autoDNA sprawdza
zmiana opon

Zmiana opon: co powinieneś wiedzieć?

8 lipca 2022

Na rynku są dostępne trzy rodzaje opon samochodowych – letnie, zimowe oraz całoroczne. Wszystkie wspomniane rodzaje ogumienia znacznie się między sobą różnią. Wielu kierowców zapomina o tym, że dokładnie tak samo różnią się między sobą warunki pogodowe w okresie letnim, jak i zimowym. Czy zmiana opon w zależności od pory roku jest opłacalna?

 

Czy zmiana opon według pory roku jest korzystna?

Należysz do grona kierowców, którzy twierdzą, że wymiana opon na zimowe jest zbędna, bo pogoda za oknem zwiastuje wiosnę, a inwestycja w nowe opony zimowe to zbędny wydatek? Doskonale wiemy, że montaż opon zimowych, ale też i letnich wymaga poświęcenia czasu bądź też odwiedzenia warsztatu samochodowego. Podejmując tak ważną decyzję odnośnie wymiany opon, warto wziąć pod uwagę panujące w Polsce warunki atmosferyczne. W warunkach zimowych dobrze poradzi sobie jedynie ogumienie zimowe dopasowane do tych warunków. Dużo lepiej zmienić opony i zapewnić sobie komfort jazdy, niż stresować się koniecznością podróżowania w trudnych warunkach. Zmianę opon warto zaplanować w momencie, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza – „zimówki” w niskich temperaturach sprawdzają się doskonale. Żaden z kierowców nie może mieć pewności, że o poranku nie zastanie wysokiego mrozu i gołoledzi, a po kilku godzinach w pracy na drogach nie pojawi się duża warstwa śniegu. Podróżowanie w takich warunkach na letnich oponach jest nie tylko niebezpieczne dla kierowcy i jego pasażerów, ale też innych uczestników ruchu.

Powyższe nie oznacza, że ważna jest tylko wymiana opon z letnich na zimowe. Bardzo ważne jest również zmienianie ogumienia zimowego na letnie. Są one dużo bardziej odporne na panujące warunki atmosferyczne, ale też lepiej sobie radzą na suchych i mokrych nawierzchniach.

 

Jak prawidłowo wymienić opony?

Samodzielna wymiana opon nie jest trudna, jeśli jednak kierowca o wymianie opon nie wie zbyt wiele, powinien skorzystać z pomocy specjalistów. Zmiany ogumienia wymagają odpowiedniego postępowania, stąd też w warsztatach wulkanizacyjnych pracownicy nie tylko zamontują nowy komplet opon, ale też zweryfikują ich jakość. Jest to szczególnie ważne w przypadku montażu ogumienia już używanego — konieczne jest bowiem sprawdzenie, jaka jest głębokość bieżnika, tj. czy nie jest ona mniejsza niż 1,6 mm.

Jeśli kierowca decyduje się samodzielnie zmienić opony, to powinien wyposażyć się w niezbędny sprzęt. Konieczne jest użycie lewarka, klucza krzyżowego, klucza dynamometrycznego, szczotki drucianej oraz ołówka smarowego. Sam proces zmiany opon nie jest trudny i obejmuje kilka kroków:

  • w przypadku manualnej skrzyni biegów należy pozostawić samochód na biegu i zaciągnąć hamulec ręczny, a w przypadku automatycznej ustawić skrzynię w pozycji „P”,
  • należy poluzować wszystkie śruby w kołach – pomocny jest klucz krzyżowy,
  • następnie konieczne jest ustawienie lewarka w odpowiednio oznaczonym miejscu – za pomocą lewarka należy podnieść samochód, tak by opona uniosła się kilka centymetrów nad ziemię,
  • za pomocą klucza krzyżowego można przystąpić do usunięcia wszystkich śrub w kołach i oznaczeniu kół – LP, PP, LT, PT,
  • przy pomocy szczotki drucianej należy usunąć rdzę i zabrudzenia z piasty koła,
  • teraz można przystąpić do montażu nowych kół – należy zamontować koło i ponownie umieścić śruby w odpowiednich miejscach. Nie należy ich w 100% dokręcać – na tym etapie powinny być lekko zakręcone,
  • przy użyciu lewarka należy obniżyć samochód, tak by opony dotykały podłoża, ale nie mogły się obracać,
  • następnie przy użyciu klucza dynamometrycznego można dokręcić śruby i całkowicie obniżyć samochód.

 

Zmiana opon na zimowe

Letnie ogumienie zostało zaprojektowane z uwzględnieniem trzech celów – zapewnienia bezpieczeństwa, mniejszego spalania paliwa oraz cichej pracy. W momencie, gdy średnia dobowa temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni, twardnieje guma, z której zostały wykonane opony letnie. W efekcie pojazd będzie miał problem z utrzymaniem przyczepności. Gdy wspomniane warunki pogodowe obejmą również opady, szczególnie te tworzące gołoledź, kierowca zaczyna się czuć w samochodzie niczym jak w saniach. Letnie ogumienie, nie dość, że twarde, to jeszcze ma zbyt skromny system nacięć i rowków, by skutecznie odprowadzić błoto czy śnieg. Zamiast letnich zakładamy więc opony zimowe. Są one bowiem wykonane z miękkiej mieszanki odpornej na niskie temperatury i mają dużo bogatszy system rowków i nacięć — dodatkowo są one grubsze i gęściej rozmieszczone. W efekcie podróżujący są bezpieczniejsi w trudnych warunkach drogowych. Dzięki temu jesteśmy bezpieczniejsi. Niestety, jak to w życiu bywa, nie ma nic za darmo.

Warto jednak pamiętać, że opony nigdy nie zapewnią 100% bezpieczeństwa w trudnych warunkach zimowych. W nietypowych, wymagających warunkach kierowcy muszą postawić na bezpieczną jazdę, większą ostrożność i skupienie.

 

Zmiana opon na letnie

Wszystkie zalety, które powodują zwiększoną przyczepność zimowego ogumienia w trudnych warunkach, skutkują także wyższym spalaniem i dużo głośniejszą pracą. Jazda po autostradzie, na „zimowych kapciach”, w kiepsko wyciszonym aucie, najpewniej skończy się bólem głowy. Mamy już więc dwa pierwsze argumenty za tym, żeby opony zimowe zdejmować w maju, po sezonie zimowym i nie jeździć na nich przez cały rok.

Warto także pamiętać, że to, co pomaga nam na zaśnieżonej lub błotnistej drodze, czyli system szerokich i gęsto usytuowanych rowków i nacięć na oponie zimowej, w lecie nie tylko nie jest pomocny, ale będzie stanowić problem. Powierzchnia kontaktu ogumienia z drogą jest mniejsza niż w oponie letniej, pozbawionej gęstej sieci nacięć, a to znacznie pogarsza przyczepność. Warto również pamiętać, że do produkcji opon zimowych są wykorzystywane miękkie mieszanki, a to zwiększa prawdopodobieństwo ich przebicia. W efekcie może się okazać, że całorocznie używane ogumienie zimowe będzie wymagało częstych wizyt w warsztatach wulkanizacyjnych. Ważnym argumentem zachęcającym do zmiany opon zimowych na letnie jest również ich szybsza eksploatacja w momencie, gdy temperatura przekracza wartość 25 czy 30 stopni. W Polsce upalne lata nie są regułą, niemniej osoby planujące wyjazd samochodem na długi, letni urlop w południowej Europie, powinny zainwestować w odpowiedniej jakości opony.

 

zmiana opon_wulkanizacja

źródło: https://unsplash.com

 

Branża oponiarska odpowiadając na potrzeby osób szukających uniwersalnych rozwiązań w zakresie ogumienia samochodowego, wprowadziła do sprzedaży tzw. opony całoroczne. Jest to ogumienie wykonane z mieszanki miększej od tej wykorzystywanej do produkcji opon letnich, ale twardszej od tej używanej do wytwarzania opon zimowych. Dodatkowo ogumienie całoroczne jest wzbogacone o rozbudowany system nacięć i rowków – elementy, których nie uwzględniono w przypadku ogumienia letniego i zimowego. Czyżby opony całoroczne były złotym środkiem — najlepszym rozwiązaniem?

Wszystko oczywiście zależy od punktu widzenia. Można bowiem powiedzieć, że opony całoroczne łączą w sobie zalety ogumienia letniego i zimowego. Z drugiej jednak strony, warto odnotować, że całoroczne „kapcie” są także połączeniem wad obu rodzajów opon. W lecie w kabinie pasażerskiej będzie więc głośniej, a wskazówka poziomu paliwa opadać będzie szybciej, niż gdybyśmy stosowali opony letnie. Zimą natomiast przyczepność pojazdu będzie gorsza, a droga hamowania nieznacznie dłuższa, co w efekcie doprowadzi do pogorszenia bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Powyższe argumenty sprawiają, że wielu kierowcom wydaje się, że najrozsądniejszym rozwiązaniem jest zakładanie zimą opon zimowych i analogicznie letnich latem. Na konieczność wizyt u wulkanizatora warto spojrzeć natomiast z dobrej strony. Korzystając z faktu, że takie wydarzenie planujemy z reguły przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, możemy kupić opony przez Internet, gdzie znajdziemy duży wybór i dobre ceny. Poza tym wizyta w zakładzie wulkanizacyjnym to również dobry pretekst do sprawdzenia ciśnienia powietrza w kołach i ich wywarzenia. Warto bowiem pamiętać, że zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje większe spalanie, a zbyt wysokie może zwiększać podatność ogumienia na uszkodzenia mechaniczne. Sami przecież nigdy nie mamy czasu na regularne sprawdzanie opon kompresorem. Warsztaty wulkanizacyjne oferują także często inne usługi np. serwis klimatyzacji. Przy okazji zmiany opon istnieje możliwość skontrolowania szczelności instalacji i jednocześnie uzupełnienia czynnika.

 

Jak poprawnie „przekładać” opony?

Przekładanie opon, zwane również ich rotacją czy też zamianą, to działanie pozwalające przedłużyć żywotność ogumienia, polegające na ich zamianie na tej samej osi. Zamiana kół miejscami pozwala umieścić te bardziej zużyte na osi, która wolniej eksploatuje ogumienie i odwrotnie. W efekcie działanie to pozwala wyrównać głębokości bieżnika. Kierowcy decydują się na takie działanie z kilku powodów, choć wśród najczęstszych motywów znajdują się ekologia i oszczędność. Regularne przekładanie opon pozwala zniwelować różnice w ich budowie, powstałe podczas ich użytkowania. Ważne, by opony zimowe, jak i ogumienie letnie były przekładane co określony czas. Wszystko zależy od modelu i marki ogumienia — niektóre opony należy zamienić co około 5 tys. km, inne nawet co 12 tys. km.

 

Jak dbać o opony podczas użytkowania

Dbając odpowiednio o opony samochodowe, kierowcy mogą wydłużyć ich żywotność. Warto pamiętać, że bardzo ważna jest jakość wybranego ogumienia i zmiana kół na zimowe, gdy spadnie śnieg oraz na letnie, gdy za oknem pojawi się wiosna. Poza wspomnianymi bardzo ważne jest by:

  • regularnie kontrolować ciśnienie opon,
  • przeprowadzać badanie geometrii zawieszenia,
  • prowadzić właściwy styl jazdy, a tym samym w trakcie jazdy unikać uszkodzeń mechanicznych,
  • właściwie przechowywać opony poza sezonem, tak by nie doszło do mikropęknięć.

 

Gdzie wymagana jest zmiana opon?

Kierowcy podróżujący po krajach Unii Europejskiej muszą nie tylko znać obowiązująca przepisy ruchu drogowego, ale też wiedzieć, w których państwach sezonowa wymiana opon jest obowiązkowa. Wymiana opon jest obowiązkowa aż w 29 krajach na Starym Kontynencie, przy czym aż w 16 państwach są określone terminy, kiedy powyższego należy dokonać. Wśród krajów tych znajdują się: Austria, Czechy, Chorwacja, Estonia, Finlandia, Francja, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Rumunia.

Summary
Zmiana opon: co powinieneś wiedzieć?
Article Name
Zmiana opon: co powinieneś wiedzieć?
Description
Na rynku są dostępne trzy rodzaje opon samochodowych – letnie, zimowe oraz całoroczne. Czy zmiana opon w zależności od pory roku jest opłacalna?
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.