Aktualności
Kara OC, Rejestracja anglików

Zmiany w przepisach i trendy na rynku aut używanych w 2015 r

Dodano 12 stycznia 2015 przez

Kara OC, Rejestracja anglików

Wyższe kary za brak OC, zastąpienie opłaty recyklingowej opłatą depozytową i możliwość zarejestrowania „anglika” bez przekładki. To najważniejsze zmiany w przepisach dotyczących aut używanych, jakie wejdą życie w tym roku.

Kara za brak OC

Nabywcom aut używanych niekiedy zdarza się zapomnieć o tak istotnej kwestii, jak obowiązkowe ubezpieczenie OC. Potwierdzenie wykupienia polisy nie jest niezbędne do rejestracji pojazdu, więc część osób zwleka z zawarcie umowy na ubezpieczenie. Nie warto, bo od 1 styczniu 2015 r. za brak ważnego OC kara wynosi już 3500 zł, podczas gdy jeszcze w 2014 r. było to 3360 zł. Ponadto nastąpił istotny wzrost wykrywalności brak obowiązkowego ubezpieczenia. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2014 r. złapano na tym ponad 10 tys. kierowców, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. Tylko do końca września 2014 r. wezwano do zapłaty za brak polisy OC ponad 40 tys. właścicieli pojazdów.

Rejestracja „anglików”

Wygląda też na to, że wreszcie będzie można w Polsce zarejestrować samochód przystosowany do ruchu lewostronnego. O perypetiach związanych z „anglikami” pisaliśmy już na Blogu autoDNA.pl ( Czy czeka nas zalew aut z anglii).
Komisja Europejska po raz pierwszy wezwała Polskę do usunięcia przeszkód w tej sprawie w 2010 r. W wyniku rozstrzygnięcia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości rząd musiał w końcu zmienić odpowiednie przepisy. Nie weszły one jednak jeszcze w życie, gdyż w międzyczasie pojawiły się wątpliwości czy korzystanie z takich aut na polskich drogach jest bezpieczne. Te dylematy nie przekonały jednak unijnych urzędników. Przewidywany termin wejścia w życie przepisów o możliwości rejestracji „anglików” to II kwartał 2015 r.

Opłata recyklingowa zastąpiona przez opłatę depozytową

Ostatnią istotną zmianą dla nabywców używanych aut z importu będzie zniesienie opłaty recyklingowej. Wprowadzona po wejściu Polski do Unii Europejskiej opłata recyklingowa w wysokości 500 zł jako warunek zarejestrowania w kraju auta kupionego w innym państwie, zostanie zniesiona. Niestety, w zamian przy rejestracji auta będzie trzeba uiścić tzw. opłatę depozytową, która wyniesie 400 zł. Różnica między starą a nową opłatą wynosi zatem tylko 100 zł – o tyle w tym roku będzie niższy koszt rejestracji samochodu używanego. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej w III kwartale br. Różnice między starą a nową opłatą nie ograniczają się tylko do wysokości – przy opłacie depozytowej będzie możliwość jej odzyskania (ale bez odsetek) w przypadku, gdy nasze auto sprzedamy za granicę, zezłomujemy lub pojazd zostanie nam skradziony. Opłatę depozytową będzie musiał wnieść pierwszy właściciel samochodu w Polsce, a fakt ten zostanie udokumentowany w karcie pojazdu. Nie zostanie ona oddana, jeśli sprzedamy samochód dalej w kraju – pieniądze odzyska dopiero ostatni właściciel, jeśli odda pojazd do utylizacji. Wprowadzające w życie te zmiany Ministerstwo Środowiska prognozuje, że nową opłatą zostanie objętych ok. 650 tys. aut używanych z importu.

O sytuacji i trendach na rynku aut używanych w 2015 r. przeczytasz w kolejnym odcinku cyklu.

Ilość komentarzy: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *