Historia pojazdu

Historia pojazdu jest najważniejszym elementem, z jakim kupujący pojazd musi się zapoznać. Odejście od tej praktyki może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi. Warto pamiętać, że ukryte wady pojazdu mogą wymagać sporo funduszy na ich usunięcie.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy, na które każdy kupujący auto musi zwrócić uwagę.

Numer VIN pojazdu

Nazywany również numerem nadwozia to unikalny 17-znakowy numer identyfikacyjny pojazdu (VIN - Vehicle Identyfication Number). Dzięki możliwości rozkodowania numeru VIN możemy precyzyjnie określić rok produkcji auta, typ nadwozia, a nawet rodzaj wyposażenia, z jakim pojazd opuścił fabrykę. Dlatego też zawsze warto poprosić sprzedającego o podanie VIN-u. Zawsze warto rozkodować numer VIN i porównać go z informacjami podawanymi w ofercie, którą jesteśmy zainteresowani.

informacje o pojeździe po numerze VIN

Wyposażenie pojazdu

Porównanie rzeczywistego wyposażenia pojazdu z jego fabryczną konfiguracją może pomóc w określeniu, czy pojazd uległ kiedyś wypadkowi. Często po wypadku z oszczędności zakłada się tańsze części, które nie odpowiadają fabrycznej specyfikacji. Dlatego kupując używany samochód warto sprawdzić: kolor tapicerki, lakieru i szyb, zewnętrzne wykończenie samochodu (kolory listew, zderzaków, lusterek, klamek itp.), lusterka – czy są składane i podgrzewane, podgrzewanie przedniej i tylnej szyby, liczbę poduszek powietrznych, a nawet elektryczne sterowanie szyb. Warto zwrócić uwagę także na takie, z pozoru mało ważne dodatki, jak rodzaj systemu nawigacji i audio. W autach powypadkowych wszystkie te elementy często bywają wymieniane i zazwyczaj stosuje się nieoryginalne części pochodzące z innego modelu, w innym kolorze lub o innych niż fabryczne parametrach.

O tym, że pojazd nie trafia do sprzedaży w stanie takim, jak wyjechał z fabryki, świadczyć może także występowanie dodatkowych elementów, których w informacjach od producenta nie ma, np. wspomnianym wcześniej elektrycznym sterowaniu szyb.

Historia pojazdu wpis o wyposażeniu auta

Bazy pojazdów skradzionych

Sprawdzaj bazy pojazdów skradzionych – wzmożona czujność jest konieczna nie tylko przy ocenie stanu technicznego pojazdu, ale też jego legalności. Autentyczność dokumentów i legalności pojazdu to gwarancja, że auto nie jest kradzione i nie figuruje w rejestrach takich pojazdów. W przypadku zakupu czy też posiadania takiego samochodu ryzykuje się naprawdę sporo - utratę mienia pochodzącego z nielegalnego źródła i pieniędzy wydanych na taki pojazd

weryfikacja czy auto jest pokradzieżowe

Korekta licznika

Cofanie licznika przebiegu to zjawisko powszechne i dotyczy nie tylko rynku polskiego.
W Niemczech szacuje się, że 30% aut używanych wystawionych na sprzedaż ma cofnięty przebieg. W Polsce nikt tego typu danych nie ma, ale ten proceder jest co najmniej tak samo powszechny. Powód jest prosty - auta z dużym przebiegiem są tańsze i długo się sprzedają. Niekiedy zdarza się, że w samochodzie sprowadzonym do Polski korekta robiona jest dwukrotnie - najpierw za granicą, a później jeszcze raz w Polsce. W serwisie autoDNA gromadzimy dane na temat przebiegu pojazdów i jeśli są one dostępne dla danego auta, to można je obejrzeć w naszym raporcie.

wpisy przebiegu z raportu pojazdu

Auta powypadkowe i uszkodzone

Najtaniej i najłatwiej kupuje się auta powypadkowe i rozbite. Najczęściej pochodzą one z importu, m.in. z Niemiec i Holandii, jednak z roku na rok rośnie liczba samochodów powypadkowych w Polsce, gdyż systematycznie zwiększa się park pojazdów zarejestrowanych w naszym kraju. Na uszkodzonych autach można sporo zarobić, więc cieszą się one dużym zainteresowaniem wśród firm handlujących samochodami używanymi. Dlatego należy koniecznie sprawdzić w serwisie autoDNA czy są informacje na temat ewentualnych wypadków.

zweryfikuj czy pojazd był uszkodzony

Przeznaczenie auta

Auta używane wcześniej jako taksówki, mają zwykle przejechane 400-500 tys. km. To w porównaniu z samochodami prywatnymi z tego samego rocznika przebieg co najmniej dwa razy większy. Pojazdy poleasingowe i poflotowe są znacznie łatwiejsze w weryfikacji. Podmiotem sprzedającym takie auto jest najczęściej firma leasingowa, która nie ukrywa historii pojazdu przed kupującym. Nie ma niestety reguły, jeżeli chodzi o stan techniczny takiego przedmiotu. Zdarzają się sytuacje, w których samochody lub maszyny są celowo uszkodzone lub zdekompletowane, a czasem będą to pojazdy w stanie wzorowym. Podobnie jest w przypadku zakupu aut używanych wcześniej w wypożyczalni pojazdów. Tutaj też nie ma reguły co do stanu technicznego. Jednak biorąc pod uwagę liczbę kierowców, z różnym doświadczeniem i umiejętnościami, którzy na przełomie długiego czasu wynajmowali ten pojazd, jego kondycja może nie być najlepsza.

wcześniejsze przeznaczenie pojazdu

Zdjęcia pojazdu

Przed zakupem używanego samochodu dobrze jest przyjrzeć się dokładnie jego wcześniejszym zdjęciom, jeśli są dostępne. Często to właśnie dzięki takim fotografiom dowiadujemy się, że pojazd sprzedawany jako bezwypadkowy, miał w rzeczywistości stłuczkę czy poważny wypadek. Na zdjęciach możemy dostrzec także, czy pojazd przechodził naprawy oraz modyfikacje i czy jego wygląd sprzed kilku lat różni się od obecnego.

Zdjęcia samochodu – jeśli będzie ich dużo i będą pochodzić z różnego okresu – mogą świadczyć też o tym, że pojazd był wielokrotnie wystawiany na sprzedaż, przez tego samego bądź różnych właścicieli.

Historia pojazdu wpis z archiwalnymi zdjęciami auta
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.