
Koszty serwisowania samochodu w zależności od marki
Koszty serwisowania samochodu to oprócz wydatków na paliwo oraz ubezpieczenie, jeden z głównych kosztów, jakie ponosi właściciel pojazdu. Koszt użytkowania samochodu zależy od wielu czynników, a jednym z nich jest marka pojazdu, która wpływa na poziom wydatków w serwisie. Jak wynika z danych autoDNA wydatki te mogą znacznie się różnić w zależności od marki.
Czym są koszty serwisowania samochodu i co się na nie składa?
Koszty serwisowania to nakłady, jakie trzeba ponieść w związku z użytkowaniem auta. Wiążą się one z koniecznością zapewnienia odpowiedniego stanu technicznego w trakcie całego okresu eksploatacji samochodu. Są to niejednokrotnie wydatki, wynoszące nawet kilkanaście tysięcy euro rocznie. Dlaczego aż tyle kosztuje roczne utrzymanie samochodu?
Na koszty serwisowania składają się m.in.:
- wymiana oleju w silniku oraz w skrzyni biegów
- wymiana różnego rodzaju filtrów, np. filtr kabinowy, filtr oleju, filtr powietrza, filtr paliwa (w przypadku aut na olej napędowy oraz posiadające instalację lpg)
- nabicie klimatyzacji oraz jej okresowy serwis
- wymiana klocków hamulcowych i tarcz
- wymiana opon
- wymiana płynów – płyn hamulcowy, płyn chłodniczy
- wymiana elementów zawieszenia, w tym amortyzatorów
Serwis wraz z wiekiem auta potrafi generować coraz to większe wydatki. Część z nich właściciel pojazdu mechanicznego jest w stanie przewidzieć, ale niektóre pojawiają się nagle. Osobną pozycją są paliwo i ubezpieczenie, które również składają się na koszt utrzymania samochodu. Wysokie zużycie paliwa to również wysokie koszty utrzymania auta. Posiadanie samochodu to duże wydatki, a to nie koniec, bo przecież samochód traci na wartości co roku.
Jakie są koszty serwisowania samochodu?
Ile kosztuje utrzymanie samochodu w zależności od marki? Koszt ten waha się od kilkuset do kilkudziesięciu złotych za każde przejechane tysiąc kilometrów – tyle średnio trzeba wydać na serwis samochodu. Poza ASO jest oczywiście taniej, ale dużo zależy tutaj od marki auta. Największe różnice między autoryzowanym a niezależnym warsztatem, jeśli chodzi o koszt, dotyczą aut marek premium – wynika z danych zebranych przez autoDNA.
Serwis samochodu oprócz paliwa i ubezpieczenia stanowi jeden z głównych kosztów stałych związanych z użytkowaniem auta. Na podstawie danych zebranych przez autoDNA w I kwartale 2023 roku sprawdziliśmy, jak wyglądają różnice cenowe w przypadku poszczególnych marek serwisowanych w ASO oraz w warsztatach niezależnych.
Zazwyczaj serwis niezależny będzie tańszy od ASO, natomiast rekordy w bazie autoDNA pokazują konkretnie jak duża jest tutaj różnica w cenie. W przypadku popularnych marek samochodowych serwisowanie poza ASO oznacza to oszczędność średnio 20 zł na każde przejechane tysiąc kilometrów. Dla samochodów z segmentu premium korzyść jest większa i wynosi średnio ponad 33 zł – to niemal trzykrotnie więcej niż w przypadku “zwykłych” samochodów.
Koszty serwisowania marek Premium
W segmencie premium największa różnica w kosztach dotyczy Porsche, Jaguara oraz Land Rovera, zaś najmniejsza jest w przypadku Audi. Właściciel Porsche na każdy tysiąc przejechanych kilometrów wydaje średnio 375 zł, jeśli serwisuje samochód w ASO lub 323 zł, jeśli korzysta z warsztatu niezależnego. Różnica to ponad 50 zł na 1 tyś. kilometrów. Użytkownicy Jaguara i Land Rovera mogą zaoszczędzić niewiele mniej – w ich przypadku serwis poza ASO jest tańszy o ok. 46 zł. Najmniejsza różnica wśród marek premium jest w przypadku Audi – blisko 22 zł. Średni koszt serwisowania samochodu marki premium w ASO to niecałe 259 zł za każde przejechane 1 tyś. km lub 224 zł, jeśli zdecydujemy się na warsztat niezależny.
Okres gwarancyjny a koszty serwisu
Nowy samochód osobowy ma kilka lat gwarancji. W tym okresie roczny koszt utrzymania w pierwszych latach użytkowania nowego samochodu jest niski.
Wymienia się w zasadzie tylko olej i filtry, a po 2-3 latach klocki hamulcowe. Dość dużym wydatkiem będzie ubezpieczenie ac oraz obowiązkowe ubezpieczenia oc ze względu na wysoką wartość samochodu. Ukrytym kosztem jest za to utrata wartości pojazdu, która w pierwszych latach użytkowania samochodu wynosi kilkanaście procent od ceny przy zakupie pojazdu. Ze względu na warunki gwarancji, serwis w pierwszych latach zazwyczaj wykonywany jest w ASO.
Serwis samochodu w serwisie niezależnym
Alternatywą dla ASO jest serwis niezależny. Małe serwisy mogą zaoferować konkurencyjne ceny za swoje usługi. Do naprawy starszego auta, które nie jest skomplikowane w budowie, niezależny serwis w zupełności wystarczy.
Ile można zaoszczędzić?
Marki premium są droższe w serwisowaniu z powodu wyższych cen części oraz robocizny, a także konieczności serwisowania elementów wyposażenia, które często nie występują w popularnych modelach, np. skomplikowane i drogie w naprawach zawieszenie z opcjami typu pneumatyka. Tutaj oszczędności na korzystaniu z niezależnych serwisów będą znikome.
Samochodowe marki “zwykłe” są o wiele bardziej przyjazne dla portfela kierowcy. Średni koszt serwisu marek popularnych w ASO wynosi średnio blisko 102 zł, o ponad 150 zł mniej niż w przypadku samochodów z segmentu premium. Jednocześnie to tylko o ok. 12 zł więcej niż w przypadku warsztatu niezależnego. Z popularnych marek najwięcej można zaoszczędzić na serwisie poza ASO w przypadku Peugeota, Subaru, Hondy oraz MINI – od 14 do nawet 17 zł. Najmniejsza różnica rzędu kilku złotych występuje dla aut marki Ford, Hyundai oraz Dacia, gdzie w zasadzie dla portfela kierowcy nie ma różnicy, czy serwisuje auto w ASO czy nie.
Różnice między kosztami serwisowania w ASO i poza ASO
Dla segmentu Premium wygląda to następująco:
Segment premium | Poza ASO | ASO | Różnica |
Marka | Koszt serwisu za 1 tyś. km | ||
Porsche | 323,00 zł | 375,00 zł | 52,00 zł |
Mercedes-Benz | 285,00 zł | 323,00 zł | 38,00 zł |
Jaguar | 270,04 zł | 315,90 zł | 45,86 zł |
Land Rover | 257,79 zł | 304,20 zł | 46,41 zł |
Lexus | 195,28 zł | 218,71 zł | 23,43 zł |
BMW | 176,74 zł | 203,25 zł | 26,51 zł |
Volvo | 150,69 zł | 173,30 zł | 22,61 zł |
Audi | 136,11 zł | 157,88 zł | 21,77 zł |
Średni koszt | 224,33 | 258,91 zł | 34,58 zł |
Natomiast dla segmentu aut popularnych, różnice przedstawiają się następująco:
Segment premium | Poza ASO | ASO | Różnica |
Marka | Koszt serwisu za 1 tyś. km | ||
Jeep | 160,77 zł | 175,23 zł | 14,47 zł |
Chrysler | 153,11 zł | 166,88 zł | 13,77 zł |
Subaru | 142,18 zł | 157,81 zł | 15,63 zł |
Alfa Romeo | 113,73 zł | 126,26 zł | 12,54 zł |
Volkswagen | 111,74 zł | 121,85 zł | 10,11 zł |
MINI | 104,14 zł | 118,27 zł | 14,13 zł |
Honda | 100,46 zł | 117,53 zł | 17,07 zł |
Ford | 99,03 zł | 106,96 zł | 7,93 zł |
Mazda | 94,33 zł | 105,90 zł | 11,57 zł |
Toyota | 92,09 zł | 105,66 zł | 13,57 zł |
Skoda | 91,58 zł | 104,41 zł | 12,83 zł |
Chevrolet | 88,26 zł | 99,73 zł | 11,47 zł |
Mitsubishi | 83,87 zł | 98,13 zł | 14,26 zł |
Nissan | 82,46 zł | 93,82 zł | 11,36 zł |
Kia | 78,18 zł | 91,53 zł | 13,35 zł |
Peugeot | 73,30 zł | 88,70 zł | 15,40 zł |
Renault | 71,82 zł | 86,18 zł | 14,36 zł |
Seat | 69,41 zł | 82,46 zł | 13,05 zł |
Opel | 67,28 zł | 78,72 zł | 11,44 zł |
Citroën | 61,97 zł | 70,60 zł | 8,63 zł |
Suzuki | 61,40 zł | 70,03 zł | 8,63 zł |
Fiat | 58,99 zł | 69,01 zł | 10,02 zł |
Hyundai | 52,09 zł | 59,90 zł | 7,81 zł |
Dacia | 43,39 zł | 48,60 zł | 5,21 zł |
Średni koszt | 89,81 zł | 101,84 zł | 12,03 zł |
Zainteresował Cię ten artykuł? Sprawdź także produkty oferowane przez autoDNA – wiodącego dostawcę raportów historii pojazdu w Europie i USA. Sprawdzenie VIN może pomóc Ci ustrzec się przed dodatkowymi kosztami związanymi z zakupem auta z nieznaną przeszłością. Serwis dostępny jest 24/7 przez cały rok. Sprawdź VIN korzystając z Internetu i posiadając numer nadwozia (VIN) pojazdu, który chcesz sprawdzić.

