autoDNA radzi
samochód do 10 tys

Samochód do 10 tys. złotych – jak wybrać?

19 sierpnia 2022

Rozpoczynamy nasz cykl porad, dotyczących zakupu używanych samochodów. Jak kupić dobre auto i jednocześnie zmieścić się w ograniczonym budżecie? W tym artykule podpowiemy jaki samochód do 10 tys. złotych wybrać.

 

Na co zwrócić szczególną uwagę wybierając samochód do 10 tys. zł?

Dysponując tak niewielką – jak na zakup samochodu – sumą musimy liczyć się z tym, że podczas wyboru auta będzie trzeba iść na kompromisy i być może nie znajdziemy ideału, który spełnia wszystkie nasze wymagania. Na co więc warto stawiać, a co sobie odpuścić, jeśli chodzi o wyposażenie i modele samochodów?

  1. Wybierz raczej niewielkie auto z oferty tych mniej prestiżowych i tańszych firm – dzięki temu możesz znaleźć nowszy rocznik i lepiej wyposażone auto do 10 tysięcy, oczywiście raczej w ramach segmentu B, czyli samochody miejskie. Opel, Volkswagen, Fiat, Ford – te marki są znane mechanikom, zwłaszcza jeśli chodzi o typowe usterki, a części zamienne do nich należą do tanich. Z tego samego powodu powinieneś raczej zrezygnować z aut terenowych. Oczywiście możesz kupić używany samochód terenowy – np. Jeepa Grand Cherokee w cenie do 10 tysięcy, może się jednak okazać, że będzie to auto skrajnie zużyte, po przejściach, a jego jedyną zaletą będzie to, że… jeszcze jeździ. Ewentualne naprawy pochłoną spore kwoty. Im auto mniejsze, tym łatwiej będzie o zadbany egzemplarz. Nie ma co skreślać samochodów z dużym przebiegiem, zwłaszcza jeśli jeździły głównie na dłuższych trasach.

    Warto szukać egzemplarzy, w których są niewysilone, praktycznie bezawaryjne, trwałe silniki benzynowe, które w dodatku można zasilać LPG. Słabe osiągi zostaną zrekompensowate niską awaryjnością. Silnik Diesla w samochodzie za 10 tys. zł może oznaczać spore problemy. Takie pozornie tanie auta raczej nie zmieszczą się w zaplanowanym budżecie 10 tys. zł wraz z naprawami w rodzaju wymiany wtryskiwaczy czy regeneracji turbosprężarki. Warto też pamiętać, że egzotyczne marki czy modele to zazwyczaj drogie części zamienne. Im auto bardziej popularne, tym większa szansa na tańszą eksploatację.

  2. Zastanów się, czy koniecznie musisz mieć samochód z bogatym wyposażeniem, dużą ilością elektronicznych funkcji. Samochód za 10 tys. będzie autem kilku- lub nawet kilkunastoletnim, a więc elektronika wewnątrz też będzie miała już swoje lata. Może się okazać, że psujące się wyposażenie zmusi nas do częstych wizyt w warsztacie. W trakcie eksploatacji auta starszego sprawdza się zasada „czego nie ma, to się nie popsuje”. Ubogie wyposażenie to również potencjalna mała awaryjność.

    Koszt naprawy takich elementów jak klimatyzacja, napędu na tylne koła albo dyferencjału w aucie z dołączanym napędem może wraz z zakupem nie zmieścić się w założonym budżecie 10 tys. zł. W przypadku starszych modeli, a takie będzie można kupić za 10 tys. zł, trzeba się liczyć z pewnymi kompromisami. Auto ze wspomaganiem kierownicy? W tej cenie może się zdarzyć, że nie dostaniemy nawet takiego wyposażenia.

  3. Poszukaj auta z już zamontowaną instalacją gazową, jeśli zależy Ci na oszczędnościach. Montaż instalacji gazowej będzie kosztował dodatkowo co najmniej 2 tysiące złotych, a więc to spora część tego, co chcesz wydać na używane auto. Oczywiście za 10 tysięcy możesz kupić też auto na benzynę lub olej napędowy, ale musisz liczyć się z nieco większymi wydatkami na paliwo. Wybierając auto z instalacją gazową, przed zakupem przejedź się na jednym i drugim paliwie.

    Dobry samochód będzie miał praktycznie taką samą moc na benzynie, jak i na instalacji LPG. Niestety, większość samochodów z instalacjami LPG notorycznie jeździe na rezerwie w baku na benzynę, co sprzyja awariom pompy paliwa. Na rynku wtórnym nie brakuje samochodów z fabryczną instalacją LPG, jednak do 10 tys. zł raczej nie będzie tutaj dużego wyboru.

  4. Unikaj marek i modeli, które często padają łupem złodziei – jak VW czy Audi, ale również marki japońskie. Zakup auta za 10 tys. nie zwalnia nas z zabezpieczenia go na strzeżonym parkingu czy w garażu, gdyż nawet tani samochód może stać się celem złodzieja, który ukradnie i sprzeda je na części.
  5. Warto popytać wśród znajomych, czy ktoś nie sprzedaje używanego auta – kupując od znajomego możemy mieć auto do 10 tysięcy w dobrym stanie, od sprawdzonego właściciela.

     

Co warto sprawdzić przed zakupem auta?

Samochody do 10 tys. zł sprawdzamy tak samo jak droższe auta. Na pewno trzeba zwrócić uwagę na stan zawieszenia, stan amortyzatorów, stan nadwozia, silnik pod kątem ewentualnych wycieków. Należy zweryfikować czynności serwisowe na przestrzeni ostatnich lat, np. wymianę paska rozrządu. Jeśli samochód go nie ma, to warto pamiętać, że łańcuch rozrządu nie jest wieczny. Większość egzemplarzy za 10 tys. zł może mieć problemy z korozją, a zwłaszcza rdzewieniem progów.

Sprawdzenie VIN wybranego przez siebie pojazdu jest kolejnym elementem, który warto zrobić chcąc kupić auto. Historia pojazdu może pomóc we właściwym wyborze. Wystarczy wejść na stronę autoDNA, na której znajduje się Dekoder VIN Checker i zamówić raport, który będzie zawierał wszystkie niezbędne informacje techniczne oraz maksimum danych o przeszłości auta.

Warto mieć wybór przed podjęciem ostatecznej decyzji.

 

Jakie auto do 10 tysięcy warto kupić?

Za 10 tys. zł można kupić niewielkie, kilkunstoletnie auto w niezłym stanie. Samochody powyżej 20 lat to już ruletka, chociaż można trafić na zadbane egzemplarze. Warto szukać nowszych pojazdów z początku produkcji, np. lat 2005-2006.

Generalnie warto pamiętać, że mało kto inwestuje w samochód mający swoje lata, gdyż naprawy potrafią kosztować tyle, co np. połowa wartości auta. Stąd też stan techniczny większości z nich będzie pozostawiał wiele do życzenia. Elektryczne wspomaganie kierownicy? Klimatyzacja? Takie „rarytasy” mogą być nieosiągalne w tej cenie.

 

Małe auta miejskie

W kwocie do 10 tys. zł bez większego problemu znajdziemy auto miejskie z silnikiem benzynowym z lat 2002-2008. Mogą to być np.:

  • Ford Fusion,
  • Citroen C1 lub C3,
  • Fiat Panda lub Fiat Punto/Grande Punto,
  • Opel Corsa,
  • Peugeot 206.

Modele te należą do relatywnie tanich w utrzymaniu. Orientacyjne przebiegi mieszczą się w przedziale 150-200 tys. km. Jeśli auto było użytkowane głównie w mieście, to nawet mniej.

 

Samochody kompaktowe

Kwota 10 tys. powinna wystarczyć na zakup samochodu segmentu C. Kompakty zapewniają dobry komfort jazdy na trasie przy długich dystansach oraz niezłą pojemność bagażnika, zwłaszcza w wersji kombi, wygodne wnętrze, które jest w dodatku praktyczne. Przykładowe modele z lat 2002-2005 w tej cenie to:

  • Ford Focus (roczniki 2004-2006)
  • Opel Astra (roczniki 2004-2006)
  • BMW serii 3 (raczej starsze od 2000 do 2002 r.)

Pozostałe

Do 10 tys. zł można też kupić minivana, SUV-a, czy auto klasy średniej, chociaż wybór nie będzie już tak duży. Wybrane samochody w tych kategoriach to:

  • Minivany: Citroen Xsara Picasso Renault Scenic lub Opel Meriva (roczniki 2002-2005)
  • Auta klasy średniej: Opel Vectra C lub Volkswagen Passat (2002-2004), Audi A4 (roczniki od 1999/2000)
  • SUV-y: Toyota RAV4 lub Honda HR-V z lat 1999-2000, ew. Hyundai Tucson lub Sante Fe z lat 2004-2006

 

Czy warto kupić auto w tym przedziale cenowym?

Samochód w przedziale cenowym do 10 tys. zł to budżet pozwalający na samochód spełniający podstawową funkcję, czyli przemieszczanie się z punktu A do B. Jeśli masz większy budżet to sprawdź co można kupić za 20, 30 czy 40 tys. zł.

Na polskich drogach całkiem sporo samochodów wartych do 10 tys. zł, ale warto pamiętać, że te naprawdę zadbane najczęściej są trzymane przez ich właścicieli. Na rynek trafia sporo problematycznych egzemplarzy, które mogą sprawiać kłopoty kolejnemu właścicielowi. Mechanicznie są to w większości proste konstrukcje, więc kluczowe będzie sprawdzenie stopnia korozji.

Nie ma się co łudzić, że kilkunasto lub nawet kilkudziesięcioletnie samochody nie będą sprawiać problemów pod tym względem. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne to domena niewielu modeli i marek, np. Audi. Jeśli rdza zaatakuje samą płytę podłogową lub progi to w zasadzie samochód nadaje się już tylko na złom. Ewentualny koszt naprawy może przewyższyć bowiem wartość pojazdu.

Niewielkie skomplikowanie techniczne nie oznacza, że są to pojazdy bezobsługowe – zaniedbania w interwałach wymiany oleju, filtrów, pasków osprzętu, rozrządu czy innych elementów będą negatywnie rzutowały na ogólny stan techniczny. Do tego dochodzą relatywnie drogie w naprawach elementy, które po kilkunastu latach trzeba remontować, regenerować lub wymieniać na nowe, np. rozrusznik, alternator, klimatyzacja czy akumulator.

Szwankować mogę też przeguby, układ kierowniczy, półosie napędowe, a silnik może mieć pierwsze wycieki czy też objawy mocnego wyeksploatowania. Może to oznaczać konieczność wymiany uszczelki pod głowicą, ale równie dobrze wiązać się z kosztownym remontem całej jednostki.

Co więcej, do naprawy może kwalifikować się też skrzynia biegów czy też układ hamulcowy, a zwłaszcza hamulec ręczny. Dużo zależy od tego jak lata eksploatacji zniósł dany egzemplarz oraz ile uwagi poświęcał mu jego poprzedni właściciel. Generalnie jednak auta za 10 tys. mogą nie przejść obowiązkowego badania technicznego bez mocnego doinwestowania.

Samochód do 10 tys. zł nie musi jednak oznaczać takich kłopotów, jeśli go odpowiednio sprawdzimy. Wizyta u mechanika czy też przegląd w okręgowej stacji kontroli pojazdów to absolutne minimum. Kontroli warto też poddać przebieg, gromadzony od 2014 r. w centralnej bazie przy każdym przeglądzie technicznym.

Znając datę pierwszej rejestracji, numer VIN oraz numer rejestracyjny, możemy zobaczyć jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniał się przebieg danego pojazdu. Niekiedy zdarza się, że kilkunastoletni pojazd ma lukę i przegląd został zrobiony np. dopiero pół roku po terminie, a nawet później. Pół biedy, jeśli wynika z to z zapominalstwa właściciela. Niestety, bardzo często to objaw tego, że auto było niedoinwestowane, a niezbędne naprawy były przesuwane w czasie.

 

Przeczytaj również jakie auto wybrać:

  1. do 20 tysięcy złotych
  2. do 30 tysięcy złotych
  3. do 40 tysięcy złotych
Summary
Samochód do 10 tys. złotych – jak wybrać?
Article Name
Samochód do 10 tys. złotych – jak wybrać?
Description
Jak kupić dobre auto i jednocześnie zmieścić się w ograniczonym budżecie? W tym artykule podpowiemy jaki samochód do 10 tys. złotych wybrać.
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

  1. Dariusz

    Bardzo fajny wpis i muszę przyznać, że całkiem sensowne modele samochodów Pan wybrał, a i swoją drogą przy obecnych cenach paliwa instalacje gazową dodałbym jako konieczność!