autoDNA sprawdza
auto do 30 tys

Jak wybrać auto do 30 tys. złotych na rynku wtórnym?

2 września 2022

Kwota 30 tysięcy złotych to całkiem niezłe pieniądze jeśli chodzi o zakup samochodu. Wybór w ogłoszeniach jest spory. Jak wybrać auto do 30 tysięcy złotych? Prezentujemy najlepsze auta, na które może pozwolić sobie kupujący, który dysponuje taką kwotą.

 

Jakie auto do 30 tys. warto kupić?

Samochód używany za 30 tys. zł to już niezła kwota, która pozwala nabyć samochód dość młody w dobrym stanie. W przedziale cenowym do 10 tys. zł czy 20 tys. zł wybór aut jest często podyktowany koniecznością, natomiast do 30 tys. zł tych ograniczeń jest mniej. Oczywiście można znaleźć zadbane egzemplarze w niższej cenie.

 

Zwróć uwagę na

Poziom awaryjności będzie zależał m.in. od tego, czy mamy do czynienia z właścicielem, który faktycznie dbał o pojazd. A generalnie im pojazd starszy, tym trudniej o zadbany egzemplarz.

 

 

Najlepsze auta w przedziale cenowym do 30 tys. zł nie powinny sprawiać większych problemów w dalszej eksploatacji. Mówimy tutaj o samochodach mających do 7-10 lat. Nadwozie, silnik, zawieszenie, elektryka czy napęd – to wszystko powinno być jeszcze w niezłej kondycji i nie wymagać pilnej ingerencji mechaników. Przy cenie do 30 tys. można spokojnie szukać konkretnego egzemplarza, czyli danego modelu w oczekiwanej przez nas konfiguracji. Ze względu na cenę będą to raczej modele poprzedniej generacji. W kategorii aut do 30 tys. zł mamy spory wybór różnych pojazdów. Dominują samochody z importu, ale w przedziale do 30 tys. zł można znaleźć sporo egzemplarzy krajowego pochodzenia.

 

Jak znaleźć zadbany egzemplarz?

Najlepsze auta do 30 tys. zł będą nadal popularnymi modelami, które nie mają tajemnic dla mechaników. Odwieczny dylemat – benzyna czy diesel to w tym przypadku odpowiedź na pytanie, czy zamierzamy jeździć głównie po mieście czy na trasie. Po 2008 r. praktycznie wszystkie Diesle mają filtry cząstek stałych (DPF), więc jeśli nie zamierzamy jeździć na długich dystansach, to do jazdy głównie po mieście lepiej wybrać mniej problematyczny silnik benzynowy.

Najlepszym wyborem do jazdy na trasach będzie oczywiście diesel, chociaż jako alternatywa sprawdzi się też samochód z silnikiem benzynowym oraz instalacją LPG. Większość kierowców raz na jakiś czas wyrusza w trasę, więc instalacja na gaz będzie rozwiązaniem oferującym najwięcej elastyczności – sprawdzi się zarówno w mieście, jak i podczas dłuższej podróży. Modele do 30 tysięcy mogą nadal być proste w obsłudze dla mechaników i niedrogie w naprawach, i to niewątpliwa zaleta w przypadku poprzednich generacji danego modelu.

W naszym zestawieniu zebraliśmy auta do 30 tys. zł w kilku najpopularniejszych segmentach. W tej kwocie można kupić niezłego SUV-a albo auto klasy średniej. Samochody kompaktowe oraz miejskie w tej kategorii, czyli cenie do 30 tys. zł, będą najmłodsze. SUV-y oraz auta rodzinne będą relatywnie starsze w tym zestawieniu. W tym przypadku decyduje napęd, silniki oraz praktyczne wnętrze. Jednostka i napęd? Benzyna zamiast diesla do miasta, ale SUV-y są paliwożerne, więc wiele aut ma jednostkę wysokoprężną. Silniki benzynowe w SUV-ach to margines oferty. Warto pamiętać, że zawieszenie w SUV-ach zwykle szybciej się zużywa ze względu na większą masę auta. W pozostałych segmentach rynku te koszty będą z pewnością niższe. Poniżej prezentujemy przegląd modeli używanych, które można kupić w tej cenie.

 

Używane samochody do 30 tysięcy złotych

Poniżej przedstawiamy pomysły na samochody do 30 tys. zł w poszczególnych segmentach rynku.

 

Samochody miejskie

  • Opel Corsa (2011-2015) z silnikiem benzynowym 1.2
  • Skoda Fabia z lat 2012-2015 z silnikiem 1.2 TSI. Mechanicy dobrze znają ten samochód.
  • Volkswagen Polo (roczniki od 2012 do 2015 r.) z silnikiem benzynowym lub opcjonalnie 1.4 TDI
  • Toyota Yaris 2012-2015 z silnikiem benzynowym
  • Peugeot 208 z lat 2012-2015 i silnikiem benzynowym 1.2. Warto zwrócić uwagę na elektrykę – bywa kapryśna.

 

Samochody kompaktowe

  • Volkswagen Golf roczniki 2010-2014 w benzynie – tutaj dużo zależy od stanu technicznego i przebiegu. Nie brakuje zadbanych egzemplarzy np. z 2008-2009 w tej cenie.
  • Opel Astra (2011-2015), najlepiej z silnikiem benzynowym turbo 1.4 lub 1.6. Diesle są zazwyczaj już mocno wyeksploatowane, zwłaszcza jeśli jeździły jako auto służbowe.
  • Honda Civic (2006-2010) z silnikiem benzynowym 1.4 lub 1.8 to auto wyraźnie droższe od konkurencji w relacji do rocznika, ale przeznaczone dla osób, które szukają oszczędnego (co nie znaczy taniego w serwisie!) i niezawodnego pojazdu na lata.
  • Ford Focus (2011-2015) – najlepiej z silnikiem benzynowym turbo 1.6. Focus bardzo pewnie trzyma się drogi dzięki zawieszeniu wielowahaczowemu. Wadą modelu, tak jak i innych Fordów, jest modułowy charakter wielu podzespołów, co może powodować wyższe koszty napraw.
  • Hyundai i30/Kia Cee’d 2011-2015 – zarówno pierwsza, jak i druga generacja tych bliźniaczych modeli oferuje dobry stosunek ceny do jakości. Bezproblemowe są silniki benzynowe, chociaż nie współpracują za dobrze z LPG.

 

Samochody rodzinne

  • Skoda Octavia – roczniki 2010-2015, co daje do wyboru 2 poprzedniej generacje. Polecane silniki to 1.4 TSI oraz 1.6 TDI lub 2.0 TDI. Auto z pogranicza segementów, większe od klasycznych kompaktów i zbliżone rozmiarami do aut klasy średniej. Bardzo popularne w Polsce.
  • Volkswagen Passat (2010-2013) 1.4 TSI lub 2.0 TDI. To „pewniak”, ale sporo egzemplarzy jest już mocno wyeksploatowanych, zwłaszcza po flotach.
  • Opel Insignia 2011-2014 1.4 benzyna turbo lub 2.0 CDTI. Uwaga na egzemplarze z dużymi przebiegami. W środku jak na klasę średnią dość ciasno.
  • Toyota Avensis (2010-2012) – 1.8 benzyna lub 2.0 diesel. Samochód, który dobrze trzyma wartość, chociaż wielkość wnętrza nieco rozczarowuje.

 

Minivany

  • Citroen C4 Picasso, z rocznika 2012-2015, 1.6 benzyna lub 1.6 diesel. Uwaga na elektrykę – potrafi sprawiać kłopoty.
  • Opel Zafira (2012-2014) z silnkiem benzynowym 1.8 lub dieslem
  • Volkswagen Sharan (2009-2010), również z bardzo trwałym i oszczędnym silnikiem 1.9 TDI
  • Alternatywnie Renault Scenic, Ford S-Max lub Mazda 5

 

SUV-y

  • Nissan Qashqai pierwszej generacji (2010-2012) z silnikiem benzynowym 1.6 lub dieslem 2.0
  • Honda CRV (2007-2008) z silnikiem i-CTDi lub benzynowym z początku produkcji
  • BMW X3 z lat 2007-2009 z silnikiem benzynowym 2.0. Ten model potrafi sporo kosztować, jeśli chodzi o utrzymanie

 

Podsumowanie – na co zwrócić uwagę przy wyborze auta w tym przedziale cenowym?

Najlepsze auto do 30 tysięcy zł będzie samochodem dobrze utrzymanym, a więc od prywatnego właściciela. W tej kwocie dostaniemy niezły wybór diesli, ale sporo będzie też aut wyposażonych w jednostki benzynowe. Wśród nich będzie można znaleźć zarówno model miejski (segment b), jak i auta kompaktowe oraz rodzinne w wersji kombi w zależności od dostępności – tu często będzie można spotkać diesle. W każdym z tych segmentów wolnossący silnik benzynowy to gwarancja bezproblemowej eksploatacji – mechanicy dobrze o tym wiedzą, że nie zarobią tutaj dużo.

Model z silnikiem diesla może wymagać szczególnej troski, jeśli chodzi o filtr cząstek stałych. Na szczęście tego typu rozwiązania nie stanowią problemu dla polskich mechaników. Elektryka, zawieszenie, stan hamulców oraz nadwozia – to wszystko trzeba koniecznie skontrolować przed zakupem. Dla wielu osób odpowiednio sprawdzony samochód do 30 tys. zł to szansa na w miarę bezproblemową eksploatację przez następne kilka lat. Najlepsze auta nie stanowią tajemnicy dla polskich mechaników, jeśli chodzi o naprawy.

 

Warto wiedzieć

Chcąc kupić samochód, pamiętaj aby sprawdzić jego numer VIN. Nie dosyć, że historia pojazdu, który Cię interesuje, może pomóc w dokonaniu właściwego wyboru, to dodatkowo może ustrzec przed niechcianymi kosztami dodatkowymi. W autoDNA sprawdzenie VIN jest łatwe i szybkie. Serwis działa 24/7 przez cały rok.

 

 

Zobacz również, jak kupić auto:

  1. do 40 tysięcy złotych
Summary
Jak wybrać auto do 30 tys. złotych na rynku wtórnym?
Article Name
Jak wybrać auto do 30 tys. złotych na rynku wtórnym?
Description
Kwota 30 tysięcy złotych to całkiem niezłe pieniądze jeśli chodzi o zakup samochodu. Wybór w ogłoszeniach jest spory. Jak wybrać auto do 30 tysięcy złotych?
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo