autoDNA sprawdza
segment c

„Segment C” czyli auto kompaktowe – jak wybrać?

23 września 2022

Zakup samochodu nigdy nie jest prostym zadaniem niezależnie od budżetu jakim dysponujemy. W salonie, wybierając nowy pojazd stoimy przed dylematami dotyczącymi kolorystyki, rodzajem napędu, wersji wyposażenia czy typu nadwozia – wpływającego na pojemność bagażnika. Przeglądając preferencje zakupowe polskich kierowców nie sposób przeoczyć ogromnego zainteresowania jakim cieszy się „Segment C” samochodów.

Kupując samochód używany spychamy kolorystykę nieco na dalszy plan, skupiając się na wyborze optymalnego modelu, segmentu czy finalnie na możliwie dobrym stanie technicznym egzemplarzy branych pod uwagę. Popularne kompakty skutecznie łączą w sobie rozsądne gabaryty sprawdzające się w typowo miejskiej eksploatacji, jak i pozwalają w komfortowych warunkach zrealizować szereg wakacyjnych podróży. Wybierając samochód kompaktowy mamy do dyspozycji ogromną grupę marek i modeli, wiele z nich jest szczególnie warta polecenia.

 

Co to jest „Segment C”

Utarty w Europie podział segmentów dosyć jasno pozwala przypisywać konkretne modele do danych kategorii, dotyczy to zwłaszcza klasycznych, znanych od dekad klas i segmentów. Auta segmentów A i B klasyfikowane są jako typowe miejskie urządzenia do przemieszczania się – ich głównym zadaniem jest sprawne poruszanie się w miejskim gąszczu, ułatwiając oczywiście parkowanie dzięki swoim niewielkim rozmiarom. Niestety, w dłuższych trasach zapewniają mierny komfort jazdy oraz niewystarczającą ilość miejsca dla pasażerów i bagaży. Wyżej plasują się interesujące nas dziś kompakty, pozycjonowane są nieznacznie niżej niż samochody segmentu D – określane mianem klasy średniej.

Nie sposób definiować konkretnych segmentów powołując się na zewnętrzne wymiary samochodów. W świecie motoryzacji przez ostatnie kilkanaście lat wszystkie segmenty zauważalnie urosły, wzbogaciły się o wyposażenie które jeszcze kilka lat temu zarezerwowane było dla aut klasy wyższej. Dodatkowo potrzeba rynku spowodowała pojawienie się także w niższych klasach modeli autorstwa takich marek jak BMW, Audi, Volvo czy innych uznawanych za producentów samochodów klasy premium. Dobitnym przykładem modelu który od lat nie mieści się w utartych ramach jest Skoda Octavia – technologiczny bliźniak Volkswagena Golfa przewyższa gabarytami konkurencyjne modele, oferując imponującą pojemność bagażnika – często większą niż modele z segmentu wyżej. Segment C dziś należy definiować jako możliwie uniwersalny, udany kompromis między funkcjonalnością, komfortem podróżowania i ceną.

Segment C oferuje ogromny wybór nie tylko modeli, ale także wersji nadwoziowych i napędowych. Trzon oferty liczących się producentów stanowią pięciodrzwiowe hatchbacki. Równie dużą popularnością mogą pochwalić się auta z nadwoziem kombi – doskonale spełniają wymagania rodzin, są także chętnie wybierane przez klientów flotowych (co widać dokładnie na rynku wtórnym). Kolejnym rodzajem nadwozia jaki znajdziemy w segmencie C jest klasyczny sedan – reprezentowany chociażby przez Forda Focusa czy Renault Megane. Klasa kompakt posiada również w swojej ofercie kabriolety – wśród używanych znajdziemy między innymi Volkswagena Golfa V, Audi A3 II, Peugeota 308 I i wiele innych.

 

Zalety aut segmentu C

Kompakty to auta niezwykle chętnie wybierane przez Polaków i to z kilku przyczyn:

  • duży wybór modeli w różnych przedziałach cenowych – używane kompakty można kupić już za kilka tysięcy złotych, wówczas przekonują do siebie bardzo prostą konstrukcją
  • rozsądne koszty bieżącej obsługi serwisowej
  • duży wybór wersji nadwozia i jednostek napędowych
  • auta tego segmentu sprawdzają się zarówno w mieście jak i w czasie długich podróży wakacyjnych
  • doskonale wypełniają wymagania rodzin, oferując wystarczającą przestrzeń w kabinie i pojemny bagażnik a także w większości system mocowania fotelików ISOFIX
  • koszt ubezpieczenia nie jest wygórowany
  • wybierając pożądaną na rynku wersję silnikowa i wyposażeniową nie będziemy mieli później problemów z odsprzedażą i dużą utratą wartości

 

Wady aut kompaktowych

Oczywiście obok licznych niezaprzeczalnych zalet samochody kompaktowe nie są doskonałe, z uwagi na swoją budowę i przeznaczenie trzeba się liczyć z pewnymi wadami.

  • W niektórych modelach wyposażonych w komfortowe zawieszenie wyraźnie cierpi precyzja prowadzenia w skrajnych sytuacjach drogowych. W ich przypadku lepiej poprzestać na spokojnej, relaksacyjnej jeździe.
  • Jednym z czynników wpływających bezpośrednio na odczuwalnie niższy komfort podróżowania i precyzję prowadzenia niż w samochodach z segmentu D jest ich większy rozstaw osi – gwarantujący obcą kompaktom stabilność i znacznie większą przestrzeń dla pasażerów w drugim rzędzie siedzeń.
  • Ogromna popularność kompaktów w firmowych flotach niesie ze sobą pewne konsekwencje. Egzemplarze przez nie kupowane w większości są bazowymi wersjami, w których jakość zastosowanych materiałów jest przeciętna. Zabraknie w nich także szeregu przydatnych dodatków takich jak czujnik zmierzchu czy system monitorowania martwego pola.
  • Mniejszy rozstaw osi niż w samochodach segmentu D to nie jedyne bolączki kompaktów. Kabina jest istotnie węższa, zabraknie także szeregu nowoczesnych dodatków które oferują chociażby popularne SUV y.
  • Skoda Octavia II – druga generacja czeskiego przeboju produkowana była od 2004 do 2013 roku. W ofercie znalazł się liftback i kombi – każdy z nich deklasuje konkurentów pod względem pojemności bagażnika. Model wykorzystuje płytę podłogową i całą mechanikę znaną z Volkswagena Golfa V, co tylko świadczy o dopracowaniu całej konstrukcji. Wnętrze jest obszerne i dobrze wykonane. Wśród wyposażenia dodatkowego Octavia oferować może automatyczną klimatyzację, nawigację, napęd 4×4 i liczne systemy bezpieczeństwa. Podobnie jak w w Golfie V polecane są silniki benzynowe 1.4 i 1.6 oraz wysokoprężne 1.6 i 1.9 TDI.
  • Nissan Pulsar – od 2014 do 2018 roku w hiszpańskich zakładach Nissana produkowano zapomniany już dziś praktycznie kompaktowy model Pulsar. Japońska propozycja z segmentu C nie spotkała sie z dobrym odbiorem rynku, zawiodła słaba oferta z niewielką liczbą jednostek napędowych i jedną – pięciodrzwiową wersją. Po latach jednak Pulsar zyskuje dobre oceny specjalistów. Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją, natomiast kabina wykonana została z materiałów skutecznie odpierających się zużyciu. W kwestii przestronności model prezentuje klasową średnią, mieszcząc cztery dorosłe osoby i wystarczający bagaż. Lista dostępnych dodatków to między innymi multimedia z nawigacją, liczne systemy bezpieczeństwa i automatyczna klimatyzacje. Do napędu przewidziano polecane jednostki doładowane 1.2 i 1.6 DIG-T i diesla 1.5 dCI.
  • Peugeot 308 II – francuski kompakt produkowano w latach 2013-2021 jako pięciodrzwiowy hatchback i kombi nie ma problemów z korozją nadwozia. Podobnie wysoką jakość przedstawia wykonanie wnętrza, mieszczącego w komfortowych warunkach cztery dorosłe osoby. Nowoczesny projekt wnętrza jest ergonomiczny i przemyślany – do dyspozycji przeważnie mamy bogate wyposażenie. Polecane są diesle 1.5; 1.6 i 2.0 HDI lub benzynowe trzycylindrowe silniki 1.2 PureTech.
  • Honda Civic IX – dziewiąta generacja japońskiego kompaktu produkowana była w latach 2011-2016 między innymi w brytyjskich zakładach Hondy. Charakterystyczne nadwozie nie ma problemów z korozją. Wnętrze zaskakuje przestronnością i jakością wykonania. Wielką zaletą modelu jest niska utrata wartości, pozwalająca błyskawicznie odsprzedać pojazd. Polecane są benzynowe silniki 1.4; 1.8 i 2.0.

     

    Pamiętaj, by przed zakupem auta używanego – niezależnie od tego ile kosztuje, jakie ma nadwozie – sprawdzić VIN w autoDNA. W serwisie możesz w łatwy sposób sprawdzić historię pojazdu, który wybrałeś. Do tego celu wystarczy jedynie numer VIN i połączenie z Internetem 🙂 Rozkodowanie VIN i wygenerowanie raportu może pomóc Ci w podjęciu niekiedy trudnej decyzji jaką jest wybór samochodu. Z raportu możesz dowiedzieć się m.in. czy samochód był powypadkowy, czy licznik mógł być cofnięty.

 

 Czytelnikom, którzy szukają dla siebie samochodu polecamy pozostałe artykuły z cyklu:

  1. Vany – jakiego kupić, na co zwrócić uwagę?
  2. Najlepsze auta terenowe – ranking
  3. Jaki samochód sportowy kupić?
Summary
Description
Przeglądając preferencje zakupowe polskich kierowców nie sposób przeoczyć ogromnego zainteresowania jakim cieszy się "Segment C" samochodów. Dowiedz się więcej
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

  1. Mariusz

    Szkoda że nie ma tu toyoty yariski, opinie są o niej różne, też byłem sceptycznei nastawiony, bo wydawało mi się że to takie pudło, ale żona się uparła zeby je miec, ja czasem pożyczam i okazuje się bardzo wygodne w kierowaniu, żona nie ciągnie za portfel na paliwo, do mechanika też rzadko zagląda więc wyszło git ! 😀