autoDNA sprawdza
kabriolety

Kabriolety czyli samochody z otwieranym dachem – przegląd modeli

4 listopada 2022

Kto z nas, kierowców nie chciałby zaznać pewnej odmiany w swoim motoryzacyjnym życiu – chociażby okazjonalnie zmienić samochód na mocniejszy, z fantazją i pozbawiony racjonalnego sensu? Chyba każdy kierowca z nutą zazdrości spogląda na auta pozbawione dachu, dające swojemu właścicielowi przecież mnóstwo radości ze zwykłej jazdy – także do pracy. Taką radość zapewnia właśnie kabriolety, samochody pozbawione dachu.

Oczywiście, pod względem praktycznym taka konstrukcja ustępuje wszystkim pozostałym rodzajom nadwozia. W jej przypadku przecież musimy niemal zapomnieć o bagażniku czy realnych możliwościach zabrania więcej niż jednego pasażera. Nadal jednak w każdym zakresie cenowym kabriolety cieszą się zainteresowaniem klientów, w przypadku aut używanych ze względu na sezonowy charakter okazują się w lepszym stanie technicznym niż inne pojazdy – pozwala to znaleźć doskonale zachowane cabrio nawet trzydziestoletnie.

 

Kabriolet – podstawowe informacje

Jeśli chcemy co jakiś czas podróżować z otwartym dachem, powinniśmy uprzednio sprawdzić co ma nam do zaoferowania rynek, względem przewidywanego budżetu. Okaże się bowiem, że wybór dostępnych modeli jest bardzo szeroki – podobnie jak sposób otwierania dachu i jego funkcjonalność.

 

 

Większość kierowców auta z otwartym nadwoziem kojarzy charakterystyczny materiałowy dach z plastikową tylną szybą, który w razie konieczności można założyć chroniąc się przed deszczem. Istotnie, nadal najpopularniejsze są kabriolety z tak zwanym brezentowym dachem. Jest nie tylko tańszy w produkcji, ale także lekki i bez wątpienia stylowy. W przypadku wielu modeli sprzed kilkunastu, kilkudziesięciu lat producenci oferowali w ramach opcji zdejmowany sztywny dach, który dawał możliwość eksploatacji kabrioletu także zimą bez obaw o zniszczenie rozkładanego materiałowego dachu. Obecnie dużą popularnością już od ponad dwóch dekad cieszą się kabriolety wyposażone w metalowy składany dach. Erę współczesnych cabrio z takim rozwiązaniem zapoczątkował Mercedes SLK pod koniec lat 90tych, w kolejnych latach inne marki także wprowadzały do oferty podobne rozwiązanie. Tutaj po elektrycznym zamknięciu dachu otrzymujemy samochód w wersji coupe, przystosowany do radzenia sobie także w niesprzyjających warunkach pogodowych.

 

Co wyróżnia kabriolety spośród innych aut?

Samochody z otwartym nadwoziem budowane są według nieco innej filozofii niż pozostałe modele.

 

Informacja

W podstawowym zamyśle są pojazdami rekreacyjnymi, producenci nie stawiają na pierwszym planie ich przestronności wnętrza, pojemności bagażnika czy liczby dostępnych schowków w kabinie – te kwestie pozostają daleko za właściwościami jezdnymi, estetyką i wygodą dwóch podróżujących osób. Nie oszukujmy się, większość kabrioletów to dwuosobowe roadstery.

 

Niektóre marki jednak uparcie serwują nam kabriolety z jak twierdzą czterema miejscami. Faktycznie, wyposażone są w płytką i trudno dostępną kanapę, pasy bezpieczeństwa i zagłówki. Nie zapewniają jednak miejsca na nogi i głowę po złożeniu dachu. Co gorsza, podróż nawet z niewielką prędkością na tylnej kanapie w aucie z otwartym dachem nie należy do przyjemnych przeżyć.

Wyróżnikiem samochodów ze zdejmowanym dachem jest ich sezonowy charakter praktycznie w całej Europie. Jedynie na południu klimat, średnia temperatura pozwala na całoroczną eksploatację i faktyczne cieszenie się wiatrem we włosach w listopadzie czy marcu. W Polsce kupno kabrioletu jako jedynego samochodu nie jest dobrym pomysłem. Dlatego niemal wszystkie egzemplarze przed zimą trafiają do garaży, gdzie czekają na kolejny sezon. Nie mają kontaktu z solą drogową i innymi czynnikami degradującymi lakier, opony i inne elementy auta.

 

Kabriolety – nasze top 5

Pojazdy z tej listy chciałby mieć najpewniej każdy mężczyzna i nie tylko. Jest to część listy marzeń aut pozbawionych dachu, ich ceny niezmiennie zwalają z nóg:

  1. Porsche 918 spyder – silnik 4,6 l (887 KM), cena ok. 4 mln zł.
  2. Ferrari 458 Spider – silnik 4,5 l (570 KM), cena ok. 1,2 mln zł.
  3. Bentley Continental GTC V8 – silnik 4,0 l (507 KM), cena ok. 1 mln zł.
  4. Maserati GranCabrio – silnik 4,7 l (450 KM), cena ok. 400 tys. zł.
  5. Jaguar XK R – silnik 5.0 l (385 KM), cena ok. 550 tys. zł
  6. Lamborghini Huracan Roadster – 1.5 mln zł.

 

Kabriolet z salonu

Dla osób nieco mniej zamożnych, również planujących realizację marzenia o nowym kabriolecie dilerzy mają w zanadrzu szereg ciekawych propozycji. Wiele z nich dostępnych jest praktycznie od ręki, niestety trzeba liczyć się z tym, że również ten segment rynku dotknęły drakońskie podwyżki cen.

 

Fiat 500C Lounge

Kolejna generacja Fiata 500 zachowała unikatowy styl i charakter, urosła jednak wyraźnie zyskując nieco na funkcjonalności. Fiat postawił także na nowoczesne jednostki napędowe. około 175 tysięcy złotych należy przeznaczyć na 500 C o napędzie elektrycznym. Nie mamy tutaj do czynienia z klasycznym kabrioletem – otwiera się bowiem tylko środkowa część dachu. Materiałowy rolldach w kilka chwili zwija się odsłaniając niebo nad głową.

 

Jaguar F-Type

W zestawieniu nie mogło zabraknąć Jaguara F-Type. Bazowa odmiana wyceniana jest na przynajmniej 400 tysięcy złotych. W jej przypadku napędem jest czterocylindrowy doładowany silnik 2.0 przekazujący moc tylko na tylną oś. Aluminiowe nadwozie skrywa najnowocześniejszą technologię brytyjskiej marki. Wnętrze stworzone jest dla dwóch osób, do dyspozycji pozostaje także niewielkich rozmiarów bagażnik.

 

Mini Cooper S

Kolejną legendą jest Mini. Od przeszło dwóch dekad produkowane pod kuratelą BMW zyskało nową jakość i nowe życie. Za 181 tysięcy złotych kupimy Mini Cooper w wersji S cabrio. Designerski kabriolet musi się podobać. W ofercie znajdziemy mnóstwo dodatków kolorystycznych – model produkowany jest niezmiennie w brytyjskich zakładach marki. Wnętrze prezentuje wysoką jakość wykonania i wyposażenia. Napęd stanowi benzynowy doładowany silnik 2.0 produkowany przez BMW.

 

Mazda MX-5

Jednym z tańszych sposobów na zakup nowego kabrioletu jest Mazda MX 5. Dwuosobowego japońskiego roadstera nie trzeba nikomu przedstawiać. Niewielkie rozmiary, niska masa własna i spora moc generowana przez wolnossący silnik 2.0 SkyActiv zapewniają fenomenalne wrażenia za 165 tysięcy złotych. Czterocylindrowy silnik zamontowano wzdłużnie na przedniej osi, moc trafia oczywiście tylko na tylną oś. Wnętrze nie jest zbyt przestronne, osoby o wzroście większym niż 185 cm będą narzekać na brak miejsca na głowę po zamknięciu dachu.

 

Ford Mustang

Myśląc o autach bez dachu nie możemy zapomnieć o Fordzie Mustangu, który od kilku lat w końcu jest dostępny w oficjalnej sprzedaży w Europie. Wersja bez dachu jest równie dynamicznie zaprojektowana jak coupe. Producent zastosował tekstylny składany elektrycznie dach. Wnętrze nie powala designem i finezją projektu – pamiętajmy, że w Stanach Zjednoczonych Ford Mustang jest tanim, popularnym samochodem. Dużym zainteresowaniem cieszy się wersja wyposażona w wolnossący motor 5.0 V8, opcjonalnie oferowana z automatyczną przekładnią o dziesięciu przełożeniach.

 

 

Porsche 718 Boxster

Najtańszym sposobem na zakup produktu marki Porsche jest właśnie model 718 Boxster w bazowej odmianie. Najtańszy nie znaczy nudny i pozbawiony unikatowego charakteru marki. Oczywiście dysponujący tylko dwoma miejscami roadster zapewnia tylko optymalną ilość miejsca dla pasażerów. Składany elektrycznie dach wykonany jest z tekstyliów. Ceny startują od 330 tysięcy złotych za odmianę z doładowanym silnikiem 2.0.

 

BMW Z4

Trzecia generacja BMW Z4 powróciła do sprawdzonej recepty protoplasty – składanego elektrycznie materiałowego, lekkiego dachu. Nowy egzemplarz z bazowym silnikiem 2.0 wspomaganym doładowaniem wyceniany jest na przynajmniej 250 tysięcy złotych. Doskonale wykonane wnętrze mieści tylko dwie osoby, nie udając niczego czym nie jest. Na liście opcji dostępne są liczne elektroniczne dodatki.

 

Audi A5 Cabrio

Bazowa odmiana Audi A5 Cabrio ty wydatek przynajmniej 290 tysięcy złotych. Nadwozie z licznymi sportowymi dodatkami zostało wzorowo wykonane wzorem innych modeli niemieckiej marki. A5 dysponuje wzorem poprzedniej generacji miękkim składanym elektrycznie dachem. Bazowy silnik 2.0 TFSI przekazujący moc na przednie koła zapewnia co najmniej dobre osiągi. Na liście opcji znalazł się stały napęd na cztery koła Quattro i liczne elementy z zakresu komfortu.

 

Używany kabriolet

Faktycznie zakup nowego kabrioletu nie będzie małą inwestycją. Wszystkie dostępne w Polsce modele ceną istotnie przełamują barierę 150 tysięcy złotych. Z pomocą przychodzi bogaty rynek wtórny gdzie z łatwością znajdziemy egzemplarz do pięciu lat, zarejestrowany już Polsce, a co najważniejsze z pewną historią, którą dodatkowo w razie konieczności zweryfikujemy korzystając z raportu autoDNA.

 

Opel Cascada

Już za 45 tysięcy złotych kupimy Opla Cascadę. Ostatni jak dotąd kabriolet Opla produkowano w Gliwicach od 2013 do 2019 roku. Do budowy modelu użyto płytę podłogową i całą mechanikę Astry J. Cascada wyposażona została w elektrycznie składany miękki dach i w teorii czteroosobową kabinę – oczywiście na tylnej kanapie miejsca nie ma zbyt wiele. Deskę rozdzielczą przeszczepiono z Astry, dzięki czemu obsługa jest niezwykle intuicyjna. Model dostępny był z automatyczną klimatyzacją, skórzaną tapicerką i multimediami. Napęd stanowiły silniki benzynowe 1.4 i 1.6 Turbo lub diesel 2.0 CDTI.

 

Fiat 500C

Fiat 500 nowej ery produkowany był od 2007 w polskich zakładach Fiata, w 2009 roku do sprzedaży weszła odmiana 500 C z rozsuwanym tekstylnym dachem. W odróżnieniu jednak od klasycznego cabrio, po otwarciu dachu słupki i zewnętrzna konstrukcja nadwozia pozostają na swoim miejscu. Stylowa kabina zapewnia przestrzeń wystarczającą dla dwóch osób, serwując im nagłośnienie, elektrycznie sterowane szyby i doskonała widoczność. Ceny na rynku wtórnym zaczynają się od 35-40 tysięcy złotych. Do napędu zastosowano benzynowe silniki 1.2; 1.4 i 0.9 TwinAir.

 

Audi A3 III Cabrio

Znalezienie trzeciej generacji Audi A3 Cabrio w dobrym stanie nie będzie trudnym zadaniem. Model produkowano od 2013 do 2020 roku. Rekreacyjny wariant otrzymał miękki, składany dach i pięcioosobową kabinę – jednak także w tym przypadki tylną kanapę powinniśmy traktować jako awaryjne miejsce, lub dodatkową przestrzeń bagażową. Wnętrze prezentuje bardzo wysoką jakość wykonania, w efekcie trafna ocena przebiegu jest praktycznie niemożliwa – warto wspomóc się raportem vin autoDNA. Standardowo napęd przekazywany jest na przednią oś, opcjonalnie oferowano napęd na cztery koła Quattro i przekładnie automatyczne. Paleta jednostek napędowych to benzynowe 1.4 TFSI, 1.8 TFSI, 2.0 TFSI i 2.5 TFSI lub diesel 1.6 i 2.0 TDI. Ceny zaczynają się od 60-70 tysięcy złotych.

 

 

Smart Fortwo III

Trzecie wcielenie miejskiego gadżetu – Smarta Fortwo produkowane było w słowackich zakładach w latach 2014-2020. Niezmienna recepta na miejskie, osobiste urządzenie do przemieszczania się zaskakuje zwrotnością i mikroskopijnymi gabarytami jakże cennymi w mieście. Dwie osoby we wnętrzu podróżują zaskakująco wygodnie, mając do dyspozycji dopracowane nagłośnienie, materiały dobrej jakości i szereg systemów bezpieczeństwa. Ponownie silnik umieszczono tuż nad tylną osią – do dyspozycji pozostają benzynowe jednostki 0.9 Turbo i 1.0.

 

Nissan 370Z

Wydając około 100 tysięcy złotych kupimy Nissana 370Z Roadster. Rasowy sportowy kabriolet japońskiej marki produkowany był od 2009 do 2020 roku. Muskularne nadwozie z długą maską i krótkim tyłem zachowuje klasyczne proporcje. Kabina zapewnia komfortowe dwa miejsca, pełne wyposażenie z nawigacją do wzorowym systemem audio na czele. 370Z napędzany jest wolnossący benzynowym silnikiem 3.7 przekazującym moc na tylną oś. W ofercie była przekładnia manualna lub siedmiostopniowa automatyczna.

 

Klasyczne kabriolety

Oczywiście, nadal najlepszym miejscem na poszukiwanie samochodu z miękkim dachem są portale aukcyjne. Poszukując kabrioletu w przystępnej cenie do 10 tysięcy złotych, wyprodukowanego przed 1995 rokiem mamy ogromny wybór modeli. Jednak w przypadku tak leciwych konstrukcji musimy być przygotowani na ich zużycie i konieczność dokonania pewnych napraw, nim zaczniemy cieszyć się z wiatru we włosach. We wspomnianym budżecie znajdziemy między innymi Volkswagena Golfa III, Renault 19, Peugeota 306, Peugeota 205 czy wymagające zdecydowanie większych nakładów pracy i środków BMW serii 3 E36.

 

Informacja

Myśląc o zakupie auta z otwieranym dachem pamiętajmy, że nie jest to podstawowe, rodzinne auto, którym wybierzemy się na długie wakacje z obszernym bagażem. Będzie to raczej pojazd, który służyć będzie nam w krótszych trasach używany wyłącznie hobbystycznie.

 

Przed dokonaniem ostatecznej decyzji o zakupie warto przeanalizować wszelkie aspekty, zwłaszcza to czy dysponujemy wolnym garażem lub miejscem w suchym miejscu. Wydatki związane z jego zakupem to dopiero początek listy kosztów. Obok typowo serwisowej obsługi trzeba być przygotowanym na ewentualną naprawę skomplikowanego mechanizmu składania dachu czy wymianę zużytego pokrycia. Sprzedawcy doskonale wiedzą, że podobne zakupu dokonywane są pod wpływem emocji, nie omieszkają tego wykorzystać tuszując rażące wady.

 

Jak dbać o samochód z otwieranym dachem?

Kabriolety w lwiej części eksploatowane są tylko sezonowo, pokonując w skali roku często symboliczne przebiegi. W ich przypadku nie powinno nas dziwić, że nawet 20-30letni pojazd ma ledwie kilkadziesiąt tysięcy przebiegu. Nie musi być to wynikiem oszustwa sprzedającego, lecz efektem właśnie sporadycznego użytkowania auta tylko w piękne dni. Z tego też względu większa część aut z otwartym nadwoziem legitymuje się wzorowym stanem technicznym, właściciele dbają o nie ze zdwojoną siłą, przygotowując je do każdego sezonu.

Pod względem dbałości o stronę mechaniczną kabriolety nie różnią się niczym od innych typów pojazdów.

 

Informacja

Kluczem do pełni sprawności są regularne wymiany płynów eksploatacyjnych zgodnie z zaleceniami specjalistów.

 

Osobną kwestią jest troska o stan dachu, jego pokrycia i mechanizmów oraz całego wnętrza. Pamiętajmy, że tapicerka i wszelkie tworzywa w kabinie są bardzo narażone na działanie promieni słonecznych, co mino niskich przebiegów potrafi zostawić widoczny ślad. To samo dotyczy pokrycia dachu – bez regularnej konserwacji dach i uszczelki zaczną pękać, kwalifikując się tylko do wymiany. Zależnie od modelu, koszt wymiany pokrycia dachu przekroczy nawet 10 tysięcy złotych. Na rynku znajdziemy bogate zaplecze dobrej jakości kosmetyków przeznaczonych tylko do pielęgnacji i konserwacji tapicerek oraz dachu – powtarzane każdego roku zabiegi zajmą nam kilka godzin pracy w garażu. Równie dobrze możemy skorzystać z usługi profesjonalisty.

 

Na co należy zwrócić uwagę przed zakupem kabrioletu?

Na co zwracać uwagę przy zakupie samochodu używanego z otwieranym dachem? Lista kontrolna w przypadku tego rodzaju pojazdów w większości nie różni się od innych. Jedynie już na wstępie nie powinniśmy zniechęcać się podejrzanie niskimi przebiegami – pamiętajmy, że kabriolety często są drugimi lub nawet trzecimi samochodami w gospodarstwie domowym, spełniając jedynie rolę rekreacyjną. Z tego względu jeszcze bardziej potrzebujemy potwierdzenia deklarowanej przez sprzedającego historii pojazdu. Sporo cennych informacji uzyskamy sprawdzając numer vin w autoDNA. Obok weryfikacji samego przebiegu, niezwykle cenne dane dotyczą ewentualnych napraw powypadkowych, które w samochodach bez dachu są szczególnie trudne i kosztowne. W ich przypadku cała sztywność nadwozia opiera się na podłodze i progach, w momencie zderzania przejmują one całą siłę uderzenia, która w autach z zamkniętym nadwoziem rozkłada się na wiele innych elementów konstrukcyjnych.

Mając już pewność, że mamy do czynienia z egzemplarzem z prawdziwą przeszłością i przebiegiem, możemy przystąpić do sprawdzenia rzeczywistego stanu technicznego, kondycji wnętrza i zgodności z wyposażenia, kolorystyki z numerem vin. Dokładny wykaz wyposażenia z jakim pojazd opuścił fabrykę otrzymamy w raporcie autoDNA. W dalszej kolejności warto skorzystać z pomocy fachowca, lub udać się do stacji diagnostycznej gdzie pojazd zostanie dokładnie sprawdzony pod kątem wycieków, luzów w układzie jezdnym czy diagnostyki komputerowej.

W przypadku kabrioletu nie zapominajmy o ocenie stanu samego dachu i mechanizmu odpowiadającego za składanie i rozkładanie. Przez oględzinami warto sprawdzić z jakimi kosztami trzeba się liczyć w przypadku poszczególnych napraw dachu – wówczas będziemy w stanie przystąpić do ewentualnych negocjacji dobrze przygotowani. Wymiana zniszczonego poszycia, popękanych uszczelek czy co gorsza wymiana mechanizmu może z łatwością przebić pułap 10 tysięcy złotych. Niejednokrotnie koszt naprawy dachu będzie przewyższał wartość całego pojazdu.

 

 Czy samochody z otwieranym dachem są popularne w Polsce?

Biorąc pod uwagę bezwzględne liczby rejestrowanych pojazdów w Polsce, kabriolety stanowią nikłą część rynku aut nowych i używanych, nie są przecież potrzebą pierwszej kategorii a jedynie kaprysem, spełnieniem marzeń właściciela. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę minione dekady liczba kabrioletów w Polsce systematycznie rośnie. Coraz więcej z nas może pozwolić sobie na nadprogramowy pojazd, który z powodzeniem traktować można jako formę lokaty kapitału.

 

Warto wiedzieć

Zainteresował Cię ten artykuł? Sprawdź także produkty oferowane przez autoDNA – wiodącego dostawcę raportów historii pojazdu w Europie i USA. Sprawdzenie VIN może pomóc Ci ustrzec się przed dodatkowymi kosztami związanymi z zakupem auta z nieznaną przeszłością. Serwis dostępny jest 24/7 przez cały rok – wystarczy dostęp do Internetu i numer VIN pojazdu, który chcesz sprawdzić.

 

Summary
Kabriolety czyli samochody z otwieranym dachem – przegląd
Article Name
Kabriolety czyli samochody z otwieranym dachem – przegląd
Description
Marzenie wielu mężczyzn - kabriolety - coraz częściej można spotkać na polskich drogach. Jakie modele kabrioletów mamy do dyspozycji?
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo