Najchętniej czytane

Holowanie przyczepy – przepisy, wymagania techniczne, porady

Dodano 11 kwietnia 2017 przez

Aktualizacja: 8 września 2020 r.

Pierwsze dni pięknej, słonecznej pogody sprawiają, że właściciele przyczep z entuzjazmem przystępują do planowania pierwszych wyjazdów. Wiele osób zastanawia się też pewnie nad zakupem własnego „domku na kółkach”. Holowanie przyczepy jest jednak czynnością wymagającą, dlatego zanim sezon rozpocznie się na dobre, przypomnijmy sobie przepisy i zasady związane z tym tematem.

Holowanie przyczepy – przepisy i możliwości techniczne

Zacznijmy od sprawdzenia, czy możliwości techniczne naszego zestawu (auto holujące i przyczepa) spełniają przepisy. W tym celu będą nam potrzebne dwa dokumenty – dowód rejestracyjny holownika, czyli samochodu, którym zamierzamy ciągnąć przyczepę oraz dowód rejestracyjny przyczepy.

W dowodzie rejestracyjnym holownika interesują nas następujące pozycje:

  • 1 – maksymalna masa całkowita (MMC) przyczepy z hamulcem podawana w kilogramach
  • 2 – maksymalna masa całkowita (MMC) przyczepy bez hamulca podawana w kilogramach
  • 2 – dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu podawana w kilogramach
  • 3 – dopuszczalna masa całkowita (DMC) zespołu pojazdów podawana w kilogramach

Z dowodu rejestracyjnego przyczepy spisujemy zaś wartość z pola F.2, czyli DMC.

Aby holowanie przyczepy konkretnym autem odbywało się zgodnie z przepisami, muszą być spełnione następujące warunki:

  1. DMC przyczepy (F.2) musi być mniejsze niż wartość z pola O.1 lub O.2 dowodu rejestracyjnego auta (w zależności czy nasza przyczepa posiada hamulec najazdowy, czy nie).
  2. Suma wartości DMC przyczepy (F.2) i DMC pojazdu (F.2) musi być mniejsza niż wartość z pola F.3 dowodu rejestracyjnego auta.
  3. Stosunek DMC pojazdu (F.2) do DMC przyczepy (F.2) musi wynosić co najmniej 1,33, jeżeli przyczepa posiada hamulec najazdowy.
  4. DMC pojazdu (F.2) musi być większe od DMC przyczepy (F.2).

Być może łatwiej będzie wyjaśnić to na konkretnym przykładzie – holownika Peugeot Partner 1.6 HDI 75KM o DMC 1880 kg i przyczepy kempingowej Niewiadów N132 z hamulcem najazdowym o DMC 750 kg. Sprawdźmy poszczególne warunki dla tego zestawu:

  1. DMC przyczepy (F.2) wynosi 750 kg. To mniej niż wartość z pola O.1 w dowodzie Peugeota, która wynosi 1100 kg.
  2. Suma DMC przyczepy i pojazdu (pola F.2 w obu dowodach) wynosi 2630 kg (750 kg + 1880 kg). To mniej niż wartość z pola F.3 dowodu Peugeota, która wynosi 3025 kg.
  3. Stosunek DMC Peugeota do DMC przyczepy wynosi 2,51 (1880 kg / 750 kg), czyli więcej niż wymagane 1,33.
  4. Spełnienie warunku numer 3 oznacza automatycznie spełnienie warunku numer 4.

Nasz zestaw przeszedł więc pomyślnie cały test. Możemy więc rozważać holowanie przyczepy Niewiadów N132 Peugeotem Partnerem. Dlaczego na razie tylko rozważać? Bo musimy jeszcze sprawdzić, czy mamy niezbędne uprawnienia.

Holowanie przyczepy – uprawnienia

Podstawowa kategoria prawa jazdy, jaką posiada większość z nas, to B. Prawo jazdy kategorii B uprawnia nas do prowadzenia pojazdów o DMC do 3,5 tony (3500 kg). Oprócz tego możemy także kierować:

  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu (DMC do 3,5 tony) oraz z przyczepy lekkiej (MMC mniejsze bądź równe 750 kg),
  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu (DMC do 3,5 tony) oraz z przyczepy innej niż lekka (MMC większe od 750 kg), o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 tony,
  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu (DMC do 3,5 tony) oraz z przyczepy innej niż lekka (MMC większe od 750 kg), o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, pod warunkiem zdania części praktycznej egzaminu państwowego, co potwierdzone będzie stosownym wpisem do prawa jazdy (tzw. kod 96).

Wracając do naszego przykładu Peugeota Partnera i przyczepy Niewiadów N132, do kierowania takim zespołem pojazdów wystarczy prawo jazdy kategorii B. DMC holownika wynosi 1880 kg, a więc mniej niż 3,5 tony, a DMC przyczepy to 750 kg, a więc jest to przyczepa lekka.

Holowanie przyczepy – legalizacja haka

Zanim rozpoczniemy holowanie przyczepy, pamiętajmy jeszcze o jednej sprawie. Montaż haka holowniczego w naszym aucie musi być zalegalizowany przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów. Hak jest bowiem elementem, który podlega corocznym przeglądom. Jeżeli więc hak montowaliśmy w pojeździe przed ostatnim badaniem technicznym, to został on na pewno sprawdzony i odpowiednia adnotacja widnieje w dowodzie rejestracyjnym. Jeżeli natomiast hak montowaliśmy niedawno i od tego czasu nie byliśmy jeszcze robić okresowych badań technicznych pojazdu, to zanim rozpoczniemy holowanie, musimy udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów i wykonać badanie techniczne haka.

Holowanie przyczepy – zasady jazdy

Holowanie przyczepy to zadanie dość wymagające dla kierowcy. Pamiętajmy więc o kilku zasadach:

  • zakręty pokonujmy szerokim łukiem – przyczepa ścina bowiem zakręty, musimy więc wchodzić w nie tak, by przyczepa zmieściła się w drodze;
  • hamujmy wcześniej – zestaw złożony z pojazdu z przyczepą będzie hamował wolniej niż samo auto, dlatego czynność tę trzeba rozpoczynać wcześniej;
  • przygotowujmy manewr wyprzedzania z większą dokładnością – zestaw będzie przyspieszał wolniej niż samo auto, dlatego na wyprzedzanie warto zarezerwować sobie więcej czasu;
  • hamujmy biegami – holowanie przyczepy znacząco obciąża hamulce, które podczas hamowania mogą się przegrzewać, dlatego też starajmy się wspierać ich działanie wytracaniem prędkości za pomocą redukcji biegów;

Holowanie przyczepy – ograniczenia prędkości

Holowanie przyczepy wiąże się niestety z bardziej restrykcyjnymi przepisami dot. ograniczeń prędkości. Możemy więc jeździć z szybkością:

  • 50 km/h w terenie zabudowanym;
  • 70 km/h poza terenem zabudowanym;
  • 80 km/h na autostradach, drogach ekspresowych i dwujezdniowych mających co najmniej dwa pasy ruchu.

Powinniśmy bezwzględnie trzymać się tych ograniczeń, szczególnie mając w pamięci, że holowanie  przyczepy znacząco wydłuża drogą hamowania.

Jak często wymieniać olej w silniku? Przeczytaj na naszym blogu

Ilość komentarzy: 4

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  1. miki

    Czy na pewno? Właśnie sprawdzam kwestię holowania przyczepy o DMC w dow.rej. wyższym niż MMC przyczepy z hamulcem w dow.rej. holownika.
    W tym przypadku chodzi o przyczepę z DMC 3000kg, a MMC 2.700kg.
    Kodeks Drogowy w art 62 mówi o rzeczywistej masie całkowitej przyczepy (RMC) i to ona decyduje. Oczywiście warunkiem jest, aby RMC nie przekraczała MMC przyczepy dozwolonej dla holownika (O.2). Taką też odpowiedź, choć nieoficjalną uzyskałem od policjanta z WRD. Nadmienię, że w innych krajach (np. Niemcy, Austria) ta zasada jest wyraźnie wskazana w przepisach.
    Z kolei zasada współczynnika 1,33 dotyczy sytaucji braku wpisu MMC przyczepy holownika. Jeżeli jest wpisana – ona decyduje o dopuszczalnej MMC przyczepy, a współczynnik 1,33 nie ma zastosowania.

    1. xxx

      niestety nie masz racji,wspólczynnik 1.33 obowiązuje dla hamulca najazdowego , nie zaleznie od wpisu w DR . W Polsce Dmc przyczepy nie może przekroczyć mmc okreslonego dla przyczepy, w Niemczech przejdzie .

  2. lewy81

    witam czy moge ciagnac przyczepke do 750kg vw touargiem na polskich blachach po polsce z tym ze przyczepka jest z francji a tam nie ma dowodu rejestracyjnego tylko zaklada sie blachy takie jak na samochodzie,jak to zrobic zeby polscy policjanci nie czepili sie

    1. UNITRAILER.PL

      @lewy81 Przyczepki we Francji z DMC do 500 kg nie mają dowodu rejestracyjnego i mają te same tablice rejestracyjne co auto. Przyczepki użytkowane w Polsce, na polskich tablicach rejestracyjnych muszą być zarejestrowane, więc nie pozostaje Panu nic innego jak rejestracja przyczepki w Polsce.