
Sprzedaż samochodu: jak to można zrobić?
Wielu kierowców decydując się na sprzedaż samochodu, nie wie jakich formalności musi dopełnić. Gdzie należy zgłosić sprzedaż pojazdu, czy konieczne jest odwiedzenie urzędu komunikacji. Co należy wiedzieć o sprzedaży samochodu i jak zrobić to zgodnie z obowiązującym prawem?
Jak można sprzedać samochód?
Pierwsze, co przychodzi nam do głowy, gdy zadajemy sobie pytanie, jak sprzedać samochód, to oddanie go do komisu, a więc powierzenie zadania szukania klientów doświadczonemu sprzedawcy. Działania za pośrednictwem komisu wcale nie muszą być szybkie, auta czasami czekają na nowego właściciela w komisach długo, a już na pewno nie jest to rozwiązanie opłacalne finansowo. Konieczne jest bowiem uiszczenie opłaty za sprzedaż auta na rzecz komisu, w którym odbyła się transakcja. Dla osób zapracowanych często jednak nie ma innej drogi niż sprzedaż auta przez pośrednika. Nie każdy może sobie bowiem pozwolić na to, by poświęcać czas na robienie zdjęć, pisanie ogłoszeń, ich promocję, a potem spotkania i negocjacje z kolejnymi, często niezdecydowanymi klientami.
Dobrym rozwiązaniem jest również umieszczenie za szybą samochodu kartki z informacją — na sprzedaż. Jest to najprostsze rozwiązanie — wystarczy podać żądaną cenę i najważniejsze informacje na temat pojazdu oraz numer kontaktowy, by ewentualni zainteresowani mogli skontaktować się z właścicielem.
W przypadku osób zamieszkujących większe miejscowości, mieszkających tuż przy ruchliwych drogach, ciekawym pomysłem jest postawienie auta przy drodze, w bezpiecznym miejscu, z informacją na sprzedaż. Wówczas zainteresowani mogą nie tylko od razu dopytać właściciela o stan pojazdu, ale też dokładnie go obejrzeć, a nawet dokonać zakupu.
Bezpłatnym i skutecznym rozwiązaniem jest także umieszczenie informacji o chęci sprzedaży auta w serwisach społecznościowych — liczne udostępnienia znajomych ułatwiają znalezienie kupca.
Sprzedaż samochodu w komisie
Jeżeli właściciel auta decyduje się na jego sprzedaż w komisie, powinien przede wszystkim wybrać cieszącego się dobrą opinią pośrednika. Nie jest to łatwe, jednak warto skorzystać z firmy polecanej przez znajomych lub poczytać opinie w Internecie. Do internetowych ocen musimy jednak podchodzić z rezerwą. Są one ostatnimi czasy niestety w coraz mniejszym stopniu godne zaufania. Znaczna część z nich, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych, jest pisana na zamówienie albo przedsiębiorcy, albo jego konkurencji.
Swoje kroki warto więc przede wszystkim kierować w pierwszej kolejności do komisów działających na rynku od lat, najlepiej dużych, które profesjonalnie się prezentują i zapewniają obsługę klienta na takim samym poziomie. Odpowiednie podejście do tematu pozwala zwiększyć prawdopodobieństwo szybkiej sprzedaży samochodu. Ugruntowana pozycja na rynku, duża liczba samochodów na placu oraz właściwa promocja ofert, np. w Internecie, gwarantują liczne wizyty potencjalnych klientów. Ważne jest także profesjonalne biuro i co najmniej zadowalający poziom obsługi interesantów, gdyż zwiększa to szanse na szczęśliwą finalizację transakcji.
Gdy właściciel wybierze godny zaufania komis, w którym pracownicy sprawiają wrażenie, że wiedzą jak sprzedać samochód, należy sporządzić odpowiednią umowę na piśmie. Powinny się w niej znaleźć przynajmniej następujące elementy:
- data i miejsce podpisania umowy,
- czas, na jaki jest podpisywana umowa, tzn. czy właściciel komisu ma sprzedawać auto do skutku, czy dajemy mu na to określony czas, po którym zabieramy auto,
- dane komisanta (właściciela komisu) lub podmiotu prawa handlowego zobowiązującego się do sprzedaży pojazdu,
- dane komitenta, czyli osoby sprzedającej samochód, tj. jego dotychczasowego właściciela,
- dokładne wskazanie pojazdu będącego przedmiotem umowy, m.in. marka, model, rok produkcji, data pierwszej rejestracji, przebieg, numer VIN, ewentualnie również główne cechy (np. bezwypadkowość) i wyposażenie,
- cena, za którą auto ma zostać sprzedane,
- zapis dotyczący tego, co stanie się w sytuacji, jeżeli komisant sprzeda auto za inną kwotę niż ustalona w umowie. W interesie komitenta jest zapisanie, aby nadwyżka przeszła na jego konto, a w razie dokonania transakcji za cenę mniejszą, komisant dopłaci różnicę,
- wysokość prowizji, którą z tytułu przeprowadzenia transakcji kupna-sprzedaży otrzyma komisant,
- zapis, że komisant sprzedaje auto w imieniu własnym, tj. jest on stroną transakcji, która ma określone prawa i obowiązki, np. ponosi odpowiedzialność za wady fizyczne i prawne przed kupującym pojazd,
- zapis, że sprzedaż samochodu odbywać się będzie na rachunek komitenta, a więc w momencie sprzedaży auta przez komisanta, własność pojazdu zostanie przeniesiona z komitenta na kupującego.
Umowa komisu sporządzona wg. powyższych wskazówek powinna właściwie zabezpieczyć interes prawny sprzedającego auto. Po jej podpisaniu należy czekać na efekty działań komisanta, a te niestety czasem przychodzą szybciej, czasem wolniej i żadna ze stron nie ma na to wpływu. Osoby, które szybciej potrzebują pieniędzy z transakcji, traktują to jako wadę, natomiast ci, którzy bardziej cenią święty spokój, godzą się z tym oczywistym faktem. Jedna i druga grupa zainteresowanych musi jeszcze zaakceptować jedną rzecz – sprzedając samochód w komisie, zawsze otrzymają mniej pieniędzy, niż decydując się sprzedać go samodzielnie. Dlatego też, przed oddaniem pojazdu w komis, warto zastanowić się jak sprzedać samochód samodzielnie i spróbować podjąć się tego zadania, a dopiero po niepowodzeniu skorzystać z pomocy specjalisty.
Jak sprzedać samochód samodzielnie?
Samodzielną sprzedaż samochodu warto zacząć od wykonania dobrych zdjęć. W obecnych czasach fotografię odpowiedniej jakości wykonać można za pomocą smartfona. Nieco trudniej jest właściwie zaaranżować przestrzeń. Właściciel musi bowiem zadbać o to, by pojazd został zaprezentowany na profesjonalnym i czystym tle, np. na sprzątniętym podjeździe koło domu lub pustym parkingu koło biura czy też centrum handlowego. Auto przed wykonaniem zdjęć należy oczywiście dokładnie wysprzątać i umyć. Jeżeli posiada ono rzucające się w oczy wady, je także warto uwidocznić na fotografiach. Działanie to pozwala wzbudzić zaufanie wśród potencjalnych kupców, ale też zaoszczędzić czas i nerwy w związku ze spotkaniami z niezadowolonymi klientami. Wykonując fotografie, należy zadbać także o kompleksowe zaprezentowanie auta, tj. zademonstrowanie jego wyglądu zewnętrznego z każdej strony oraz wnętrza, zarówno z tyłu, jak i z przodu, bagażnika i wszystkich detali mogących mieć wpływ na jego wartość.
Jak zredagować ogłoszenie o sprzedaży auta?
Kolejnym krokiem jest właściwe zredagowanie ogłoszenia. Ważne, by znalazły się w nim wszystkie istotne parametry auta, dokładnie wymienione wyposażenie, czy też pełna historia przeprowadzonych ważnych napraw. Kluczowe jest wskazanie wszystkich zalet pojazdu, np. niskiego spalania, udokumentowanego przebiegu czy regularnie uzupełnianej książki serwisowe. Wszystkie informacje mające wpływ na wartość pojazdu są niezbędne.
Transparentne ogłoszenie samochodu w Internecie powinno zawierać także numer VIN pojazdu, który chcemy sprzedać. Najlepiej jednak umieścić w ogłoszeniu gotowy Raport Historii Pojazdu autoDNA. Umieszczanie już samego numeru nadwozia czy wygenerowanego raportu zwiększa wiarygodność zarówno sprzedającego jak i samego ogłoszenia. Kupujący w każdym momencie może zweryfikować historię pojazdu poprzez sprawdzenie VIN w autoDNA i porównać ją z ogłoszeniem. Wcześniejsze zweryfikowanie VIN auta może ustrzec przed zakupem pojazdu z ukrytymi wadami tzw. „lemon car„.
W ogłoszeniu warto także umieścić charakterystyczną informację, która pozwoli czytającemu zapamiętać je w morzu innych, dostępnych w Internecie ofert. W tym celu można wzbogacić ogłoszenie o określenia w stylu „auto sprzedaję z żalem, gdyż z żoną pojechaliśmy nim w podróż poślubną”, czy „mam do zaoferowania moją zadbaną srebrną strzałę”. Gdy już treść ogłoszenia zostanie zredagowana, warto dać ją do przeczytania członkowi rodziny lub znajomemu — pozwala to zweryfikować treść oraz potwierdzić, że wszystkie informacje są jasne i nie brakuje żadnych informacji.
Jak wypromować ogłoszenie?
Po umieszczeniu ogłoszenia w Internecie warto zadbać o jego właściwą promocję. W tym celu dobrze jest umieścić link do ogłoszenia na portalach społecznościowych, z których korzystamy, np. na Facebooku czy Twitterze i poprosić o jego udostępnienie również znajomych, czy członków rodziny. W ten sposób za darmo można dotrzeć do szerokiego audytorium. Warto pamiętać, że dla wielu osób fakt, że samochód pochodzi od „znajomego znajomego” może być dodatkowym atutem.
Jeżeli sprzedajmy popularny samochód, zużyty w dość dużym stopniu i za niską cenę, to klienci raczej nie będą zjeżdżać się do nas z całego kraju. Powinniśmy więc zintensyfikować próby sprzedaży na rynku lokalnym. Można to uczynić dając ogłoszenie w lokalnej prasie bądź przyklejając na szyby pojazdu kartkę z informacją, ze samochód przeznaczony jest na sprzedaż. Warto pamiętać, by komunikat sformułować dużymi literami i oprócz numeru kontaktowego podać tylko najważniejsze informacje. Na przeczytanie kartki znajdującej się za szybą samochodu powinien wystarczyć jeden rzut oka.
O czym jeszcze pamiętać?
Bardzo ważne jest, by przy samodzielnej sprzedaży samochodu opłacić podatek PCC – podatek od czynności cywilnoprawnych. Niezbędne w tym celu jest wypełnienie formularza PCC-3 – można go złożyć zarówno osobiście w urzędzie skarbowym bądź też elektronicznie. Kupujący ma na dopełnienie tych formalności 14 dni od dnia podpisania umowy kupna sprzedaży pojazdu.
Zwrot ubezpieczenia przy sprzedaży samochodu?
Każdy samochód zarejestrowany w Polsce musi mieć wykupione ubezpieczenie OC. Każdy sprzedający jest zobowiązany do przekazania polisy ubezpieczeniowej kupującemu. Obowiązki leżą nie tylko po stronie sprzedawcy, ale też kupującego. Nowy właściciel musi bowiem dopilnować, by w dniu, w którym zawiera umowę kupna-sprzedaży, auto było ubezpieczone – w przeciwnym razie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej.
Istnieją jednak sytuacje, gdy przy zbyciu pojazdu sprzedający może uzyskać zwrot składki opłaconej polisy OC. Jest to możliwe jedynie w momencie, gdy kupujący nie będzie chciał korzystać z ubezpieczenia. Ubezpieczenie OC przechodzi automatycznie na nowego właściciela pojazdu, a ewentualny zwrot jest zależny tylko od kupującego — jeśli to Ty sprzedajesz samochód, to nie masz najmniejszego wpływu na decyzję.
Jak przygotować auto do sprzedaży?
Decydując się na sprzedaż samochodu, warto odpowiednio przygotować pojazd. W tym celu warto nie tylko zadbać o uzupełnienie niewielkich ubytków w karoserii, ale też skorzystać z usługi auto detailingu. Jest to szereg czynności, który pozwala wyczyścić pojazd i przeprowadzić jego renowację. Ważne jest także dokładne wyczyszczenie wnętrza pojazdu — im dokładniej zostanie posprzątane, tym większe prawdopodobieństwo zrobienia dobrego wrażenia. Warto zadbać o wyczyszczenie tapicerki oraz wyczyszczenie kokpitu.
W przypadku występowania poważniejszych awarii auta warto zadbać także o ich usunięcie — wymiana zniszczonych części eksploatacyjnych ma również wpływ na zwiększenie wartości samochodu.
Dokumenty potrzebne do sprzedaży pojazdu
Przy zbyciu pojazdu konieczne jest podpisanie umowy kupna sprzedaży samochodu. Umowa kupna sprzedaży pojazdu powinna być wypełniona na podstawie informacji zawartych w dokumentach. Sporządzając umowę, potrzebne są:
- dowód rejestracyjny,
- tablice rejestracji pojazdu,
- aktualna polisa, tj. ubezpieczenie OC samochodu,
- karta pojazdu.
Pomocne mogą być także:
- dowód zakupu pojazdu,
- książka serwisowa,
- rachunki potwierdzające wymianę części eksploatacyjnych.
Umowa kupna-sprzedaży
Umowa kupna sprzedaży samochodu powinna zawierać szereg informacji. Wśród najważniejszych z nich, umożliwiających późniejsze zgłoszenie sprzedaży samochodu znajdują się:
- data, miejsce i godzina zawarcia umowy,
- dane nabywcy pojazdu i nowego posiadacza samochodu: imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego,
- opis pojazdu obejmujący: markę, model, rok produkcji, numer nadwozia, numer rejestracyjny, numer karty pojazdu, aktualny przebieg, numer VIN i wszelkie defekty auta,
- kwotę transakcji,
- datę przekazania pojazdu nabywcy,
- wskazanie strony, która ponosi koszty związane z zawarciem umowy,
- oświadczenie kupującego o znajomości stanu technicznego pojazdu i braku co do niego zastrzeżeń.
Należy również pamiętać, że umowa kupna-sprzedaży powinna być sporządzona w dwóch egzemplarzach, po jednej dla każdej ze stron. Na jej podstawie odbywają się zgłoszenie sprzedaży samochodu oraz zgłoszenie zbycia pojazdu.

