autoDNA sprawdza
Samochody autonomiczne

Samochody autonomiczne – czym są? Modele, systemy, ceny

Dodano 7 lipca 2021 przez

Auto, które nie potrzebuje kierowcy do tego, aby jeździć, to nie science fiction, ale najbliższa przyszłość. Samochody autonomiczne już dziś są produkowane przez największe koncerny. Dowiedz się, czym są i w jaki sposób działają takie pojazdy.

 

Jak jest zbudowany samochód autonomiczny?

Samochody bez kierowców to auta, które są wyposażone w szereg niezwykle nowoczesnych technologii. Pojazdy te ciągle ulepsza się, by nie ustępowały tym prowadzonym przez ludzi.

Najważniejszym elementem ich budowy jest zaawansowany komputer pokładowy. Współpracuje on z inteligentnymi czujnikami oraz systemami, które pozwalają w pełni kontrolować jazdę. Auto takie “widzi” to, co dzieje się na drodze, a następnie przesyła dane do komputera. To on decyduje o tym, czy zatrzymać się, zmienić pas ruchu, czy ustąpić pierwszeństwa. W samochodach takich znajduje się także “czarna skrzynka”, która rejestruje jazdę i zapisuje informacje na temat tego, czy w danym momencie samochód był pod kontrolą kierowcy, czy technologii.

Istnieje 5 poziomów autonomiczności pojazdów. Określają one to, w jakim stopniu auta są samodzielne.

I tak:

  • poziom 0 – to samochody, które informują o zagrożeniu na drodze, ale nie reagują na nie – to zadanie nadal należy do kierowcy. To człowiek je kontroluje, a na podstawie komunikatów podejmuje decyzje o tym, jak zachować się na drodze
  • poziom 1 – są to auta, w których zastosowano systemy wspierające jazdę. Mogą one np. dokonywać korekty prędkości czy toru jazdy. Są w nie wyposażone samochody, które obecnie poruszają się po drogach – do takich systemów zalicza się chociażby adaptacyjny tempomat czy technologię Line Assist (wykorzystywaną w nowoczesnych Skodach) ułatwiającą utrzymanie właściwego pasa
  • poziom 2 – takie pojazdy potrafią częściowo przejąć kontrolę nad jazdą. Mogą zwiększać i zmniejszać prędkość, ale także być odpowiedzialne za skręcanie kierownicą. Mimo tego ciągle wymagają wsparcia i dodatkowej kontroli ze strony kierowcy. Systemy, które występuje w autach należących do poziomu 2 to np. asystent jazdy w korku
  • poziom 3 – w tym przypadku komputer znajdujący się w samochodzie poradzi sobie z prowadzeniem pojazdu przy dobrych warunkach na drodze – np. na autostradzie. Auto zwalnia, hamuje, przyspiesza, skręca i omija przeszkody. Kierowca może wtedy (teoretycznie) nie patrzeć na drogę
  • poziom 4 – samochód ma pełną kontrolę nad pokonywaniem trasy. Wysyła jednak komunikaty do prowadzącego pojazd o ewentualnych zagrożeniach. Jednak nawet jeśli reakcja kierowcy nie będzie natychmiastowa, nic złego się na stanie – samochód najprawdopodobniej zatrzyma się na poboczu
  • poziom 5 – to pojazdy przyszłości, które będą w pełni odpowiedzialne za jazdę. Kierowca będzie miał wtedy tylko jedno zadanie – wprowadzić dane do komputera na temat docelowego adresu. Resztę zrobi za niego samochód.

 

Z jakich systemów korzysta samochód autonomiczny?

Każdy kierowca wie, że prowadzenie pojazdu – w mieście czy na autostradzie – wcale nie jest proste. Trzeba być czujnym, szybko podejmować decyzje i błyskawicznie reagować. Zdają sobie z tego sprawę również producenci samochodów autonomicznych, którzy opracowali szereg inteligentnych systemów. To właśnie współpraca poszczególnych podzespołów umożliwia bezpieczne i sprawne pokonywanie trasy przez samochody autonomiczne.

 

Kamera stereo

Możliwości tego urządzenia są niemal tak duże jak ludzkich oczu. Kamera taka tworzy trójwymiarowy obraz, co pozwala jej przeanalizować sytuację na drodze. Dzięki wykorzystaniu podczerwieni świetnie radzi sobie również w nocy. Urządzenie to rejestruje także obiekty znajdujące się w nawet bardzo dużej odległości. W przypadku samochodów autonomicznych montuje się przynajmniej kilka takich kamer.

 

Radar dalekiego i średniego zasięgu

Radary średniego zasięgu mają za zadanie monitorować to, co dzieje się z tyłu i z boku pojazdu. Analizują też obraz powstający w martwym polu lusterek. Natomiast te z dalekim zasięgiem weryfikują sytuację przed autem – dostarczają informacji o innych samochodach, motocyklach, ale też o pieszych. Ich działanie polega na wysyłaniu fal elektromagnetycznych.

 

Radar boczny

Radar ten dostarcza informacji na temat tego, czy na sąsiednim pasie ruchu znajduje się inny pojazd. Są one wykorzystywane np. przez system asystenta skrzyżowań.

 

Czujniki ultradźwiękowe

Ich zadaniem jest analizowanie, czy w najbliższym otoczeniu pojazdu znajdują się przeszkody – słupki, krawężniki, piesi, zwierzęta. Mają zwykle mały zasięg – do 5 m.

 

Lidar

Urządzenie to wysyła promieniowanie laserowe, aby trójwymiarowo skanować przestrzeń. Umożliwia to weryfikację tego, czy na drodze znajdują się inne auta lub piesi.

 

Kamery

Są one umieszczane z tyłu, z przodu i pod lusterkami auta. Samochody autonomiczne mają zwykle 6 kamer. Spełniają one swoje zadanie także po zmroku.

 

Systemy bezpieczeństwa

W samochodzie autonomicznym znajdują się poduszki bezpieczeństwa i napinacze pasów. Oprócz tego auto takie jest wyposażone w system kontroli martwego pola czy układ Adaptive Cruise Control – jego zadaniem jest ostrzeganie o nieplanowanej zmianie toru jazdy czy pasa ruchu.

 

Komunikacja z otoczeniem pojazdów autonomicznych

Dzięki temu, że w samochodzie tym jest zamontowanych tak wiele kamer, czujników i radarów, może on wszechstronnie analizować otaczającą go przestrzeń.

Automatyzacja pojazdów doprowadziła do tego, że obraz przesyłany do komputera pokładowego jest trójwymiarowy – jednak na tym nie kończą się możliwości tych aut. Kamery obserwują przestrzeń, a czujniki i radary ją analizują, by dostarczać wyczerpujących informacji o sytuacji na drodze. Natomiast komputer reaguje na to, co dzieje się dookoła pojazdu. Dzięki temu auto może błyskawicznie zahamować, kiedy pojawi się zagrożenie, przyspieszyć, jeśli pozwala na to znak drogowy lub zatrzymać się, gdy na sygnalizatorze pojawi się czerwony kolor.

 

Samochody autonomiczne – modele i cena

W pełni autonomiczne to niedaleka, ale jednak przyszłość. Na razie producenci samochodów – z jednym wyjątkiem – zatrzymali się na 2. poziomie autonomiczności. Auta te zachwycają swoją funkcjonalnością i nowoczesnością.

Są to na przykład takie modele jak:

  • nowy Audi A8 – to jak do tej pory jedyny model auta zaliczany do poziomu 3. W czasie jazdy wykorzystuje 41 systemów wsparcia oraz funkcje samodzielnego poruszania się w korkach – AI traffic jam pilot. Za takie auto trzeba zapłacić więcej niż 600 tys. zł
  • Tesla model 3 – to w pełni elektryczny pojazd. Jednak tym, co czyni go autonomicznym samochodem, są zaawansowane funkcje autopilota, radary, które analizują obraz z dużej odległości, kamery 360° i sensory ultradźwiękowe. Jego ceny zaczynają się od ok. 200 tys. zł
  • Mercedes klasy E – samochód niemieckiej marki ma nowoczesne systemy służące do autonomicznej jazdy. Auto reaguje na inne pojazdy i potrafi dostosowywać swoją prędkość do aktualnych warunków na drodze. Jego zakup to wydatek – w zależności od wyposażenia i wariantu – od ok. 195- 600 tys. zł.
  • Volvo XC90 – samochód ten jest doskonale przystosowany do autonomicznej jazdy. Docenia się go za zapewnianie wysokiego poziom bezpieczeństwa. Czujniki do analizy otoczenia umieszczono w nim także na dachu. Nowe auto z salonu kosztuje około 175 tys. zł.

 

Czy pojazdy autonomiczne to przyszłość motoryzacji?

Komputery mają w kilku względach znaczną przewagę nad ludźmi. Nie ulegają emocjom, kierują nimi tylko określone algorytmy i bezwzględnie stosują się do narzuconych im zasad. Kwestie te mają ogromne znaczenie w przypadku pojazdów i ich poruszania się na drodze.

Szacuje się, że dzięki produkcji samochodów autonomicznych może znacząco spaść liczba wypadków. Jest to sposób na wyeliminowanie zagrożenia związanego z tzw. czynnikiem ludzkim – pijanymi kierowcami, zasłabnięciami za kółkiem oraz brawurą prowadzących auta. Pojazdy samosterujące mogą także ułatwić poruszanie się osobom niepełnosprawnym i niewidomym.

Samochody, które nie będą potrzebowały tego, aby człowiek sprawował nad nimi kontrolę, być może znajdą zastosowanie w publicznych środkach transportu – w taksówkach czy w autobusach. Nie należy jednak zakładać, aby miało to nastąpić w najbliższym czasie.

Automatyzacja pojazdów to ciągle niezakończony proces. Znajdujące się w nich systemy są ulepszane, a producenci co rusz zaskakują nowymi pomysłami. Poprawiane są zwłaszcza rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa, tak aby w przyszłości można było bez najmniejszych obaw wsiąść do autonomicznego auta.

To, że ludzie będą jeździć w pełni autonomicznymi samochodami, wydaje się nieuniknione. Jednak najpierw muszą zostać one dopracowane, tak by rzeczywiście stały się niezawodne i bezpieczne.

Summary
Samochody autonomiczne – czym są?
Article Name
Samochody autonomiczne – czym są?
Description
Samochody autonomiczne już dziś są produkowane przez największe koncerny. Dowiedz się, czym są i w jaki sposób działają takie pojazdy.
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *