
Tablice rejestracyjne – rodzaje, oznaczenia, skróty i inne
Współcześnie tablica rejestracyjna jest nieodzownym elementem pojazdu silnikowego – o napędzie spalinowy, pojazdu elektrycznego i innych. Wyróżnik pojazdu – to jest ich podstawową funkcją. Legalnie wydane numery rejestracyjne świadczą o dopuszczeniu danego pojazdu do ruchu drogowego (oczywiście nie możemy zapomnieć o kluczowym przeglądzie technicznym), zaś stosownym służbom pozwalają na szybkie ustalenie właściciela.
Jeszcze do niedawna aby określić pochodzenie danego pojazdu wystarczyło odczytać tablice rejestracyjne, kombinacja liter dosyć jasno określała powiat np. kłobucki z jakiego pochodzi.
Nieco starsi z nas pamiętają za pewnie jeszcze czarne tablice rejestracyjne, gdzie białe litery i cyfry umieszczono na czarnym tle bez obramowania. Ten nostalgiczny numer rejestracyjny wyszedł z użycia na początku XX wieku. Od 1 maja 2000 roku wydziały komunikacji zaczęły wydawanie tablic według nowego wzoru, przygotowującego Polskę do zbliżającego się wejścia do Unii Europejskiej – co ciekawe, przez pierwsze dni petent mógł wybrać czy chce jeszcze czarne czy już nowe białe tablice (czarne tablice rejestracyjne wydział komunikacji wydawał jeśli posiadał takowe na stanie). Początkowo czarnym znakom na białym tle towarzyszyła polska flaga – ona zaś w 2006 roku ustąpiła gwiazdom Unii Europejskiej w lewym górnym roku tablicy rejestracyjnej. Polskie tablice rejestracyjne w nowej szacie graficznej to nie tylko świeża estetyka, to także szereg łatwych do odróżnienia rodzajów tablic rejestracyjnych dedykowanym określonym celom i odbiorcom.
Co ciekawe, przez pierwsze dni petent mógł wybrać czy chce jeszcze czarne czy już nowe białe tablice.
Tablice rejestracyjne w Polsce – zasady i przepisy
Każdy pojazd o napędzie mechanicznym musi być zarejestrowany. Ostatnimi czasy polskie przepisy zarządzające rejestracją pojazdów uległy istotnemu poluzowaniu – o dziwo wprowadzone zmiany wychodzą na przeciw nam, zwykłych użytkowników. Jeszcze do niedawna przy zakupie samochodu, motocykla czy autobusu z drugiej ręki zmuszeni byliśmy do wymiany tablic rejestracyjnych – był jeden wyjątek. Stare numery rejestracyjne mogły został pod warunkiem że dotychczas pojazd był zarejestrowany w tym samym powiecie. Było to więc niezbyt pomocne i niezbyt często wykorzystywane ułatwienie. Obecnie po nowelizacji przepisów ustawodawca podchodzi do tej kwestii można by rzec elastycznie. Oczywiście, po zakupie pojazdu mamy 30 dni na dokonanie wszelkich formalności.
Do wydziału komunikacji udajemy się ze skrzętnie wypełnionym wnioskiem, dotychczasowymi dokumentami pojazdu, umową kupna sprzedaży bądź fakturą (oraz innymi w przypadku pojazdów importowanych). Zabieramy ze sobą także tablice rejestracyjne używane do tej pory. I tutaj pojawia się najciekawsza ze zmian – to petent może zawnioskować o pozostawienie starych tablic rejestracyjnych bez względu na miejsce wcześniejszej rejestracji pojazdu. W efekcie mieszkaniec miasteczka Wilanów z powodzeniem może zostać przy tablicach rejestracyjnych będących wyróżnikiem województwa łódzkiego.
Jest tylko jeden warunek – dostarczone tablice muszą być w dobrym stanie, pozwalającym na bezproblemowe odczytane wszystkich znaków. Ta decyzja należy do urzędnika, który w razie odmowy na nasze żądanie musi w formie pisemnej uzasadnić swoją decyzję o ewentualnej odmowie. Finalnie zmieniona zostaje nalepka legalizacyjna tablic oraz oczywiście dowód rejestracyjny, teraz już z danymi nowego właściciela.
Nadal są jednak pewne wyjątki poza złym stanem technicznym tablic, przekreślające możliwość zostawienia starych numerów. Zakup pojazdu na czarnych tablicach rejestracyjnych niestety zobowiązuje nas do zmiany tablic, podobnie jak białych tablic jeszcze z polską flagą zamiast unijnego emblematu. Dodatkowo co raczej nie podlega wątpliwości, kupując nowy pojazd zawsze otrzymamy nowe tablice rejestracyjne przypisane do miejsca zamieszkania – rejestracji.
Rodzaje tablic rejestracyjnych w Polsce
Współczesne polskie tablice rejestracyjne używane w powszechnym obiegu mają ujednolicony kształt oraz wymiar – o czym w dalszej części. Rzecz jasna samochody mają domyślnie tablice prostokątne zaś motocykle kwadratowe z oczywistych powodów. Istnieje jednak pewien wyjątek, przewidziany dla pojazdów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, Kanady czy Japonii i innych. Gdzie fabryczne miejsce na tablice rejestracyjną jest niewielkich rozmiarów – wówczas rejestrując taki pojazd możemy wystąpić o wydanie małej tablicy. Ta furtka jest nagminnie wykorzystywana przez osoby nieuprawnione do tego na pojazdach z miejscem na europejski rozmiar tablic. Przynajmniej w teorii, mając małą tablicę bez powodu, diagnosta na przeglądzie technicznym nie powinien zaliczyć nam badania technicznego.
Tablice zwyczajne – czarne tablice rejestracyjne
Czarne tablice rejestracyjne wydawane były do 2000 roku. Względem wymiarów samej tablicy niemal nie różniły się od współcześnie stosowanych tablic, także numer zaczynał wyróżnik województwa. Na czarnym tle umieszczano białe znaki charakterystyczną czcionką. Jeśli zarejestrowaliśmy swój pojazd jeszcze na czarne tablice, to w praktyce nie musimy się niczym przejmować – wymianie podlega sam dowód rejestracyjny jeśli skończą się miejsca na pieczątki przeglądów.
Co interesujące, do 1993 roku czarne tablice rejestracyjne używane na drogach mogły być wykonane także z tworzywa – aż do wprowadzenia wymogu o odporności pożarowej.
Zgodnie z przepisami musimy wystąpić o wydanie nowych numerów jeśli tablice ulegną zniszczeniu. W praktyce z łatwością znajdziemy firmę która wyrobi nam nowe czarne tablice na zamówienie – nie ma na nich nalepek legalizacyjnych. Natomiast kupując samochód, przyczepę czy motocykl na czarnych tablicach nie mamy żadnego wyboru – musimy przerejestrować nowy nabytek, uzyskując już nowe białe tablice. Ich kariera na drogach trwała od 1976 roku – gdy zastąpiły w użyciu system pamiętający czasy powojenne – aż do roku 2000. Pojawienie się nowego systemu czarnych tablic niejako wymusiła reforma administracyjna w Polsce z 1975 roku, na mocy której pojawił się podział na 49 województw.
Czarne tablice doskonale podkreślają i uatrakcyjniają zabytkowy pojazd na rynku wtórnym. Nadal wiele osób usilnie próbuje zachować czarne numery rejestracyjne po zakupie klasyka.
Tablice zwyczajne – białe standardowe
Formę graficzną współczesnych tablic rejestracyjnych zna każdy. Czarne wytłuszczone litery i cyfry umieszczono na białym tle z widocznymi z bliska hologramami. Całość otacza czarne wypukła ramka. Na tablicy umieszczona jest ponad to nalepka legalizacyjne – która ulega wymianie jeśli nowy nabywca pozostawia stare tablice. Po lewej stronie tablicy umieszczony jest niebieski pas z gwiazdozbiorem Unii Europejskiej (12 gwiazd) na górze i PL poniżej. Sam numer rejestracyjny składa się z kilku wyróżników – znajduje się na niej wyróżnik województwa z którego pochodzi pojazd, wyróżnik powiatu i indywidualne znaczenie pojazdu.
Tablice indywidualne
Istotną nowością względem zapomnianego już systemu tablic rejestracyjnych z czarnymi tablicami jest możliwość wykupienia indywidualnych, personalizowanych numerów rejestracyjnych. W tablicach indywidualnych pierwsze litery pozostają wyróżnikiem województwa – pozostałe pięć znaków mamy do dyspozycji. W tej kwestii panuje pełna dowolność – zaproponowana treść nie może być rzecz jasna wulgarna ani obraźliwa – tą kwestię ocenia urzędnik bezpośrednio przy składaniu wniosku. Koszt tablic indywidualnych to 1000 złotych. Pod względem graficznym nie odróżniają się one od tablic standardowych, są białe z czarnymi znakami, bądź zielone dla pojazdu napędzanego napędem elektrycznym. Takie tablice przewidziane są tylko dla pojazdów samochodowych, wnioskodawcą może być osoba fizyczna jak i firma.
Tablice dla pojazdów elektrycznych i wodorowych
Wbrew mylnej opinii zielone tablice rejestracyjne mają zastosowanie nie tylko w pojazdach elektrycznych. Ustawodawca przewiduje także rejestrację pojazdu napędzanego wodorem na zielone tablice rejestracyjne. W rzeczywistości jednak, pojazdy o napędzie wodorowym pojawiają się w Polsce tylko za sprawą Toyoty eksperymentalnie produkującej takowe konstrukcje – indywidualny nabywca nie ma możliwości ich zakupu. Pod względem wymiarów, czcionki i umieszczenia wyróżników, zielone tablice nie różnią się od tablic standardowych – zmianie uległo tylko tło na zielone. W praktyce zielone tablice ułatwiają nieco życie właścicielom aut elektrycznych, którzy w większości miast są zwolnieni z opłat za parkowanie oraz mogą poruszać się buspasami – miejskie służby widząc zieloną tablicę nie podejmują interwencji, w innych sytuacjach trzeba będzie się tłumaczyć.
Tablice dyplomatyczne
Od rewolucji w oznakowaniu pojazdów w Polsce z początku wieku pojawiły się także niebieskie tablice rejestracyjne, przeznaczone dla rozmaitych misji dyplomatycznych innych państw prowadzących swoją działalność na terenie Polski. Takie tablice otrzymują pojazdy użytkowane przez ambasady, konsulaty. Niebieskie tablice otrzymują także pojazdy należące do rozmaitych organizacji międzynarodowych takich jak ONZ czy NATO i innych. Niebieskie tło jest bardzo czytelne dla innych kierowców, ciąg cyfr i liter jest natomiast w kolorze białym. Zabrakło natomiast niebieskiego paska z logo Unii Europejskiej. Dyplomatyczne oznakowanie pojazdów wydaje tylko warszawski wydział komunikacji, co tłumaczy literę W na początku każdej z nich. Trzy kolejne cyfry określają państwo użytkujące samochód, przykładowo: USA – 001, Argentyna – 018. Dalszy ciąg trzech cyfr w dosyć jasno określa przeznaczenie samochodu w misji obcego państwa, przykładowo: pojazd ambasadora – 500-501, pojazdy prywatne personelu ambasady pełniących funkcje dyplomatyczne – 001-199, pojazdy służbowe urzędów konsularnych – 902-999.
Co ciekawe, kierowca auta z niebieskimi tablicami nie może zostać ukarany mandatem, co więcej policja nie może skontrolować stanu technicznego takiego pojazdu w żadnym wypadku. W praktyce mundurowi unikają spotkań z nimi.
Tablice zabytkowe – żółte
Przy okazji zmiany systemu oznaczania pojazdów sprzed dwudziesty trzech lat w obiegu pojawiły się żółte tablice rejestracyjne dedykowane pojazdom zabytkowym, a także stosowny rejestr. W późniejszym czasie wprowadzono kilka ułatwień dla właścicieli takowych pojazdów, wszystko to miało skłonić ich do utrzymywania swoich skarbów techniki w doskonałej kondycji dla następnych pokoleń. Wymiary samej tablicy są oczywiście wspólne z innymi rodzajami, tło zmieniono na żółte (znaki pozostały czarne), zaś ciąg cyfr i liter wieńczy miniatura zabytkowego samochodu. Rejestracja pojazdu na żółte tablice przewidziana jest dla każdego, są jednak pewne obwarowania. Wiek pojazdu to minimum 25 lat, lub 30 w województwach: mazowieckim, wielkopolski, świętokrzyskim. Przedmiot wniosku musi być rzecz jasna w bardzo dobrym stanie technicznym, w większości oryginalny oraz posiadać stosowną dokumentację i opinię rzeczoznawcy. Placówki muzealne natomiast nie obowiązuje kryterium wiekowe, takowe instytucje mogą rejestrować na żółte tablice dowolne pojazdy – jako element zbiorów muzealnych. Rejestracja na zabytkowe tablice to jednorazowy przegląd techniczny – ustawodawca słusznie uznał, że właściciele zabytków dbają o nie z pedantyczną wręcz starannością – oraz możliwość wykupienia ubezpieczenia OC tylko na wybrany okres czasu. Pozornie oszczędności są niebagatelne.
Minusem jest niestety piecza wojewódzkiego konserwatora zabytków, który musi chociażby wydać zgodę przy ewentualnej sprzedaży pojazdu poza granice Polski.
Tablice tymczasowe – czerwone tablice rejestracyjne
W wielu sytuacjach wydział komunikacji nie jest w stanie wydać nam docelowych tablic rejestracyjnych od ręki z uwagi chociażby na braki formalne czy uszkodzenia pojazdu i brak badań technicznych. W swobodnym dopięciu wszelkich braków pomoże nam pozwolenie czasowe – czyli tymczasowe tablice rejestracyjne. Wydawane są na 30 dni – z możliwością późniejszego przedłużenia. Na białym tle zamiast czarnych są czerwone znaki. Na mocy pozwolenia czasowego możemy w pełni legalnie – np. bez pierwszego w Polsce przeglądu technicznego – poruszać się w ruchu drogowym dostarczając pojazd do warsztatu czy na wspomniany przegląd. Zamiast nalepki legalizacyjnej jej miejsce zajmuje naklejka z datą ważności tablic. Co istotne, tymczasowe tablice musimy zwrócić tylko w urzędzie który je wydał – przy okazji kończenia procesu rejestracji na białe, standardowe tablice rejestracyjne.
Tablice profesjonalne lub dealerskie
Przez długie lata sporym problemem dla importerów i dystrybutorów pojazdów które sprowadzane były z zagranicy było legalne odbywanie jazd testowych z klientami – zgodnie z przepisami konieczna była rejestracja każdego pojazdu z osobna, co generowało olbrzymie koszty. Jeszcze większy problem miały instytucje badawcze, które w ogóle nie mogły legalnie poruszać się po drogach konstrukcjami bez rejestracji. W lipcu 2019 roku ten problem rozwiązały tablice dealerskie – wnioskująca firma otrzymuje jedną tablicę na swoje potrzeby, dzięki czemu liczba samochodów w ofercie przestała być przeszkodą. Przed jazdą próbną wystarczy zamontować na samochodzie tablice. Profesjonalne tablice mają białe tło, zieloną obwódkę i znaki. Zgodnie z innymi typami tablic pierwsze litery wskazuję np. że warmińsko mazurskie jest miejscem wydania tablic, ostatnie pięć znaków to wyróżnik pojazdu.
Tablice wojskowe
Osobną widywaną na drogach kategorią tablic rejestracyjnych są tablice używane przez wojsko. Nie znajdziemy na nich wyróżnika województwa lecz klasyfikację ze względu na przeznaczenie pojazdu. Wojskowe tablice zawsze zaczyna litera U, druga litera natomiast informuje o rodzaju:
- UA – samochody osobowe, osobowo-terenowe oraz specjalne na podwoziu osobowym (osobowo-terenowym);
- UB – pojazdy bojowe;
- UC – samochody osobowo-ciężarowe (dostawcze);
- UD – autobusy;
- UE – samochody ciężarowe i ciężarowo-terenowe o przeznaczeniu transportowym;
- UG – pojazdy specjalne na podwoziu ciężarowym (ciężarowo-terenowym);
- UI – przyczepy transportowe;
- UJ – przyczepy specjalne;
- UK – motocykle;
- UL – pojazdy przyjmowane z gospodarki narodowej podczas mobilizacji
- UA ….T – czołgi;
- UC ….T – bojowe wozy piechoty;
- UE ….T – wozy zabezpieczenia technicznego;
- UF ….T – wyrzutnie rakiet;
- UG ….T – mosty czołgowe;
- UH ….T – działa samobieżne;
- UI ….T – wozy inżynieryjne;
- UJ ….T – wozy ewakuacji medycznej;
- UL ….T – wozy dowodzenia;
- UN ….T – samobieżne działa przeciwlotnicze;
- UR ….T – wozy rozpoznawcze
Tablice pozostałych służb specjalnych
Zbliżona sytuacja ma miejsce w przypadku innych służb niż wojsko. Dla nich tablica rejestracyjna zawsze rozpoczyna się od litery H. Kolejna litera to przynależność do konkretnej formacji, zaś dalsze znaki pełnią rolę wyróżnika pojazdu. Na polskich drogach spotkamy zatem:
-
- HA – Centralne Biuro Antykorupcyjne,
- HB – Służba Ochrony Państwa,
- HC – Służba Celno-Skarbowa,
- HK – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencja Wywiadu,
- HM – Służba Kontrwywiadu Wojskowego i Służba Wywiadu Wojskowego,
- HP – Policja,
- HW – Straż Graniczna.
Oznaczenie tablic rejestracyjnych
Na początku tablicy rejestracyjnej znajdują się dwie lub trzy litery. Pierwsza jest wyróżnikiem województwa, gdzie przykładowo litera T oznacza województwo Kujawsko Pomorskie, a kolejna jedna lub dwie litery to wyróżnik powiatu. Następna sekwencja liter i cyfr pełni rolę wyróżnika pojazdu.
Rozwinięcie skrótów tablic rejestracyjnych
Rozszyfrowanie dokładnego powiatu w którym zarejestrowany został mijany na drodze pojazd jest banalnie proste:
B podlaskie
BI Białystok
BS Suwałki
BL Łomża
BAU powiat augustowski
BIA powiat białostocki
BBI powiat bielski
BGR powiat grajewski
BHA powiat hajnowski
BKL powiat kolneński
BMN powiat moniecki
BSE powiat sejneński
BSI powiat siemiatycki
BSK powiat sokólski
BSU powiat suwalski
BWM powiat wysokomazowiecki
BZA powiat zambrowski
BLM powiat łomżyński
C kujawsko-pomorskie
CB Bydgoszcz
CG Grudziądz
CT Toruń
CW Włocławek
CAL powiat aleksandrowski
CBR powiat brodnicki
CBY powiat bydgoski
CCH powiat chełmiński
CGD powiat golubsko-dobrzyński
CGR powiat grudziądzki
CIN powiat inowrocławski
CLI powiat lipnowski
CMG powiat mogileński
CNA powiat nakielski
CRA powiat radziejowski
CRY powiat rypiński
CSE powiat sępoleński
CSW powiat świecki
CTR powiat toruński
CTU powiat tucholski
CWA powiat wąbrzeski
CWL powiat włocławski
CZN powiat żniński
D dolnośląskie
DJ Jelenia Góra
DL Legnica
DB Wałbrzych
DW Wrocław
DBL powiat bolesławiecki
DDZ powiat dzierżoniowski
DGR powiat górowski
DGL powiat głogowski
DJA powiat jaworski
DJE powiat jeleniogórski
DKA powiat kamiennogórski
DKL powiat kłodzki
DLE powiat legnicki
DLB powiat lubański
DLU powiat lubiński
DLW powiat lwówecki
DMI powiat milicki
DOL powiat oleśnicki
DOA powiat oławski
DPL powiat polkowicki
DSR powiat średzki
DST powiat strzeliński
DSW powiat świdnicki
DTR powiat trzebnicki
DBA powiat wałbrzyski
DWL powiat wołowski
DWR powiat wrocławski
DZA powiat ząbkowicki
DZG powiat zgorzelecki
DZL powiat złotoryjski
E łódzkie
EP Piotrków Trybunalski
ES Skierniewice
EL Łódź
EBE powiat bełchatowski
EBR powiat brzeziński
EKU powiat kutnowski
EOP powiat opoczyński
EPA powiat pabianicki
EPJ powiat pajęczański
EPI powiat piotrkowski
EPD powiat poddębicki
ERA powiat radomszczański
ERW powiat rawski
ESI powiat sieradzki
ESK powiat skierniewicki
ETM powiat tomaszowski
EWI powiat wieluński
EWE powiat wieruszowski
EZD powiat zduńskowolski
EZG powiat zgierski
ELA powiat łaski
ELE powiat łęczycki
ELW powiat łódzki wschodni
ELC powiat łowicki
F lubuskie
FG Gorzów Wielkopolski
FZ Zielona Góra
FGW powiat gorzowski
FKR powiat krośnieński
FMI powiat międzyrzecki
FNW powiat nowosolski
FSD powiat strzelecko-drezdenecki
FSU powiat sulęciński
FSW powiat świebodziński
FSL powiat słubicki
FWS powiat wschowski
FZG powiat żagański
FZA powiat żarski
FZI powiat zielonogórski
G pomorskie
GD Gdańsk
GA Gdynia
GSP Sopot
GS Słupsk
GBY powiat bytowski
GCH powiat chojnicki
GCZ powiat człuchowski
GDA powiat gdański
GKA powiat kartuski
GKS powiat kościerski
GKW powiat kwidzyński
GLE powiat lęborski
GMB powiat malborski
GND powiat nowodworski
GPU powiat pucki
GST powiat starogardzki
GSZ powiat sztumski
GSL powiat słupski
GTC powiat tczewski
GWE powiat wejherowski
GWO powiat wejherowski
K małopolskie
KR Kraków
KK Kraków
KN Nowy Sącz
KT Tarnów
KBC powiat bocheński
KBA powiat bocheński
KBR powiat brzeski
KCH powiat chrzanowski
KDA powiat dąbrowski
KGR powiat gorlicki
KRA powiat krakowski
KLI powiat limanowski
KMI powiat miechowski
KMY powiat myślenicki
KNS powiat nowosądecki
KNT powiat nowotarski
KOL powiat olkuski
KOS powiat oświęcimski
KPR powiat proszowicki
KSU powiat suski
KTA powiat tarnowski
KTT powiat tatrzański
KWA powiat wadowicki
KWI powiat wielicki
L lubelskie
LB Biała Podlaska
LC Chełm
LU Lublin
LZ Zamość
LBI powiat bialski
LBL powiat biłgorajski
LCH powiat chełmski
LHR powiat hrubieszowski
LJA powiat janowski
LKR powiat kraśnicki
LKS powiat krasnostawski
LLB powiat lubartowski
LUB powiat lubelski
LOP powiat opolski
LPA powiat parczewski
LPU powiat puławski
LRA powiat radzyński
LRY powiat rycki
LSW powiat świdnicki
LTM powiat tomaszowski
LWL powiat włodawski
LZA powiat zamojski
LLE powiat łęczyński
LLU powiat łukowski
N warmińsko-mazurskie
NE Elbląg
NO Olsztyn
NBA powiat bartoszycki
NBR powiat braniewski
NDZ powiat działdowski
NEB powiat elbląski
NEL powiat ełcki
NGI powiat giżycki
NGO powiat gołdapski
NIL powiat iławski
NKE powiat kętrzyński
NLI powiat lidzbarski
NMR powiat mrągowski
NNI powiat nidzicki
NNM powiat nowomiejski
NOE powiat olecki
NOL powiat olsztyński
NOS powiat ostródzki
NPI powiat piski
NSZ powiat szczycieński
NWE powiat węgorzewski
O opolskie
OP Opole
OB powiat brzeski
OGL powiat głubczycki
OK powiat kędzierzyńsko-kozielski
OKL powiat kluczborski
OKR powiat krapkowicki
ONA powiat namysłowski
ONY powiat nyski
OOL powiat oleski
OPO powiat opolski
OPR powiat prudnicki
OST powiat strzelecki
P wielkopolskie
PK Kalisz
PN Konin
PL Leszno
PO Poznań
PY Poznań
PCH powiat chodzieski
PCT powiat czarnkowsko-trzcianecki
PGN powiat gnieźnieński
PGS powiat gostyński
PGO powiat grodziski
PJA powiat jarociński
PKA powiat kaliski
PKE powiat kępiński
PKL powiat kolski
PKN powiat koniński
PKS powiat kościański
PKR powiat krotoszyński
PLE powiat leszczyński
PMI powiat międzychodzki
PNT powiat nowotomyski
POB powiat obornicki
POS powiat ostrowski
POT powiat ostrzeszowski
PP powiat pilski
PPL powiat pleszewski
PZ powiat poznański
PRA powiat rawicki
PSR powiat średzki
PSE powiat śremski
PSZ powiat szamotulski
PSL powiat słupecki
PTU powiat turecki
PWA powiat wągrowiecki
PWL powiat wolsztyński
PWR powiat wrzesiński
PZL powiat złotowski
R podkarpackie
RK Krosno
RP Przemyśl
RZ Rzeszów
RT Tarnobrzeg
RBI powiat bieszczadzki
RBR powiat brzozowski
RDE powiat dębicki
RJA powiat jarosławski
RJS powiat jasielski
RKL powiat kolbuszowski
RKR powiat krośnieński
RLS powiat leski
RLE powiat leżajski
RLU powiat lubaczowski
RMI powiat mielecki
RNI powiat niżański
RPR powiat przemyski
RPZ powiat przeworski
RRS powiat ropczycko-sędziszowski
RZE powiat rzeszowski
RSA powiat sanocki
RST powiat stalowowolski
RSR powiat strzyżowski
RTA powiat tarnobrzeski
RLA powiat łańcucki
S śląskie
SB Bielsko-Biała
SY Bytom
SH Chorzów
SC Częstochowa
SD Dąbrowa Górnicza
SG Gliwice
SJZ Jastrzębie-Zdrój
SJ Jaworzno
SK Katowice
SM Mysłowice
SPI Piekary Śląskie
SL Ruda Śląska
SR Rybnik
SI Siemianowice Śląskie
SO Sosnowiec
SW Świętochłowice
ST Tychy
SZ Zabrze
SZO Żory
SBE powiat będziński
SBI powiat bielski
SBL powiat bieruńsko-lędziński
SCI powiat cieszyński
SCZ powiat częstochowski
SGL powiat gliwicki
SKL powiat kłobucki
SLU powiat lubliniecki
SMI powiat mikołowski
SMY powiat myszkowski
SPS powiat pszczyński
SRC powiat raciborski
SRB powiat rybnicki
STA powiat tarnogórski
SWD powiat wodzisławski
SWZ powiat wodzisławski
SZA powiat zawierciański
SZY powiat żywiecki
T świętokrzyskie
TK Kielce
TBU powiat buski
TJE powiat jędrzejowski
TKA powiat kazimierski
TKI powiat kielecki
TKN powiat konecki
TOP powiat opatowski
TOS powiat ostrowiecki
TPI powiat pińczowski
TSA powiat sandomierski
TSK powiat skarżyski
TST powiat starachowicki
TSZ powiat staszowski
TLW powiat włoszczowski
W mazowieckie
WO Ostrołęka
WP Płock
WR Radom
WS Siedlce
WB Warszawa Bemowo
WA Warszawa Białołęka
WD Warszawa Bielany
WE Warszawa Mokotów
WU Warszawa Ochota
WH Warszawa Praga Północ
WF Warszawa Praga Południe
WW Warszawa Rembertów, Wilanów, Włochy
WI Warszawa Śródmieście
WJ Warszawa Targówek
WK Warszawa Ursus
WN Warszawa Ursynów
WT Warszawa Wawer
WX Warszawa Wesoła, Żoliborz
WY Warszawa Wola
WBR powiat białobrzeski
WCI powiat ciechanowski
WG powiat garwoliński
WGS powiat gostyniński
WGM powiat grodziski
WGR powiat grójecki
WKZ powiat kozienicki
WL powiat legionowski
WLI powiat lipski
WMA powiat makowski
WM powiat miński
WML powiat mławski
WND powiat nowodworski
WOR powiat ostrowski
WOS powiat ostrołęcki
WOT powiat otwocki
WPI powiat piaseczyński
WPR powiat pruszkowski
WPP powiat pruszkowski
WPS powiat pruszkowski
WPZ powiat przasnyski
WPY powiat przysuski
WPU powiat pułtuski
WPL powiat płocki
WPN powiat płoński
WRA powiat radomski
WSI powiat siedlecki
WSE powiat sierpecki
WSC powiat sochaczewski
WSK powiat sokołowski
WSZ powiat szydłowiecki
WZ powiat warszawski zachodni
WWE powiat węgrowski
WWL powiat wołomiński
WV powiat wołomiński
WWY powiat wyszkowski
WZU powiat żuromiński
WZW powiat zwoleński
WZY powiat żyrardowski
WLS powiat łosicki
Z zachodniopomorskie
ZK Koszalin
ZSW Świnoujście
ZS Szczecin
ZZ Szczecin
ZBI powiat białogardzki
ZCH powiat choszczeński
ZDR powiat drawski
ZGL powiat goleniowski
ZGY powiat gryficki
ZGR powiat gryfiński
ZKA powiat kamieński
ZKO powiat koszaliński
ZKL powiat kołobrzeski
ZMY powiat myśliborski
ZPL powiat policki
ZPY powiat pyrzycki
ZST powiat stargardzki
ZSD powiat świdwiński
ZSZ powiat szczecinecki
ZSL powiat sławieński
ZWA powiat wałecki
ZLO powiat łobeski
Wymiary tablic rejestracyjnych w Polsce
Wymiary tablic różnią się w zależności od typu pojazdu. Zazwyczaj wynika to z cech konstrukcyjnych aut i motocykli.
Wyróżnia się wymiary następujących typów tablic rejestracyjnych:
- samochodowe jednorzędowe – 520×114 mm
- samochodowe dwurzędowe – 305×214 mm
- samochodowe zmniejszone – 305×114 mm
- motocyklowe – 190×150 mm
- motorowerowe – 140×114 mm.
Czy wiesz że numer rejestracyjny pojazdu, data pierwszej rejestracji w Polsce i numer VIN wystarczą do sprawdzenia historii pojazdu w CEPIK?
Koszt tablic rejestracyjnych 2023/2024
Rejestracja pojazdu w Polsce wiąże się z jasno określonym wydatkiem, zależnym od rodzaju tablicy rejestracyjnej i nie tylko. Finalna kwota jaką zostawimy w wydziale komunikacji składa się z kilku członów, są to: tablice, znaki legalizacyjne, pozwolenie czasowe, dowód rejestracyjny i opłata ewidencyjna.
- standardowa rejestracja to wydatek 161,50 złotych, lub 67 złotych przy zachowaniu starych tablic i rezygnacji z pozwolenia czasowego
- rejestracja na żółte tablice w samym urzędzie pochłonie 181,50 złotych
- rejestracja tymczasowa to koszt 62 złotych przy jeździe po Polsce (zwrot tablic), lub 112 złotych – wywóz pojazdu z terenu Polski
- chęć posiadania tablic indywidualnych wyceniana jest na 1081,50 złotych
- tablice profesjonalne wiążą się z wydaniem decyzji za 100 złotych oraz samej rejestracji za 103,50 złotych
Podsumowanie
Tablica rejestracyjna straciła już swój unikalny – rejonowy charakter. Teraz dzięki nowelizacji przepisów z biegiem lat możliwość trafnego określenia pochodzenia konkretnego pojazdu będzie spadać – oczywiście nie dotyczy to samochodów nowych. Niemniej jednak rejestracja pojazdu ma kluczową rolę dla firm ubezpieczeniowych jak i wszelakich służb państwowych czy nas samych w spornych sytuacjach na drodze w których uczestniczymy, lub których jesteśmy świadkami. Nie każdy przecież rozpozna daną markę, model i szczegółową wersję – trafnym wyróżnikiem wciąż pozostają niepowtarzalne numery rejestracyjne.
Zainteresował Cię ten artykuł? Sprawdź także produkty oferowane przez autoDNA – wiodącego dostawcę raportów historii pojazdu w Europie i USA. Sprawdzenie VIN może pomóc Ci ustrzec się przed dodatkowymi kosztami związanymi z zakupem auta z nieznaną przeszłością. Serwis dostępny jest 24/7 przez cały rok. Sprawdź VIN korzystając z Internetu i posiadając numer nadwozia (VIN) pojazdu, który chcesz sprawdzić.
Czy poszczególne rodzaje tablic rejestracyjnych różnią się wymiarami?
Nie, ustawodawca zdecydował się tylko na kolorystyczne rozróżnienie względem nich.
Jak zgodnie z prawem powinny być rejestrowane samochody o napędzie hybrydowym?
Co do zasady samochody hybrydowe korzystają z silnika elektrycznego tylko w pewnym stopniu - jest on najczęściej jedynie ogniwem wspomagającym konwencjonalną jednostkę spalinową. Z tego też względu hybrydy powinny być rejestrowane tylko na standardowe - białe tablice rejestracyjne, mimo że są w stanie pokonać pewien dystans wyłącznie w trybie EV. Co ciekawe, urzędy niekiedy popełniają błąd rejestrując hybrydy na zielone tablice.
Czy istotnie po zmianach przepisów koszt rejestracji spadł?
W przypadku zakupu pojazdu już zarejestrowanego w Polsce i zachowaniu dotychczasowych tablic finalny koszt rejestracji w wydziale komunikacji może wynieść jedynie 67 złotych - pod warunkiem że tablice są w dobrym stanie.

