autoDNA sprawdza
francuskie marki samochodów

Czym wyróżniają się francuskie marki samochodów?

4 lipca 2022

Peugeot, Citroen, Renault – jeśli chodzi o francuskie marki samochodów, to właśnie te jako pierwsze przychodzą na myśl. Nic zaskakującego. Każda francuska marka z powyższych ma za sobą niezwykle bogatą historię, a w niej nie tylko udane modele samochodów miejskich, ale nawet… samochody sportowe.

 

Jak rozwijała się francuska motoryzacja?

Od nieśmiałych początków do bycia stałym członkiem Międzynarodowego Salonu Samochodów – francuska motoryzacja przebyła długą drogę. Zaczęła się ona w 1769 roku. To wtedy francuski wynalazca, Nicolas-Joseph Cugnot, zbudował pierwszy w historii motoryzacji pojazd o napędzie parowym. Na początku XIX w. urodzony w Paryżu konstruktor François Isaac de Rivaz stworzył pierwszy działający, dwusuwowy silnik spalinowy.

Z biegiem lat wydarzenia we francuskiej motoryzacji przyspieszyły. W 1860 r. Étienne Lenoir skonstruował pierwszy prawdziwie użyteczny silnik spalający mieszankę gazu miejskiego i powietrza. W 1884 r. Edouard Delamare-Deboutteville opracowuje pierwszy francuski samochód na benzynę. Kolejne firmy uruchamiają produkcję pojazdów parowych, aż wreszcie – w 1887 r. – powstaje Panhard et Levassor, jeden z pierwszych prawdziwych producentów samochodów we Francji.

Mniej więcej w tym samym czasie Armand Peugeot wprowadza na rynek czterokołowy samochód zasilany silnikiem spalinowym na licencji Daimlera, a już w 1896 r. wytwarza własne silniki. Dwa lata później bracia Renault sprzedają pierwszy samochód i rozdział historii motoryzacji pod tytułem „auta francuskie” nabiera rozpędu.

 

Popularne francuskie marki samochodów

Współcześnie francuskie samochody to przede wszystkim pojazdy trzech marek, na różnych etapach historii dość silnie zresztą ze sobą nawzajem powiązane. Peugeot i Citroën tworzyły nawet jeden koncern – Groupe PSA powstało w latach 70., kiedy Peugeot zdecydował się na wykupienie przechodzącego trudności finansowe Citroena.

Dzisiaj PSA wchodzi w skład koncernu Stellantis, w którym udziały mają rodzina Peugeot, Agnelli oraz… Francja. Rodzimą motoryzację wspiera – między innymi finansowo – francuski rząd. Obok wymienionych jest jeszcze trzecia popularna francuska marka – Renault. Blisko współpracuje z Nissanem i Mitsubishi.

 

Renault

Firma założona została w 1899 roku. Początkowo bracia Renault w swoich samochodach montowali silniki kupowane od innych producentów, szybko jednak przestawili się na własną produkcję, a także… zaangażowali w sport. Nieprzypadkowo – udział francuskich samochodów w wyścigach stanowił dla nich doskonałą reklamę.

Ciekawym – jeśli można tak mówić – dla francuskiej marki był okres I wojny światowej. To właśnie wtedy firma zyskała rozgłos, po tym jak… władze zdecydowały o zarekwirowaniu pięciuset paryskich taksówek Renault. Wykorzystano je do dostarczenia posiłków na front walki z Niemcami – z dodatkowym wsparciem żołnierze zdołali zatrzymać posuwających się w głąb Francji napastników.

W okresie międzywojennym Renault produkowało ponownie samochody osobowe oraz traktory, brało też udział w wyścigach. I to z sukcesami – między innymi w prestiżowym rajdzie Monte Carlo. II wojna światowa zatrzymała produkcję, fabryki zostały zajęte, a po wojnie upaństwowione. Stopniowo Renault odbudowywało swoją siłę, oferując m.in. model 4CV, którego przez lata wyprodukowano łącznie ponad 1,1 mln sztuk. Samochód ten wygrał nawet wyścig 24h Le Mans.

Kolejne lata to następne modele z charakterystycznym rombem w logo – Dauphine, Renault 8 i 16. Na początku lat 70. do produkcji weszło Renault 5, które okazało się jednym z większych przebojów w historii tej francuskiej marki. Nieco później zajęła się ona także wytwarzaniem samochodów dostawczych oraz… powróciła do Formuły 1. Renault Twingo, Clio, aż wreszcie Megane czy Kangoo to auta doskonale wszystkim dzisiaj znane – sprzedawane w milionach egzemplarzy.

Marki obecnie wchodzące w skład koncernu to:

  • Renault – główny producent samochodów osobowych
  • Dacia – rumuński producent od początku blisko współpracujący z Renault, dzisiaj będący jego częścią
  • Alpine – wskrzeszony nie tak dawno wytwórca samochodów sportowych

Przez pewien czas w Korei Południowej działała również marka Renault-Samsung Motors, w której większościowym udziałowcem był francuski producent. Ostatecznie w 2022 r. została zlikwidowana.

 

Peugeot

Zaczęło się już na początku XIX wieku, kiedy Jean Pierre Peugeot zdecydował się na produkcję rowerów. On osobiście samochodów się nie doczekał, ale jego spadkobiercy nie pozwolili nazwisku Peugeota zaginąć w historii motoryzacji. Jeszcze pod koniec tego samego stulecia firma zaczęła eksperymenty z pojazdami samobieżnymi. Tak powstał powóz z silnikiem parowym, a potem – w 1891 – pierwszy samochód. Wyposażony był w silnik produkowany zresztą na licencji Daimlera. Historia pokazała, że był to bardzo dobry wybór. Podobnie zresztą jak zaprezentowane jakiś czas później pierwsze motocykle Peugeota oraz ciężarówki.

Peugeot także postawił na sport, a solidnego rozpędu firma nabrała już po zakończeniu I wojny światowej. W 1929 r. zaczęło się to, z czego marka znana jest po dziś dzień – modele Peugeota z trzycyfrowymi oznaczeniami.

Koniec lat 50. ubiegłego wieku to dla Peugeota pierwsze silniki wysokoprężne, a także wentylatory chłodnicy. Z początkiem lat 60. na rynek wprowadzono model 404, który sprzedał się w ponad 2 milionach egzemplarzy.

peugeot 404

peugeot 404, źródło: https://unsplash.com/

I tak jak jeszcze wtedy Peugeot miał opinię producenta samochodów luksusowych – porównywanego niekiedy z Mercedesem – tak cała rzecz zmieniła się w kolejnych dekadach, kiedy do produkcji trafiły mniejsze, miejskie auta jak Peugeot 104. Dużym krokiem w historii Peugeota było przejęcie – w 1976 r. – Citroena i utworzenie Groupe PSA. Dzisiaj obie te marki wchodzą w skład koncernu Stellantis.

Kolejne udane modele – 504, 405, 307, 607 – cieszyły się dużą popularnością, co przełożyło się na ich sprzedaż. Kamieniem milowym był rok 2008, kiedy z fabryki wyjechał 50-milionowy egzemplarz samochodu z charakterystycznym lwem na masce. Obecnie Peugeot to nie tylko producent samochodów osobowych, ale też dostawczych, rowerów i motorowerów, a nawet… elektronarzędzi.

 

Citroën

Długą historię ma też trzeci z wielkich producentów francuskich samochodów – Citroën. Jego założyciel, André Citroën za młodu bywał w Polsce, ucząc się m.in. w zakładach tekstylnych w Łodzi. Tam właśnie zobaczył drewniane koła zębate, a nieco później opatentował własne – stalowe. Wynalazek był sukcesywnie rozwijany, a w produkowane przez Citroena przekładnie był w pewnym momencie wyposażony niemal każdy francuski samochód (a nawet… Titanic).

André Citroën wychodził z nieco innego założenia niż pozostali producenci samochodów francuskich. Sportowe aspiracje były mu dalekie. Uznawał, że jako reklama lepiej sprawdzi się wysoka jakość, wytrzymałość, niezawodność.

Już w latach 30. ubiegłego wieku marka Citroën była ogromna. Popadła jednak w tarapaty i ostatecznie została przejęta. Kupił ją Édouard Michelin – zresztą przy pomocy francuskiego rządu, który rodzimą motoryzację wspiera od dawnych lat. Wojna spowolniła plany rozwoju francuskiej marki, ale gdy działania na froncie się skończyły, Citroën ruszył z pełną mocą.

Do masowej produkcji wszedł Citroën 2CV, który nawet jak na francuski samochód z wczesnych lat wyglądał osobliwie – ale był prosty w konstrukcji i zaskakująco praktyczny. Później – w Paryżu – zaprezentowany został Citroën DS, który również zadziwił wyglądem. Tym razem jednak wyłącznie pozytywnie. Nie uchroniło to firmy od ponownych kłopotów finansowych, które w 1976 r. doprowadziły do przejęcia marki przez Peugeota.

Modele takie jak AX, CX, XM to już nowsza historia. Podobnie jak Xantia, Saxo i Xsara. Początek XXI wieku przyniósł marce z Francji całą serię samochodów osobowych z „C” w nazwie. Obecnie Citroën to nie tylko auta osobowe, ale też użytkowe, a coraz częściej pojazdy hybrydowe oraz elektryczne.

 

DS Automobiles

Z historią Citroena nierozerwalnie związana jest seria DS. Początkowo pod tą nazwą produkowany był iście rewolucyjny model zaprezentowany w latach 50., później – już w XXI wieku – cała seria nieco bardziej prestiżowych Citroenów.

W 2014 r. właściciele koncernu PSA doszli do wniosku, że to już czas na utworzenie własnej prestiżowej marki na wzór japońskich producentów. Tym samym wyodrębniono dotychczasową linię modelową i utworzono osobną markę – DS Automobiles. Początkowo funkcjonowała ona na rynku chińskim, stopniowo jednak rozgraniczenie pomiędzy Citroenem a DS przeniosło się także na inne rynki.

 

Jakie inne marki samochodów pochodzą z Francji?

Samochody francuskie to nie tylko trzy największe marki. To również szereg niezwykle interesujących – dawnych i obecnych – producentów samochodów zdecydowanie nietuzinkowych. Nie ma chyba osoby, która nigdy nie słyszałaby o choć jednym modelu francuskiej marki Bugatti, a i zwariowana historia marki Ligier zasługuje na uwagę.

 

Ligier

Ligier to marka, której historia z dzisiejszego punktu widzenia jest niemal absurdalna. Firma powstała w 1968 r., założył ją kierowca wyścigowy Guy Ligier, który wielokrotnie startował m.in. w prestiżowym 24h Le Mans. Equipe Ligier, należący do marki Ligier zespół zwyciężył w dziewięciu Grand Prix Formuły 1, a w 1980 r. został nawet wicemistrzem świata. I w tym samym roku firma opracowała pierwszy… mikrosamochód.

Jego produkcja okazała się strzałem w dziesiątkę – pomimo początkowych przeciwności okazało się, że to właśnie kierunek wprost stworzony dla Ligiera. Na ironię zakrawa fakt, że samochodami firmy, która niegdyś konstruowała fantastyczne bolidy F1, dzisiaj może jeździć każdy. Nie jest potrzebne nawet prawo jazdy.

 

Simca

Obecnie mało kto o niej pamięta, jednak swego czasu Simca miała w produkcji kilka naprawdę interesujących pojazdów – zresztą dwa z nich otrzymały tytuł samochodu roku (był to model Simca 1307 w 1976 oraz Simca Horizon w 1979). Zacznijmy jednak od początku – firma została założona w 1934 r. i istniała aż do 1980, kiedy to należącą do niej fabrykę przejął Peugeot.

Początkowo Simca produkowała małe auta na licencji Fiata, później współpracowała między innymi z Chryslerem czy Fordem. Przekształceń i zmian struktury własnościowej – jak w przypadku wielu marek samochodowych – nie brakowało. Dość na tym, że wspomniane już nagrodzone modele sprzedawane były także jako Chrysler i Talbot.

 

Microcar

Nazwa firmy nie pozostawia najmniejszych wątpliwości – Microcar swoją działalność zaczynał od produkcji małych samochodów, do których prowadzenia nie byłoby wymagane prawo jazdy, i tym też zajmuje się po dziś dzień, choć już niesamodzielnie. Założoną w 1984 r. markę po niemal dwóch i pół dekady przejęło… Ligier Automobiles.

Jeśli więc chodzi o tzw. mikrosamochody, francuska reprezentacja jest naprawdę mocna, pewnie dominując na rynku. Francuzi mają w swojej ofercie w końcu model dosłownie dla każdego – posiadanie prawa jazdy nie jest konieczne. Dla jednych to egzotyka, dla innych całkiem rozsądna propozycja. A zarazem jeszcze jeden osobliwy rozdział w historii francuskiej motoryzacji.

 

Bugatti

Starsi wielbiciele motoryzacji być może pamiętają jeszcze model EB110, jakże inny od wszystkiego, co motoryzacja miała do zaoferowania. Następujący po nim – a jeszcze bardziej ekstremalny na tle poprzednika – model Veyron to już czysta historia, jeśli chodzi o rekordy prędkości. Samochód bez problemu osiągający 400 km/h stał się niemal równoznaczny z marką Bugatti. Ta zresztą ma niezwykle bogatą przeszłość.

Założyciel – Ettore Bugatti – urodził się w Mediolanie, ale osiadł we francuskiej Alzacji… tyle że na początku XX wieku był to obszar zajmowany przez Cesarstwo Niemieckie. Dzisiejsze Bugatti Automobiles – z siedzibą we francuskim Molsheim – jest częścią spółki Bugatti-Rimac i konstruuje samochody wyczynowe. Dosłownie – produkowany w latach 2016-2022 Bugatti Chiron rozpędził się do oszałamiających 490 km/h.

bugatti chiron

bugatti chiron, źródło: https://unsplash.com/

 

Alpine

Alpine to francuski producent samochodów sportowych – założona w 1955 r. firma radziła sobie bardzo dobrze, aczkolwiek po 40 latach doszło do jej zamknięcia. Przedtem jednak zachwycała rynek sportowymi przeróbkami modeli Renault. Założycielem Alpine był Jean Rédélé, skądinąd… dealer Renault.

Swoją działalność rozpoczął hobbystycznie – a wkrótce potem okazało się, że wychodzące spod jego ręki auta doskonale radzą sobie w wyścigach. To spowodowało, że dealer i konstruktor zarazem rozwinął swoją działalność – a marka Alpine zyskała sławę. Najsłynniejsze auto – Alpine A110 – zapisało wspaniały rozdział w historii sportów motorowych.

W 1995 r. firma została zamknięta, ale działa ponownie od 2017 r. Ma też w swojej ofercie nowy samochód – nowy model A110, zdecydowanie nawiązujący do opatrzonego tą samą nazwą poprzednika.

 

Samochody francuskie w rajdach i wyścigach

Zacznijmy od najwyższej półki – od bolidów Formuły 1. Przez lata w najbardziej prestiżowej serii wyścigów na świecie udział brał zespół Renault F1. Konstruował własne pojazdy, a także oferował silniki dla innych. Dzisiaj funkcjonuje pod nazwą BWT Alpine F1 Team. Renault ma na koncie 2 tytuły mistrza świata Formuły 1.

Francuskie samochody – ale nie tylko one, bo i kierowcy z Francji – odnosili wspaniałe sukcesy także w rajdowych mistrzostwach świata WRC. Najbardziej utytułowani obecnie kierowcy to właśnie Francuzi – Sébastien Loeb i Sébastien Ogier.

Na przestrzeni lat – oni oraz inni kierowcy rajdowi – jeździli różnymi samochodami, ale wśród nich znalazły się takie modele jak Citroen DS3, C4, Citroën Xsara WRC, Peugeot 206 WRC, a sięgając dalej w przeszłość również Peugeot 205 czy Renault Alpine A110.

Renault zresztą ma swoją własną serię zawodów, w których ścigają się wyłącznie modele tej właśnie francuskiej marki. To kolejny dowód na to, że choć francuskie marki samochodów kojarzą się przede wszystkim z autami miejskimi czy generalnie rozsądnymi, to jednak absolutnie nie brakuje im ambicji, które rodzimą motoryzację rozgrzewają do czerwoności!

 

Co wyróżnia francuskie samochody na tle innych państw?

Współcześnie każdy nowy samochód to efekt współpracy pomiędzy dostawcami rozwiązań i podzespołów praktycznie z całego świata. Francuskie samochody to więc obecnie przede wszystkim samochody europejskie – ale przynajmniej ze względów historycznych przypisuje im się pewne cechy. Czasem mniej, a czasem bardziej słusznie.

Samochody francuskie od początku wyróżniała oryginalność. Ta nie zawsze miała wiele wspólnego z użytecznością, a historia zna niejedno auto z Francji, na widok którego mieszkańcy innych krajów drapali się po głowie.

Czego jak czego, ale wyjątkowego wyglądu nie sposób odmówić Renault Avantime czy Vel Satis, niebywałego komfortu podróżowania Citroenom wyposażonym w hydropneumatyczne zawieszenie czy nawet niestandardowych projektów konsoli środkowej – a przypomnijmy, że wciąż chodzi tu wyłącznie o te najbardziej popularne francuskie marki.

 

Stereotypy na temat francuskich samochodów

Złośliwi twierdzą, że francuskie samochody wyróżniają także nigdy niekończące się problemy z elektryką oraz sporadyczna tendencja do samozapłonu. Cóż, jest w tym nieco racji, ale w przypadku francuskich samochodów można chyba powiedzieć, że wynikało to w dużej mierze z zaawansowanych, acz nie zawsze dopracowanych rozwiązań.

Dzisiaj samochody każdej popularnej francuskiej marki dobrze znane są w całej Europie, współdzielą zresztą wiele rozwiązań z innymi modelami. I tak jak kiedyś kluczem do bezproblemowego użytkowania było znalezienie mechanika dobrze zaznajomionego z francuskimi samochodami, tak w ostatnich latach nie ma to już większego znaczenia.

 

Francuskie marki samochodów w innych krajach

Można śmiało powiedzieć, że Francuzi są lokalnymi patriotami – i tłumnie kupują samochody, które wyprodukowała francuska firma. Ale samochody dawnego PSA czy Renault cieszą się popularnością także poza granicami Francji.

Eksportowane są do wielu krajów – zwłaszcza do Niemiec, Belgii, Włoch, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii. Również Polacy chętnie sięgają po samochody francuskiej marki – szeroka oferta samochodów miejskich wydaje się nieomal skrojona pod potrzeby klientów nad Wisłą.

Na polskich ulicach codziennym widokiem są kompakty z Francji – między innymi Renault Clio, Citroen C3, Peugeot 208. Od czasu do czasu wypatrzeć można też mniej standardowy model – Peugeot RCZ, Renault Laguna w wersji coupe, Citroen C6, by wymienić tylko te nieco starsze auta. Wybór, jeśli chodzi o samochody francuskie, jest w Polsce ogromny, na rynku wtórnym i w salonach propozycji nie brakuje – każdy więc znajdzie auto dla siebie.

 

Przeczytaj także inne artykuły z serii:

  1. „Jakie są niemieckie marki samochodów?”
  2. „Jakie polskie samochody poruszały się po drogach?”
  3. Marki samochodów amerykańskich – sprawdź, jakie auta są z USA”
  4. „Jakie są popularne japońskie marki samochodów?”
  5. Marki samochodów – do kogo należą?”
  6. „Jakie są włoskie marki samochodów?”
Summary
Czym wyróżniają się francuskie marki samochodów?
Article Name
Czym wyróżniają się francuskie marki samochodów?
Description
Peugeot, Citroen, Renault – jeśli chodzi o francuskie marki samochodów, to właśnie te jako pierwsze przychodzą na myśl. Nic zaskakującego.
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.