autoDNA sprawdza
niemieckie marki samochodów

Jakie są niemieckie marki samochodów?

27 czerwca 2022

Niemieckie samochody cieszą się ogromną popularnością w niemal każdej kategorii. Nabywców znajdują niemieckie samochody sportowe, luksusowe samochody, a coraz częściej także samochody elektryczne. Nic dziwnego – niemieckie marki samochodów swoją renomę budowały latami.

 

Początki niemieckiej motoryzacji

Sięgające końca XIX wieku początki niemieckiej motoryzacji to początki motoryzacji w ogóle. W historii zapisało się przede wszystkim jedno nazwisko – Carl Benz. To on opracował pierwszy samochód. To od jego nazwiska pochodzi nazwa benzyna. To również on położył podwaliny pod późniejsze – nie tylko zresztą niemieckie – samochody.

Na przestrzeni dziejów niemieckie marki samochodów kilkukrotnie musiały zmagać się z kryzysami, które mocno wpływały na ich plany. Wynikały z bardzo intensywnego zaangażowania Niemiec w I i II wojnę światową. Podczas jednego i drugiego konfliktu niemal cały niemiecki przemysł przestawiał się na wytwarzanie uzbrojenia – a konsekwencje tego były dotkliwe.

Zmuszano producentów do odłożenia na bok swojej dotychczasowej działalności – a kiedy wojny dobiegały końca, a wraz z nimi zamówienia napływające ze strony wojska, zaczynały się problemy.

Te właśnie dość wyboiste koleje losu naznaczyły drogi niemieckiej motoryzacji. Na szczęście to już przeszłość i dzisiaj każda firma może produkować dokładnie takie auto, jakie chce. Niemieckie marki samochodów z tej swobody korzystają, wytwarzając najróżniejsze auta – małe i miejskie, wielkie i luksusowe, a także wyczynowe, niemieckie samochody sportowe. Choć więc trudna, historia niemieckiej motoryzacji z pewnością jest niezwykle ciekawa.

 

Co cechuje niemieckie samochody

Czy można mówić o jakichś konkretnych cechach samochodów niemieckich? Dzisiaj, kiedy modele powstają globalnie, na bazie podzespołów dostarczanych przez zewnętrzne firmy z niemal całego świata, różnice pomiędzy niemiecką a np. japońską motoryzacją są mniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Mimo to niemieckie marki samochodów łączy kilka elementów:

  • trwałość – choć czas modeli z ubiegłego wieku, które były w stanie przetrwać wszystko, już dawno minął, to jednak niemieckie firmy dbają o jakość, a produkowane przez nie auta odwdzięczają się wysoką trwałością,
  • solidność i niezawodność – kwestię estetyki, designerskiego polotu Niemcy odkładają na dalszy plan, od samochodu oczekując przede wszystkim, że będzie on spełniał swoją podstawową funkcję – bezpiecznie dowoził swoich pasażerów do celu,
  • zaawansowane technologie – produkowane w Niemczech auta stronią od ekstrawagancji, ale na ich pokładach znaleźć można najnowsze i bardzo zaawansowane technologie, pod warunkiem oczywiście, że zostaną najpierw odpowiednio przetestowane,
  • często sportowe aspiracje – niemieckie samochody sportowe mają bogatą historię udziałów w wyścigach i rajdach na całym świecie, a niektóre – jak logo marki Porsche – jednoznacznie kojarzą się ze sportowymi sukcesami.

Większość producentów dba o to, aby ich samochodem można było dojechać wszędzie – wygodnie i bezpiecznie. Opinie na temat poszczególnych marek zawsze się będą różnić, co wynika z gustu i doświadczeń użytkowników, a przede wszystkim sympatii.

Jedni niezależnie od wszystkiego preferować będą sportowy samochód bawarskiej marki, inni sięgną po ekonomiczny kompakt z logo w kształcie błyskawicy. Jeden i drugi mają po cztery koła, oba pochodzą z Niemiec – ale poza tym różni je niemal wszystko.

 

Popularne niemieckie marki samochodów

Chcąc wymienić niemieckie marki samochodów osobowych, większość zacznie prawdopodobnie od tzw. trójki z segmentu premium. Rzeczywiście, Mercedes, BMW oraz Audi to nazwy znane kierowcom z całego świata. Na nich nie koniec – Volkswagen i Opel trafiają przecież do setek tysięcy klientów rocznie, a są jeszcze marki sportowe jak Porsche czy niszowe jak Alpina.

 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz to jedna z najstarszych firm produkujących niemieckie samochody. Jej historia sięga końcówki XIX wieku, kiedy Carl Benz w 1883, a Gottlieb Daimler w 1890 r. założyli swoje spółki. Wkrótce później Daimler nawiązał współpracę z austriackim pionierem Emilem Jellinkiem, którego córka nosiła imię Mercedes. Z Daimlerem współpracował również Wilhelm Maybach – a to kolejne nazwisko, które zapisało się w historii.

Daimler i Benz rozwijali swoje firmy równolegle – aż do wybuchu I wojny światowej, kiedy dotąd konkurujący ze sobą przedsiębiorcy zostali poniekąd zmuszeni do porozumienia. Tak powstało przedsiębiorstwo Daimler-Benz AG, które z ogromnymi sukcesami funkcjonowało aż do 1998 roku. Niezależnie od licznych przekształceń w strukturach własnościowych koncernu, cały czas powstawały i powstają dalej samochody z logo Mercedesa na masce. Marka z Niemiec miała swoje lepsze i gorsze okresy, ale przetrwała trudności i dzisiaj – jak się wydaje – radzi sobie lepiej niż kiedykolwiek wcześniej.

Dzisiejsze modele Mercedesa to przede wszystkim samochody osobowe i dostawcze, ale w ramach koncernu powstają też pojazdy ciężarowe i autobusy.

  • Mercedes-AMG to założona w 1967 roku firma, od 2005 w całości należąca do Mercedes-Benz Group. Początkowo przerabiała wybrane modele Mercedesa pod kątem ich wykorzystania w sporcie, realizując także pojedyncze zamówienia indywidualne. Dzisiaj AMG to stały element oferty Mercedesa – a swoją wersję o sportowym zacięciu posiada niemal każdy model tej marki.
  • Mercedes-Maybach – firmę stworzył niemiecki przemysłowiec Wilhelm Maybach. Od 1909 r. produkowała luksusowe samochody, ale zlikwidowano ją w 1940. Prawa do marki w 1960 r. przejął koncern Daimler-Benz i… przez długi czas nie robił z nią nic. Dopiero w 2002 r. do sprzedaży wprowadzono dwa nowe modele. Obecnie Mercedes-Maybach to submarka mająca w swojej ofercie luksusową limuzynę na bazie Klasy S oraz SUV-a zbudowanego na podstawie Mercedesa GLS.
  • Mercedes-Benz EQ to z kolei najnowsza z submarek koncernu, powołana do życia w 2016 roku. Produkuje elektryczne Mercedesy. Zajmuje się jednak nie tylko samochodami, ale także oferowaniem usług i opracowywaniem rozwiązań. Cała działalność marki koncentruje się wokół elektromobilności.

Współcześnie wielu producentów ma w swojej ofercie samochody luksusowe. Mimo to właśnie Mercedesy pozostają dla wielu synonimem limuzyny.

 

BMW

Historia bawarskiej marki sięga 1916 roku. Minęło jednak sporo czasu zanim jej założyciele – Gustav Otto i Karl Rapp – zainteresowali się samochodami. Początkowo zajmowali się lotnictwem. Niektórzy twierdzą, że odzwierciedlenie tego znaleźć można po dziś dzień w logo BMW, ale nie jest to prawda. W znaczku znajduje się biało-niebieska szachownica. To motyw zaczerpnięty z flagi Bawarii, z którą BMW jest nierozerwalnie związane.

Dopiero pod koniec I wojny światowej niemieckie firmy zyskały swobodę produkcji. Z marką rozstał się Karl Rapp, nastąpiła restrukturyzacja i zmieniono nazwę. Tak oto powstała Bayerische Motoren Werke GmbH, czyli bawarska fabryka silników – w skrócie BMW.

Do tej pory marka zajmowała się produkcją silników lotniczych, kiedy jednak zmalało do zera zapotrzebowanie ze strony wojska, pojawiły się problemy. Różnego rodzaju komplikacji w historii BMW zresztą nie brakowało. Od produkcji silników firma przeszła do wytwarzania hamulców pneumatycznych dla kolei, a później – po kolejnych latach – do motocykli. Był to pierwszy tak duży przełom, który zażegnał na jakiś czas widmo zamknięcia. Pod koniec lat 20. ubiegłego wieku zadebiutował pierwszy eksperymentalny model samochodu z logo BMW.

Wraz z nadejściem II wojny światowej historia zatoczyła koło. W bawarskich fabrykach znów powstawały silniki do samolotów i – ponownie jak wcześniej – po zakończeniu wojny ostały się tylko zniszczenia i problemy. Pasmo mniejszych i większych kryzysów trwało przez kolejne lata – i nie pomagały wytwarzane przez firmę motocykle czy nawet BMW Isetta, małe auto na włoskiej licencji.

Karta odwróciła się na dobre dopiero w latach 60. XIX wieku. Zadebiutowały wtedy tzw. modele Nowej Klasy, a dotychczasowe fabryki BMW przestały nadążać z realizacją zamówień. Z czasem pojawiły się też kolejne pojazdy, z których do dzisiaj słyną Niemcy – Seria 3, Seria 5 i Seria 7 to jedne z najchętniej wybieranych modeli bawarskiej marki samochodów.

 

Audi

Niemieckie marki samochodów w wielu przypadkach łączy przeplatająca się historia i nie inaczej jest z Audi. Za początki firmy uznaje się czas, kiedy jej założyciel – August Horch – współpracował z… Carlem Benzem, produkując w Kolonii osobowe samochody luksusowe. Współpraca nie przebiegała gładko, pojawiły się problemy, a Horch został zmuszony do odejścia. W 1910 r. założył oficjalnie Audi Automobilwerke GmbH (niemieckie Horch oznacza „słuchaj!” – dokładnie to samo, co po łacinie Audi). Po kilku miesiącach pierwszy samochód firmy wyjechał z fabryki.

Debiutanckie lata Audi to pasmo spektakularnych sukcesów sportowych, które zapewniły marce światowy rozgłos, a także finansowe powodzenie. Był to czas eksperymentów marki z dużymi silnikami, a także czas, kiedy do produkcji trafił pierwsze niemiecki samochód z kierownicą umieszczoną po lewej stronie.

Po I wojnie August Horch odszedł z firmy, natomiast samo Audi w kolejnych latach zmuszone zostało do połączenia z innymi przedsiębiorstwami. Było to konieczne dla ochrony przed negatywnymi skutkami powodowanych działaniami wojennymi kryzysów gospodarczych.

W 1969 r. firma związała się z przedsiębiorstwem NSU AG z Neckarsulm i rozpoczęła się tzw. historia współczesna Audi, a w niej produkowane z sukcesami modele – 100 (już od 1968) czy 80 (od 1972). Jednym z kamieni milowych w dziejach było opracowanie napędu na cztery koła Quattro – tak zresztą nazywa się należąca do Audi submarka odpowiedzialna za sportowe samochody z logo z czterema okręgami na masce.

Współcześnie właścicielem Audi jest Volkswagen Ag, posiadający ponad 99,5% akcji.

 

Volkswagen

Historia Volkswagena sięga 1931 roku, kiedy to Ferdinand Porsche poproszony został o przygotowanie projektu samochodu, którego rodzaj dzisiaj w ogóle nie kojarzy się z tym nazwiskiem. Chodziło o tanie auto, które nazwano Type 12. Nieco później pojawił się kolejny prototyp – Type 32, a wreszcie swoje oczekiwania wysunął niemiecki rząd z Adolfem Hitlerem na czele. Hitler domagał się stworzenia taniego i rodzinnego samochodu dostępnego dla ludu. Tak opracowany został słynny Garbus i tak też powstała późniejsza nazwa firmy.

Volkswagen po niemiecku znaczy dosłownie „samochód dla ludu”.

garbus

garbus

 

Jedni oficjalnych początków marki Volkswagen doszukują się w 1938 roku, inni nieco później, w 1945. Ponownie rzecz wiąże się z wojną, a historia nie należy do chlubnych. Ponownie wypełniają ją zamówienia wojskowe, ale też niestety przymusowa praca więźniów. Ten etap został na szczęście zamknięty, choć warto wiedzieć, że zaraz po wojnie VW także produkował pojazdy dla armii – tym razem brytyjskiej.

Kolejne lata to spektakularna kariera Volkswagena Garbusa, jednego z największych sukcesów jeśli chodzi o światowe, nie tylko niemieckie marki samochodów. Obok legendarnego Garbusa zadebiutowały także inne ponadczasowe modele – Volkswagen Transporter oraz Passat. Potem były jeszcze Golf i Polo, a życzenie, by były to samochody dla ludu zostało całkowicie spełnione.

Samego Garbusa wyprodukowano niemal 12 milionów egzemplarzy, a niemiecki producent dołączył do grona najpotężniejszych firm na świecie. Obecnie Volkswagen AG to potężny koncern wytwarzający nie tylko samochody osobowe, ale też auta dostawcze, części i podzespoły, prężnie się rozwijający. Do grupy VW należą też instytucje finansowe z Volkswagen Bank na czele.

 

Opel

Adam Opel rozpoczął swoją działalność w 1862 roku w Rüsselsheim… oczywiście nie od samochodu. Skonstruował wtedy własną maszynę do szycia, jakiś czas później opracował swój rower i dopiero po jego śmierci firma zainteresowała się samochodami. Pierwszym z nich był Opel System Lutzmann wyposażony w 4-konny silnik spalinowy. Model ten wyprodukowany został w 11 egzemplarzach.

W 1909 zadebiutował Opel 4/8PS znany jako Doktorenwagen, a z czasem kolejne samochody. Podczas I wojny Opel produkował głównie ciężarówki, nie porzucając jednak całkowicie produkcji aut osobowych. W latach 20. był już największym producentem w Niemczech, a w 1929 r. większość akcji firmy wykupiło General Motors. Wybuch II wojny światowej także oznaczał dla Opla perturbacje, które jednak udało się przetrwać.

W 1947 r. znów produkowano model Olimpia, a z czasem doszły kolejne, z dzisiejszej perspektywy już legendarne – Opel Kadett, Ascona, wreszcie Vectra i Astra.

opel kadett

opel kadett, źródło: https://pixabay.com/

Do 2017 r. marka Opel pozostawała w rękach General Motors, kiedy to przejęła ją francuska Groupe PSA. Dzisiaj – po fuzji PSA z FCA – Opel pozostaje jedną z marek wchodzących w skład „megakoncernu” Stellantis.

 

Porsche

W 1931 r. Ferdinand Porsche zakłada w Stuttgarcie przedsiębiorstwo, któremu użycza swojego nazwiska. Zajmuje się konstrukcją samochodów, a następnie… podziela los większości ówczesnych producentów. Z nakazu Hitlera produkuje pojazdy dla wojska. To część historii, o której największe niemieckie marki samochodów zdecydowanie wolałyby zapomnieć. I tak też się stało, bo w 1948 r. zadebiutowało Porsche 356, mające wiele wspólnego z Volkswagenem Garbusem, zaprojektowane zresztą przez tego samego autora.

W 1963 roku na rynek trafiło pierwsze Porsche 911, które zapisało piękny rozdział w historii, jeśli chodzi o niemieckie samochody sportowe. Seria 911 kontynuowana jest zresztą do dzisiaj – a sama firma ma w swojej ofercie nie tylko typowo wyścigowe, sportowe samochody, ale też limuzyny (Porsche Panamera) oraz modne SUV-y (Porsche Cayenne, Macan).

 

MAN

MAN to jeszcze jedna – obok BMW – bawarska marka, która dzisiaj zatrudnia dziesiątki tysięcy pracowników w krajach całego świata. Zaczęło się jednak bardzo dawno temu – bo w połowie XVIII wieku – od Huty św. Antoniego. To w niej produkowano maszyny dla przemysłu i to ona stanowiła podwaliny dla późniejszej marki MAN. Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg to najstarsza spółka notowana na giełdzie w Niemczech.

Przez lata działalności MAN zajmował się między innymi produkcją silników diesla, a w 1923 r. zbudowano pierwszy samochód ciężarowy z silnikiem wysokoprężnym oznaczony logo MANa. Na przestrzeni kolejnych lat koncern MAN prężnie się rozwijał, przejmując kolejne firmy, aż wreszcie… sam został przejęty. Spółka należy dzisiaj do obszernego portfolio grupy Volkswagena.

 

Do kogo należą poszczególne marki samochodów z Niemiec?

Niemieckie marki samochodów przez lata mocno się rozwinęły – i zgrupowały. Dzisiaj za większością z nich stoją potężne koncerny. To popularne w Europie i na całym świecie rozwiązanie, które pozwala m.in. na obniżenie kosztów produkcji, współdzielenie silników i innych rozwiązań czy wzajemne wsparcie (co ma znaczenie np. w przypadku problemów z dostawami).

 

BMW (Bayerische Motoren Werke AG)

Bayerische Motoren Werke AG – bawarska fabryka silników – to obecnie koncern składający się z czterech marek. Oprócz samego BMW, posiada w swoim portfolio także marki samochodów MINI oraz Rolls-Royce, jak również – od niedawna – do BMW właśnie należy marka Alpina.

 

Daimler AG – dzisiaj: Mercedes-Benz Group AG

Na grupę Mercedesa składają się przede wszystkim Mercedes (wraz z AMG, Maybachem i EQ) oraz Smart, ale także inne marki – Freightliner i Unimog czy Setra. Koncern zajmuje się produkcją nie tylko wielu modeli samochodów osobowych, ale także dostarcza na rynek ciężarówki, autobusy, motocykle i maszyny.

 

Volkswagen AG

W portfolio koncernu Volkswagen AG nie brakuje doskonale znanych firm. To zarówno sam Volkswagen ze swoimi oddziałami w różnych częściach świata, ale też Audi, Seat oraz Skoda, luksusowy Bentley, sportowe samochody Lamborghini oraz Porsche. Do grupy należą również producenci ciężarówek – Scania i MAN – oraz motocykli – Ducati.

Do koncernu Volkswagen AG należała też marka Bugatti. Została jednak w ostatnich latach sprzedana i obecnie wchodzi w skład spółki Bugatti-Rimac, w której – co ciekawe – 45% udziałów ma należące do VW Porsche.

Więcej na temat koncernu Volkswagena, Daimlera oraz BMW, a także pozostałych wielkich firm z branży motoryzacyjnej przeczytasz w naszym artykule poświęconym markom samochodowym.

 

Popularność niemieckich marek w innych krajach

Niemieckie samochody – czy to niemieckie samochody sportowe, luksusowe czy bardziej „zwyczajne” – cieszą się dużą popularnością. Nie tylko Niemcy docenili ich wysoką jakość wykonania, niezawodność oraz przewidywalność. Od dawna auta niemieckie uważane są za te, na których można polegać – i przekonanie to widać w rankingach sprzedaży w poszczególnych krajach w Europie, w tym także i w Polsce.

W 2021 roku samochody marki Skoda i Volkswagen, obie wchodzące w skład niemieckiego koncernu VW, uplasowały się – zaraz za Toyotą – w pierwszej trójce najchętniej kupowanych aut w Polsce. Wysokie miejsce zajęły też BMW, Audi, Mercedes i Opel. Na rynku wtórnym jest bardzo podobnie – niemieckie marki samochodów są niezwykle chętnie wybierane. Niemcy to także numer 1, jeśli chodzi o sprowadzanie aut z zagranicy.

O tym, jak przyjechać do Polski kupionym za granicą samochodem przeczytasz więcej w naszym artykule poświęconym importowi aut z Niemiec.

 

Przeczytaj także inne artykuły z serii:

  1. „Czym wyróżniają się francuskie marki samochodów?”
  2. „Jakie polskie samochody poruszały się po drogach?”
  3. Marki samochodów amerykańskich – sprawdź, jakie auta są z USA”
  4. „Jakie są popularne japońskie marki samochodów?”
  5. Marki samochodów – do kogo należą?”
  6. „Jakie są włoskie marki samochodów?”
Summary
Jakie są niemieckie marki samochodów?
Article Name
Jakie są niemieckie marki samochodów?
Description
Niemieckie marki samochodów swoją renomę budowały latami. Dzięki temu samochody cieszą się ogromną popularnością w niemal każdej kategorii.
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.