autoDNA sprawdza
marki samochodów

Marki samochodów – do kogo należą?

30 maja 2022

Niekiedy w samochodach z zupełnie różnych półek cenowych odnaleźć można identyczne elementy. To nie przypadek – coraz rzadziej zdarzają się marki samochodów osobowych działające pojedynczo. Globalizacja sprawiła, że opłacalne stało się grupowanie – i stąd wzrastające z roku na rok koncerny.

 

Jakie marki samochodów należą do poszczególnych koncernów?

Co łączy Bugatti Veyron z Volkswagenem Polo, Maybacha ze Smartem, a Rolls-Royce’a z MINI Cooperem? Intuicyjnie można by powiedzieć, że nic ponad to, że każde auto ma cztery koła, silnik i przynajmniej dwa siedzenia. Nie byłaby to jednak cała prawda.

O ile rzeczywiście wszystkie auta z powyższych wydają się całkowicie różne od pozostałych, to w każdej parze marki mają wspólnych właścicieli. Prześledźmy więc, jak faktycznie wyglądają relacje pomiędzy producentami samochodów.

 

Bayerische Motoren Werke AG (BMW)

Niemieckie Bayerische Motoren Werke znane jest prawdopodobnie wszystkim, wliczając w to nie tylko samych kierowców. Marka ta znana jest pod skróconą nazwą BMW i… produkuje nie tylko samochody. W skład jej dzisiejszej oferty wchodzą również motocykle, skutery, a także same silniki.

Koncern BMW to również nie samo BMW. To także dwie angielskie z pochodzenia marki samochodów – MINI oraz Rolls-Royce. W ostatnim czasie pojawiła się też informacja o przejęciu przez BMW marki samochodów Alpina.

Produkujące miejskie, małe – ale nie tak małe, jak niegdysiejsze auto Jasia Fasoli – samochody MINI należy do BMW od 1994 roku. Jednoznacznie kojarzony z najbardziej luksusowymi limuzynami Rolls-Royce ostatecznie trafił w ręce BMW w 2003 roku, natomiast już kilka lat wcześniej firma toczyła spory o prawa do poszczególnych elementów brytyjskiej marki z Volkswagenem.

Więcej na temat samochodów osobowych – i nie tylko – z Niemiec przeczytasz w naszym artykule poświęconym niemieckiej motoryzacji. Przekonaj się, na ile niemieckie auto faktycznie jest niemieckie, czy legenda o zachodniej niezawodności, braku potrzeby zaglądania do serwisu jest prawdziwa czy może… wymaga jednak sprostowania.

 

Daimler AG, obecnie: Mercedes-Benz Group AG

Mercedes-Benz Group AG kilkukrotnie w swojej długiej historii zmieniała nazwę. Funkcjonowała najdłużej jako Daimler-Benz, później DaimlerChrysler i po prostu Daimler. Kolejne zmiany odzwierciedlały zmiany w portfolio grupy – jak wtedy, gdy niemiecki koncern przejął spółkę Chrysler Corporation i jej marki.

To właśnie jeden z założycieli firmy, Carl Benz, ma na swoim koncie pierwszy samochód – pierwsze auto o praktycznym zastosowaniu (po więcej informacji zajrzyj do artykułu o niemieckiej motoryzacji). Nie bez powodu Benz uważany jest więc za pioniera motoryzacji. Także i sam koncern dzisiaj ma w posiadaniu solidną grupę marek samochodów osobowych oraz samochodów użytkowych, które cieszą się renomą nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.

Do Mercedes-Benz Group AG należą m.in.:

  • Mercedes-Benz, a wraz z nim sportowe Mercedes-AMG i luksusowe Mercedes-Maybach
  • Smart, producent mający jedne z najmniejszych samochodów dostępnych na rynku
  • Daimler Trucks, pod skrzydłami którego wytwarzane są pojazdy marki Unimog, Freightliner (słynne amerykańskie ciężarówki), Western Star czy Sterling
  • Daimler Buses odpowiedzialne za modele autobusów Mercedes-Benz i Setra
  • MV Augusta, producent motocykli.

Koncern Mercedesa ma również udziały w markach Mitsubishi, Kamaz, Tata, a nawet Aston Martin (ukochane auto Jamesa Bonda). Zajmuje się również usługami (np. świadczenia leasingu oraz serwisu), a więc działalność firmy daleko wykracza poza samą produkcję samochodów osobowych.

 

Volkswagen AG

Jeśli chodzi o marki samochodów najchętniej wybierane w Polsce, marki z Niemiec regularnie plasują się w czołówce. I tak się składa, że wszystkie najbardziej popularne skupia Volkswagen AG (VAG) czy też Volkswagen Group. Nic zaskakującego – w portfolio koncernu znajdzie się auto dla każdego. Zresztą samo hasło z reklamy marki mówi naprawdę wiele (nie mówiąc w zasadzie nic): Volkswagen. Das Auto.

Jakie marki samochodów należą do Volkswagena?

  • Volkswagen (co oczywiste), a w jego ramach spółki Volkswagen Passenger Cars odpowiedzialna za samochody osobowe i Volkswagen Commercial Vehicles zajmująca się produkcją pojazdów użytkowych
  • Audi pozycjonowane jako marka premium dla kierowców ceniących komfort
  • Skoda, niegdyś oferująca po prostu auto za rozsądną cenę, a obecnie to przykład marki o bardzo wszechstronnej ofercie
  • SEAT i SEAT Sport, produkujące obecnie sportowe modele pod odrębną marką Cupra
  • Lamborghini, producent samochodów sportowych z najwyższej półki
  • Bentley łączący modele sportowe i luksusowe w jednym
  • Porsche, z którym prawne relacje VAG są dość zawiłe – właścicielem marki samochodów Porsche jest Volkswagen AG, a jednocześnie Porsche jest największym udziałowcem w Volkswagen AG

Do Volkswagena należą też Scania oraz MAN, marki oferujące pojazdy ciężarowe, jak również Ducati, włoski producent motocykli. Jak zatem widać, grupa VAG to nie tylko Volkswagen, Audi oraz Skoda, te najpopularniejsze marki samochodów. To również nieco rzadziej oglądane w Polsce marki luksusowe, a także pojazdy użytkowe cenione za uniwersalne przeznaczenie.

 

Ford Motor Company

Ford to przykład kolejnej marki samochodów z olbrzymią historią. Firma – Ford Motor Company – założona została już w 1903 r. i ma na swoim koncie m.in. Model T, który uważa się za początek masowej produkcji samochodów.

Henry’emu Fordowi, twórcy marki, zależało na produkcji samochodów osobowych w zasięgu niezamożnych kierowców (stąd dotyczące właśnie Modelu T powiedzenie „możesz mieć auto w każdym kolorze, pod warunkiem że będzie to kolor czarny”), łatwych w serwisie, a także zapewniających komfort oraz względne bezpieczeństwo. Po ponad 100 latach działalności, założenia te wciąż są aktualne.

Obecnie do Ford Motor Company należą dwie marki samochodów – Ford oraz Lincoln.

Znacznie ciekawsze jest portfolio firm, które do Forda należały przed laty. Wśród nich wymienić można takie marki jak Aston Martin, Jaguar, Land Rover czy Volvo. Przez pewien czas do Forda należała nawet marka Daimler!

 

General Motors

To samo, co w przypadku Forda, powiedzieć można o General Motors. W przeszłości – założona w 1908 r. – firma produkowała o wiele więcej samochodów osobowych i to pod różnymi, znanymi na całym świecie markami (od typowo amerykańskich krążowników z logo Cadillaca po samochody australijskiej marki Holden). Początek XXI w. nie okazał się jednak dla GM łaskawy – doszło do bankructwa i ogłoszenia stanu upadłości. W ramach ciekawostki – firmę wykupił wtedy Departament Stanu USA, a przeprowadzona w kolejnych latach restrukturyzacja zapewniła firmie rekordową sprzedaż i rekordowe zyski.

Marki samochodów, jakie amerykański koncern może zaliczyć dzisiaj do swojej oferty, to:

  • Chevrolet produkuje od małych samochodów miejskich po sportowe potwory, w jego ofercie znajdzie się auto dla każdego
  • Cadillac – marka ma w ofercie wielkie, paliwożerne, a przy tym piękne i luksusowe modele, którymi zachwyca się Ameryka (a reszta świata z politowaniem puka się w dystrybutory)
cadillac

źródło: https://unsplash.com/

  • Buick zajmuje się dzisiaj produkcją crossoverów i SUV-ów
  • GMC ma w swojej ofercie pickupy, samochody dostawcze i ciężarowe, a przede wszystkim ogromne SUV-y, które odpowiadają za renomę marki

Jest jeszcze BrightDrop, którego celem jest dostawcze auto elektryczne, a także GSMV odpowiadające za obecność Chevroleta w Australii – obie te marki powstały w ostatnich latach. Historycznie do General Motors należały też Opel, Vauxhall i Saab, doskonale znane miłośnikom amerykańskiej motoryzacji Pontiac, Saturn czy Oldsmobile, a także niezwykle popularne niegdyś auto w Polsce – Daewoo.

 

Honda Motor Company

Przy opisie producentów samochodów osobowych i pojazdów użytkowych błędem niewybaczalnym byłoby zapomnienie o azjatyckiej motoryzacji – przede wszystkim japońskiej, ale i koreańskiej. Do przedstawicieli tej pierwszej kategorii zalicza się Honda Motor Company. Inaczej niż wiele innych koncernów, oferuje samochody przede wszystkim własnej marki – Honda. Jest też amerykańska, uchodząca za bardziej luksusową wersję marki – Acura.

Swoiste zawężenie w tej kategorii nie oznacza jednak, że firma produkuje niewiele. Wręcz przeciwnie. Regularnie plasuje się w czołówce największych producentów samochodów na świecie, a w swojej ofercie ma także motocykle i skutery, samoloty, silniki czy… roboty oraz najróżniejsze maszyny.

Wisienką na torcie marki był zespół Honda Racing F1, zespół, który przez lata z sukcesami startował w wyścigach Formuły 1. Pomimo dobrych statystyk, z przyczyn finansowych Honda jakiś czas temu wycofała się z zawodów, zajmując się potem dostarczaniem silników dla McLarena czy Red Bull Racing, ceniących jednostki japońskiej marki za doskonałe parametry.

 

Hyundai Motor Group

Współcześnie – przynajmniej w Polsce – marka Hyundai kojarzy się przede wszystkim z produkcją samochodów osobowych. W rzeczywistości Hyundai Group to gigant przemysłowy, dla którego motoryzacja jest – a z formalnego punktu widzenia: była – jednym z wielu obszarów działalności. Przez długie lata cała grupa funkcjonowała pod wspólnym szyldem. W następstwie kryzysu i związanych z nim kłopotów finansowych doszło do podziału, a jedną z firm, które wówczas utworzono, była Hyundai Motor Group.

To właśnie ten koncern jest właścicielem praw do największych koreańskich marek:

  • Hyundai to przykład marki, która w ostatnich dekadach zrobiła ogromne postępy, stając się jednym z najpoważniejszych graczy na rynku
  • KIA – przeżywającą trudne chwile firmę Hyundai wykupił w marcu 1999 roku i można z całą odpowiedzialnościa powiedzieć, że obu ta decyzja wyszła na dobre

Własnością Hyundai Motor Group jest też marka Genesis pozycjonowana w segmencie E (dawny Hyundai Genesis oferowany jest dzisiaj jako Genesis G80 – jest to to samo auto, tyle że sprzedawane pod inną nazwą).

 

Mazda Motor Corporation

Mazda Motor Corporation to przykład producenta ograniczonego zasadniczo do jednej marki samochodów – ale za to obfitującej w bardzo interesujące modele. O części z nich można śmiało powiedzieć, że zapisały się w historii motoryzacji. To właśnie Mazda ma na swoim koncie sportowe auto z silnikiem rotacyjnym (silnik Wankla). Model RX-8 po dziś dzień ma swoich wielbicieli – podobnie zresztą jak kolejne roadstery oznaczone skrótem MX-5.

Współcześnie Mazda to modele zachwycające piękną stylistyką, w tym – w coraz większej liczbie – modne crossovery. Z pewnością dzisiejsza Mazda to auto dla kierowców, dla których liczy się wygląd (niegdyś wybierali oni przede wszystkim włoskie samochody, dzisiaj śmiało sięgnąć mogą również po auto z Japonii).

Producent zadbał i o bezpieczeństwo, i o ekologię, i o – niekiedy przez niektórych zapominaną – przyjemność z jazdy, którą powinno dawać auto. Dawniej, ze względu na problemy z trwałością karoserii, samochody Mazdy traktowane były w Polsce z pewną rezerwą. Dzisiaj cieszą się stale rosnącą popularnością.

 

Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance

O tym, że produkcja pojazdów to proces całkowicie globalny, doskonale świadczy powiązanie francuskiej marki samochodów Renault z japońskimi Nissanem i Mitsubishi. Renault i Nissan współpracują już od 1999 roku, czego efektem były między innymi silniki wysokoprężne dCi dostępne w samochodach jednej i drugiej marki. W 2017 Nissan pozyskał pakiet kontrolny w Mitsubishi, czyniąc japońskiego producenta trzecim filarem zawiązanego koncernu.

Pod nadzorem Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance pozostają dzisiaj marki samochodów:

  • Renault odpowiadające za klasyczne, europejskie modele cenione m.in. za komfort podróżowania
  • Nissan będący producentem m.in. modelu Qashqai, jednego z najlepiej sprzedających się w Polsce crossoverów
  • Mitsubishi legendarne wśród miłośników rajdów samochodowych, ale chętnie wybierane także przez mniej „rozrywkowych” właścicieli
  • Dacia to przykład rumuńskiej marki samochodów, która całkowicie odmieniła swój wizerunek
  • Infiniti to marka luksusowych samochodów wykorzystująca przetwarzane konstrukcje Nissana
  • Alpine – powiązany z Renault producent pojazdów o sportowym charakterze (nie należy mylić Alpine z podobnie się nazywającą niemiecką marką Alpina)

 

Toyota Motor Corporation

Tej japońskiej marki samochodów nikomu nie trzeba przedstawiać. Od lat kojarzy się z niezawodnością, a wszędołazy pokroju modelu Hilux czy Land Cruiser uważane są bez mała za nieśmiertelne. Toyota Prius przecierała szlaki samochodom hybrydowym, Yaris jest jednym z chętniej wybieranych samochodów miejskich, a Corolla bądź Auris to modele chętnie wybierane przez rodziny (oraz firmy – w leasingu), cenione za uniwersalność i bezpieczeństwo oraz sporadyczną konieczność zaglądania do serwisu. Czy to wszystko, co ma do zaoferowania koncern powstały w 1937 r.? Oczywiście nie!

Do Toyota Motor Corporation należą jeszcze inne marki samochodów – przede wszystkim luksusowy zgodnie z nazwą Lexus, ale też mało popularne akurat w Polsce Daihatsu czy Hino Motors oferujące pojazdy ciężarowe. Do TMC należała też marka Scion, jednak w 2016 r. została zlikwidowana – do konieczności jej usunięcia doprowadziło umiarkowane zainteresowanie klientów. Miała operować na amerykańskim rynku, jednak zbyt mało wyróżniała się na tle samej Toyoty.

 

Tesla Inc.

Zrewolucjonizował rynek, wysłał auto w kosmos – bo mógł. Elon Musk jest twarzą Tesli, marki samochodów, która dowodzi, że tzw. elektryki wcale nie muszą być nudne (można nawet odnieść wrażenie, że Tesla to zupełnie inna kategoria niż pozostałe samochody elektryczne – choć rejestracja twierdzi co innego).

Warto wiedzieć, że Tesla, choć krótko, to jednak istniała przed Muskiem. Firma założona została w 2003 r., natomiast w lutym 2004 r. Musk zainwestował w nią 6,5 miliona dolarów. O to, kto może uważać się za współzałożyciela elektryzującej marki samochodów, toczył się nawet spór sądowy. Ostatecznie jednak nikt nie ma wątpliwości co do tego, że dzisiaj w Tesli rządzi niepodzielnie Elon Musk.

Pod nazwą Tesla produkowane są samochody osobowe – elektryczne i autonomiczne. Na tym jednak nie koniec, bo marka dostarcza również część układów napędowych dla innych producentów, np. Toyoty czy Mercedesa.

 

Stellantis

Większość koncernów ma w posiadaniu dwie, maksymalnie trzy główne marki samochodów oraz ewentualnie nieco więcej marek mniejszych czy niszowych. W przypadku Stellantis jest jednak inaczej. W 2021 r. Fiat Chrysler Automobiles połączył się z Groupe PSA. Jedno miało w swoich rękach popularne włoskie marki samochodów oraz kilka ikonicznych marek amerykańskich. Drugie było posiadaczem m.in. praw do marek Peugeot, Citroen, DS.

I jedno i drugie uważane było za potężnego gracza na motoryzacyjnym rynku. I wtedy zdecydowano o urządzeniu połączenia – fuzji, jakiej branża automotive jeszcze nie widziała. W powstałym tym samym koncernie Stellantis udziały ma włoska rodzina Agnelli, francuska rodzina Peugeot oraz… rząd Francji.

Na liście marek samochodowych należących do Stellantis znalazły się m.in.:

  • FIAT, czyli marka pierwszego wyboru dla wielu kierowców, popularna przede wszystkim w Europie, ale nie tylko
  • Peugeot wraz z Peugeot Motocycles to ucieleśnienie francuskiej motoryzacji
  • Citroen na nowo zdefiniował komfort jazdy, a hydropneumatyczne zawieszenie, w jakie wyposażane były jego modele, napisało piękny rozdział historii
  • Opel, czyli niemiecki samochód produkowany w Polsce – przynajmniej w pewnej części
  • Alfa Romeo – włoska marka produkująca pojazdy o sportowym charakterze, ale przede wszystkim o pięknie zaprojektowanych nadwoziach
  • Chrysler – wymarzone auto amerykańskiej kadry zarządzającej, a także marka mająca w swojej ofercie bardzo osobliwe modele (PT Cruiser to godny konkurent Multipli)
  • Dodge – aż trudno uwierzyć, że marka znana głównie za sprawą sportowego Vipera (produkowanego w latach 1992-2017), ma już ponad 100 lat!
dodge

źródło: https://unsplash.com/

  • Jeep – najbardziej popularna, jeśli chodzi o marki samochodów terenowych, które same w sobie niekiedy bywają nazywane po prostu jeepami
  • Ram – ogromne pickupy, ledwo mieszczące się na drogach w Polsce? Bardzo prawdopodobne, że to właśnie samochody marki Ram
  • Lancia przez jednych kojarzona z rajdową Deltą, dla innych marka wytwarzająca bardzo oryginalne, by nie powiedzieć specyficzne pod względem estetyki pojazdy
  • Maserati – jeśli auto ma nie tylko jeździć, ale też wspaniale brzmieć, Maserati to wybór numer jeden

Stellantis to nie tylko prawdziwy gigant jeśli chodzi o marki samochodów. To również producenci części Magneti Marelli i Mopar, włoski dziennik La Stampa, FCA Bank czy przedsiębiorstwo logistyczne Gefco.

*

Tak naprawdę obecnie wszystkie bądź niemal wszystkie popularne marki samochodów wchodzą w skład większych koncernów, wychodząc z założenia „jeśli możesz skorzystać na współpracy, to skorzystaj”. Współdzielą platformy, silniki, podzespoły i najróżniejsze elementy.

Szacuje się, że za 80% elementów typowego samochodu odpowiadają zewnętrzni dostawcy. Zadaniem głównej marki samochodów jest natomiast końcowy montaż i… „przyklejenie” logo. Jest w tym oczywiście nieco przesady – ale wcale nie tak wiele, jak można by sądzić.

 

Przeczytaj także inne artykuły z naszego cyklu o markach samochodowych:

  1. „Jakie są popularne japońskie marki samochodów?”
  2. Marki samochodów amerykańskich – sprawdź, jakie auta są z USA”
Summary
Marki samochodów – do kogo należą?
Article Name
Marki samochodów – do kogo należą?
Description
Niekiedy w autach z różnych półek cenowych odnaleźć można identyczne elementy. Coraz rzadziej zdarzają się marki samochodów osobowych działające pojedynczo.
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.