autoDNA sprawdza
japońskie marki samochodów

Jakie są popularne japońskie marki samochodów?

6 czerwca 2022

Japońskie marki samochodów znane są i cenione na całym świecie – nie tylko za ich udział w produkcji samochodów osobowych, ale też inne obszary działalności. Wiele się zmienia, globalizacja postępuje, a mimo to japońskie samochody wyróżniają się na tle innych.

 

Krótka historia japońskiej motoryzacji

Współczesna Japonia to kraj niezwykle zaawansowany technologicznie, słynący z potentatów w niemal każdej nowoczesnej branży. To nie przypadek. Po zakończeniu II wojny światowej władze Japonii postawiły na naukę i technologię – i wybór ten z pewnością się opłacił, bo obecnie produkty japońskich marek wykorzystywane są na co dzień niemal we wszystkich krajach świata.

Początki motoryzacji w Kraju Kwitnącej Wiśni sięgają jeszcze dalej w przeszłość – aż do 1917 r. To wtedy powstało Mitsubishi Model A uznawane za pierwszy seryjnie produkowany japoński samochód w historii. Jego konstrukcja bazowała na jednym z ówczesnych Fiatów, a określenie „seryjna produkcja” jest tu nieco na wyrost. Skończyła się na zaledwie 22 egzemplarzach.

W następnych latach Mitsubishi kontynuowało eksperymenty – tak powstał model T1, czyli pierwszy japoński samochód dostawczy. Jeszcze później konstruktorzy opracowali model PX33, który wyróżniał się napędem na cztery koła. Nie trafił ostatecznie do produkcji.

 

Amerykańskie samochody na rynku japońskim

Jest to wszystko o tyle interesujące, że japoński producent nie celował przesadnie właśnie w motoryzację, ale o tym za chwilę. Prawdziwy boom na samochody japońskie przyszedł dopiero później – wraz z wojną koreańską oraz wojną wietnamską. Będący stroną oby konfliktów Amerykanie zauważyli, że sprowadzanie własnych pojazdów do wschodniej Azji jest po prostu nieopłacalne. Zamiast tego złożyli więc zamówienia w Japonii.

Japońskie marki samochodów budowały więc wówczas auta w oparciu o amerykańskie konstrukcje, wykorzystując doraźne zapotrzebowanie, ale ten stan rzeczy nie potrwał długo. Kopiowanie gotowych rozwiązań nie było dobrze widziane, nic więc dziwnego, że wkrótce potem marki samochodów z Japonii postawiły na opracowywanie własnych rozwiązań.

 

Japońskie marki samochodów, które nie zaczynały od aut

Znani europejscy producenci często zaczynali swoją działalność od różnych obszarów motoryzacji i w ich ramach pozostali aż do dzisiaj. Jeśli zaś chodzi o marki japońskich samochodów, nierzadko bywało zupełnie inaczej.

 

Mitsubishi – od transportu morskiego do branży moto

Dobrym przykładem takiej właśnie „alternatywnej” drogi jest Mitsubishi. Firma funkcjonowała z początku w branży transportowej. Dysponowała kilkoma parowcami i doskonale sobie radziła. Później zainwestowała też w kopalnie, stocznie, a nawet… usługi pocztowe. W podobnym zaś czasie, kiedy zajęła się eksperymentami w motoryzacji, wytwarzała też… samoloty.

 

Toyota – produkcja samochodów w… warsztacie tkackim

Historia założonej w 1918 r. Toyoty również jest ciekawa – i również niezwiązana z motoryzacją, przynajmniej w pierwszym okresie. U początków historii firmy był to… warsztat tkacki. Pobyt syna założyciela Toyoty w Stanach Zjednoczonych sprawił natomiast, że firma zainteresowała się samochodami – i tak wśród warsztatów tkackich w latach 30. utworzono dział samochodów. Reszta opowieści jest wszystkim znana.

 

Subaru – samoloty, a dopiero potem samochody

Marka Subaru powstała w latach 50. XX wieku, ale odpowiadająca za nią firma ma znacznie dłuższą historię, która po części pokrywa się z dziejami japońskiego przemysłu. Ówczesne Nakajima Aircraft Company zajmowało się produkcją samolotów oraz uzbrojenia. Po II wojnie światowej powołano do życia koncern Fuji Heavy Industries, którego częścią zostało Subaru – zajmujące się samochodami.

 

Suzuki – krosna, które pokochał świat

Współcześnie marka Suzuki kojarzy się jednoznacznie z produkcją samochodów osobowych oraz motocykli. W swojej ofercie ma też silniki benzynowe, ale nie zawsze tak było. Historia Suzuki sięga bowiem 1909 roku. Firma zajmowała się wytwarzaniem urządzeń tkackich, z których korzystali producenci jedwabiu. Co więcej, krosna Suzuki eksportowane były z Japonii niemal na cały świat. W latach 30. właściciel marki doszedł do wniosku, że warto zdywersyfikować działalność – i tak zainteresował się samochodami.

 

Japońskie samochody i ich popularne modele

Najnowsze modele i wypróbowane konstrukcje sprzed lat. Japońskie marki samochodów napisały potężny rozdział w historii motoryzacji, dostarczając wielu emocji miłośnikom jazdy. Można też mieć pewność, że nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa, tym bardziej że są chętnie wybierane w wielu krajach świata – zarówno w salonach, jak i z rynku wtórnego. Oto najpopularniejsze japońskie samochody.

 

Mazda

Pierwsze pojazdy sprzedawane pod marką Mazda miały… zaledwie trzy koła. Były to specyficzne bagażówki, które okazały się przebojem. Bardzo szybko zaczęto eksportować je z Kraju Kwitnącej Wiśni do Chin. Prace nad autami osobowymi trwały, jednak zostały spowolnione przez wojnę. Przełom nastąpił w latach 60., kiedy światu zaprezentowany został model R360 wyposażony – co ciekawe – w silnik benzynowy V2 o pojemności 0,4 l.

Wyróżniał się bardzo niskim apetytem na paliwo, czego nie można powiedzieć o silnikach Wankla, na których rozwój postawiła Mazda w kolejnych latach. Silniki rotacyjne były zaawansowane, zapewniały imponujące osiągi, a jednocześnie… przepalały ogromne ilości paliwa.

W swojej późniejszej historii Mazda miała jeszcze wiele udanych modeli, które – wraz z wprowadzaniem na rynek kolejnych generacji – kontynuowane były przez dziesięciolecia. W Polsce Mazda nie zawsze cieszyła się dobrą opinią, a wręcz przeciwnie. Na pewnym etapie kojarzona była przede wszystkim z nadmiernym rdzewieniem karoserii. Dzisiaj jednak Mazda ma już zupełnie nowy wizerunek – producenta nowoczesnego, mającego w swojej ofercie prawdopodobnie najładniejsze samochody japońskie ostatnich lat.

Do globalnie najlepiej się sprzedających modeli zaliczyć można: Mazdę CX-5, Mazdę 3 oraz Mazdę CX-30.

 

Nissan

Zaczęło się już w 1911 roku, kiedy Masujiro Hashimoto założył w Tokio swoje pierwsze przedsiębiorstwo. Zdobywszy w Stanach Zjednoczonych niezbędne doświadczenie, jakiś czas później zbudował pierwszy samochód, który nazwał akronimem DAT. Skojarzenia sięgających pamięcią dość daleko w przeszłość miłośników motoryzacji są jak najbardziej uzasadnione – był to pierwszy krok do powołania do życia znanego później Datsuna. Sama firma zmieniła nazwę na Nissan, ale ostatecznie aż do 1983 r. pod tą marką powstawały jedynie ciężarówki.

Dość szybko Nissan znalazł się na drugim miejscu wśród największych producentów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Najnowsza historia Nissana sięga przełomu wieków. To wtedy zaczęła się współpraca z Renault, stopniowo zresztą poszerzana. Nissan pozostaje jedną z najbardziej popularnych japońskich marek, a jej najnowsze modele eksportowane są do ponad 160 krajów.

Najchętniej kupowane w ostatnich latach modele Nissana w Europie to m.in.: Nissan Qashqai, Nissan Juke, Nissan X-Trail.

 

Infiniti

Z Nissanem nieodłącznie – od powołania w 1989 roku – związane jest Infiniti. Często zdarza się, że japońskie marki samochodów mają swoje ekskluzywne „odnogi”. Tak jest właśnie w przypadku Infiniti, które miało w założeniach sprzedawać oparte na rozwiązaniach Nissana, ale bardziej luksusowe auta w Ameryce. W 2008 r. firma weszła na rynek europejski, na którym nie wytrwała niestety zbyt długo.

W 2019 r. zdecydowano o zakończeniu sprzedaży w Europie Zachodniej – po części ze względu na coraz bardziej zaostrzane w UE normy emisji spalin, po części zaś dlatego, że Europa nigdy nie była dla Infiniti szczególnie dochodowym miejscem. Jak można było przeczytać w komunikatach przedstawicieli firmy, luksusowa marka z Kraju Kwitnącej Wiśni postanowiła skupić się na najważniejszych dla siebie rynkach – amerykańskim oraz chińskim.

Infiniti przynajmniej na jakiś czas zniknęło więc z Europy, ale życzliwa pamięć o potężnym modelu FX35, hybrydowym Q50S czy miejskim Q30 (wraz z uterenowioną wersją QX30) z pewnością pozostanie.

infiniti

źródło: https://unsplash.com/

 

Toyota

Toyota Motor Corporation powstała oficjalnie w 1937 roku, choć już wcześniej założyciele koncernu zdobywali biznesowe doświadczenie. Nie ograniczyli się jednak do działalności tkackiej. Prowadzili eksperymenty z budową silników oraz samych pojazdów, kładąc podwaliny największej dzisiaj marki japońskich samochodów. W późniejszych latach historia bez mała napisała się sama, wypełniając karty całymi seriami. Mowa o modelu Land Cruiser, Corolla czy też Crown. To właśnie Toyota ma na koncie również wprowadzenie do masowej produkcji modelu Prius – pierwszego popularnego auta z napędem hybrydowym.

Jeśli chodzi o japońskie marki samochodów współcześnie, Toyota nie ma sobie równych, zdecydowanie wyprzedzając pozostałe pod względem globalnego wolumenu sprzedaży. Również w skali świata Toyota znajduje się w ścisłej czołówce – w ostatnich latach zajmując nawet pierwsze miejsce, o które regularnie walczy z koncernem Volkswagena.

Wystarczy zresztą rzucić okiem na światowe rankingi sprzedaży – według danych z 2020 r.:

  • Toyota Corolla była najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie – nabywców znalazło ponad 1,134 mln egzemplarzy kompaktu z Kraju Kwitnącej Wiśni
  • Toyota RAV-4 była… na drugim miejscu wśród najlepiej sprzedających się aut na świecie – sprzedano niemal 996 tys. egzemplarzy
  • Na 10. miejscu zestawianie uplasowała się Toyota Camry (592 tys. sztuk), na 13. Toyota Yaris (458,5 tys.), zaś na 14. Toyota Hilux (457,8 tys.).

Jeśli przyjrzeć się całej pierwszej dwudziestce rankingu, można zauważyć, że zdecydowanie dominują w nim japońskie samochody. Ich popularności wprost nie sposób zaprzeczyć. Świat zdecydowanie docenia zalety samochodów z Japonii.

 

Lexus

Toyota także ma swoją markę premium. W jej przypadku jest to Lexus – firma założona, podobnie zresztą jak Infiniti – w 1989 roku. Już od samego początku plany były bardzo ambitne. Nie chodziło po prostu o wprowadzenie do produkcji bardziej luksusowej Toyoty, a o stworzenie marki japońskich samochodów, która byłaby w stanie rzucić wyzwanie najbardziej luksusowym konkurentom – Klasie S Mercedesa, BMW Serii 7, Jaguarowi XJ. Tak właśnie powstał Lexus, który na wszystkich rynkach, na których jest obecny, do dzisiaj radzi sobie bardzo dobrze.

W ofercie Lexusa znalazły się komfortowe limuzyny, i samochody terenowe, a także sportowe „cacka” pokroju modelu LFA, wykorzystującego najnowsze technologie w służbie wyczynowych aspiracji i ekstremalnych wrażeń z jazdy.

Firma ani myśli uciekać przed rygorystycznymi normami spalin. Już w 2020 r. absolutną większość samochodów Lexusa sprzedawanych w Europie Zachodniej i Środkowej stanowiły pojazdy z napędem hybrydowym.

lexus

źródło: https://unsplash.com/

Honda

Firma Honda powstała w 1948 roku, ale jej właściciel miał już niemałe doświadczenie – między innymi w produkcji pierścieni tłokowych. Co ciekawe, tę właśnie fabrykę w 1945 odkupiła… Toyota. Sam zaś Sōichirō Honda wytwarzał jeszcze rowery, motorowery, motocykle, aż wreszcie samochody – choć nie zaczęło się od produkcji aut osobowych. Zaczęło się od aut dostawczych, a dopiero potem pojawiły się doskonale dzisiaj znane osobowe samochody japońskie Hondy.

Tak swoją historię zaczęła dosłownie ponadczasowa Honda Civic. W ślad za nią pojawiła się sportowa Honda Prelude i Honda Accord (która notabene dopiero z czasem zaczęła „rosnąć”). Dzisiaj Honda produkuje nie tylko auta, ale też motocykle, skutery, samoloty. Znana jest także z produkcji silników – jest ich największym wytwórcą na świecie. W swojej ofercie ma także różnego rodzaju maszyny i urządzenia przemysłowe.

Jeśli chodzi o najnowsze modele, Honda w ostatnich latach plasowała się w okolicach 20. miejsca wśród najchętniej wybieranych samochodów w Polsce.

 

Acura

Jeżeli „zwykła Honda” to dla kogoś za mało, zawsze może sięgnąć po samochody marki Acura. Będąca własnością Hondy, firma założona została w 1986 roku, jako pierwsza oferując luksusowe japońskie samochody poza Krajem Kwitnącej Wiśni. Mocniejsze silniki, bogatsze wyposażenie, wrażenie wyjątkowości – te cechy sprawiły, że Acurę pokochali kierowcy ze Stanów Zjednoczonych. Acura dała też sygnał pozostałym japońskim producentom do zainteresowania się segmentem premium.

Stany Zjednoczone, Kanada, Chiny, Hongkong, a nawet Meksyk – tam z założenia trafiają auta produkowane przez Acurę. Do Europy sprowadzane bywają przez indywidualnych użytkowników – choć przynajmniej jakiś czas temu możliwe było również zamówienie egzemplarzy za pośrednictwem brytyjskiego przedstawiciela Hondy.

Ciekawostkę stanowi fakt, że Acura ma swój salon w Berlinie… tyle że nie chodzi bynajmniej o stolicę Niemiec, a o miasto Berlin w USA, w stanie Connecticut.

Mitsubishi

Pierwsze auta japońskie w historii, wcześniej także lokomotywy, samoloty, rozliczne urządzenia przemysłowe – niewiele jest branż, w których Mitsubishi na pewnym etapie nie miałoby swojego udziału. Wróćmy jednak do produkcji samochodów osobowych, które nie zawsze stanowiły oczko w głowie marki z Kraju Kwitnącej Wiśni. Jeszcze w okresie powojennym firma specjalizowała się przede wszystkim w pojazdach użytkowych i to one stanowiły trzon działalności marki.

Z czasem przyszły nowe kontrakty – m.in. na produkcję Jeepów. W 1960 r. Mitsubishi wprowadziło do produkcji model 500 z 20-konnym silnikiem. Dobrze radził sobie zarówno w mieście, jak i na torze wyścigowym. Jeśli chodzi o sporty wyczynowe, to japoński producent miał w swojej ofercie zdecydowanie bardziej legendarny model. Mitsubishi Lancer – zwłaszcza w wersji EVO – rozpalało wyobraźnie wielbicieli motoryzacji bodaj we wszystkich krajach świata.

Dzisiaj w polskiej ofercie marki znaleźć można Mitsubishi Space Star, następcę małego modelu Colt, hybrydowe Eclipse Cross (które ze sportowym Eclipse sprzed lat łączy jedynie nazwa) oraz popularnego pickupa L200.

 

Daihatsu

Przygoda Daihatsu z europejskim rynkiem nie potrwała długo. W przypadku tej marki japońskich samochodów z bardzo bogatą historią produkcji, bo założonej już w 1907 r, przyczyny były zupełnie inne niż w przypadku drugiego wielkiego nieobecnego, Infiniti. Oferująca małe, niezbyt zaawansowane, a do tego nieco przestarzałe technicznie i wątpliwe pod względem trwałości auta firma nie miała szans z konkurencją, wliczając w to samochody swojego nowego właściciela – Toyoty.

Do ciekawszych modeli marki z Japonii zaliczało się osobliwe Daihatsu Copen, ostatnim krzykiem rozpaczy Daihatsu w Europie był model Materia… ale „osobliwe” to właściwie wszystko, co o jednym i drugim można – z perspektywy naszego rynku – uczciwie powiedzieć.

 

Czy japońskie samochody są popularne w Europie?

Ciekawe konstrukcje, najnowsze technologie, wrażenia z jazdy oraz inne zalety samochodów z Japonii sprawiają, że auta japońskie cieszą się popularnością nie tylko na rynku japońskim, ale także w Europie oraz Ameryce Północnej. Ciekawym przypadkiem są też samochody Toyoty wywożone masowo do Afryki – już jako nastoletnie i starsze. Zdecydowanie znaczenie ma tu legendarna niezawodność modeli sprzed lat, takich jak Land Cruiser, Hilux czy Corolla.

W samej Europie konkurencja jest ogromna, przez co samochody japońskie wcale nie mają tak łatwego zadania. Z pewnością należą do chętnie wybieranych, jednak pierwszeństwo – biorąc pod uwagę dane z 2021 roku – należy się Volkswagenowi, który sprzedał 1,27 mln aut. Na drugim miejscu zestawienia uplasował się Peugeot (724 tys. sprzedanych egzemplarzy), a za nim „dopiero” Toyota (712 tys.). To i tak doskonały wynik.

Zainteresowaniem kierowców cieszą się także samochody japońskich marek z rynku wtórnego – cenione za trwałość i niezawodność. Wystarczy zresztą się rozejrzeć – gołym okiem widać, że Japońskie marki samochodów, oprócz samej Toyoty także Hondy, Suzuki, Nissana czy Mazdy, u nas dostatek.

Jeśli interesują Cię samochody nie tylko marek japońskich, ale i innych, zajrzyj do naszego artykułu poświęconego największym koncernom motoryzacyjnym na świecie. Dowiesz się z niego, jak globalizacja odbija się na produkcji w całej branży moto – oraz co łączy teoretycznie skrajnie różne samochody. Sprawdź również jak wygląda sytuacja na rynku amerykańskim.

Summary
Jakie są popularne japońskie marki samochodów?
Article Name
Jakie są popularne japońskie marki samochodów?
Description
Japońskie marki samochodów znane są i cenione na całym świecie – nie tylko za ich udział w produkcji samochodów osobowych, ale też inne obszary działalności.
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.