autoDNA sprawdza
Gwarancja na samochód

Gwarancja na samochód. Przedłużenie gwarancji fabrycznej i inne

23 grudnia 2021

Poszczególne podzespoły samochodu ulegają naturalnemu zużyciu. Są jednak usterki, które nie wynikają z upływu czasu, a raczej z wad materiałowych i fabrycznych. W takich sytuacjach kierowcy uważnie sprawdzają warunki gwarancji i szukają sposobu na to, by zaoszczędzić na naprawie. Jeśli jednak gwarancja na samochód dobiega końca, warto zainteresować się przedłużeniem gwarancji fabrycznej. Sprawdź, czy to opłacalne rozwiązanie i co możesz dzięki niemu zyskać.

 

Standardowa gwarancja na samochód

Podstawowa gwarancja to dobrowolne oświadczenie gwarancyjne producenta o bezawaryjnym działaniu auta na określony czas. Na terenie Unii Europejskiej wszystkie sprzedawane produkty muszą być objęte ochroną gwarancyjną lub rękojmią – oznacza to, że producent nie może się uchylić od odpowiedzialności za wady lub usterki powstałe nie z winy użytkującego.

 

Zwróć uwagę

Obecnie najczęściej okres gwarancji wynosi dwa lata.

 

Gwarancja pozwala bezpłatnie usuwać nam wady fabryczne samochodu; gwarancja obejmuje zazwyczaj takie elementy i wadliwe podzespoły jak:

  • perforację nadwozia, korozję perforacyjną,
  • powłokę lakierniczą, jeśli wada nie powstała z winy użytkownika – warto zwrócić uwagę na zasady naprawy tego typu usterki, ponieważ to co innego niż perforacja nadwozia i długość udzielonej gwarancji może się różnić; perforacja nadwozia może być chroniona 2-letnią gwarancją, a na powłokę lakierniczą może udzielać np. trzy lata gwarancji,
  • silnik,
  • skrzynię biegów (manualna oraz automatyczna skrzynia biegów),
  • wały przenoszące,
  • elementy podwozia, przednie i tylne belki zawieszenia,
  • układ kierowniczy,
  • nieeksploatacyjne elementy układu hamulcowego: główny cylinder hamulcowy wraz ze wspomaganiem układu hamulcowego,
  • układ hydropneumatyczny,
  • układ paliwowy,
  • usterki elektryczne,
  • układ chłodzenia,
  • systemy dynamiczne,
  • zabezpieczenia.

Niektóre z tych elementów są objęte ochroną gwarancyjną do określonego limitu kilometrów – przy zakupie auta warto zwrócić uwagę na to, które układy i części są chronione w ograniczonym zakresie.

 

 

Czego nie obejmuje gwarancja samochodu?

Zasadniczo, gwarancja na samochód obejmuje wady fabryczne oraz materiałowe. Gwarancja podstawowa nie obejmuje usterek powstających w wyniku normalnego użytkowania pojazdu, takich jak eksploatacyjne zużycie opon czy wytarcie tarcz hamulcowych. Części wyjęte spod ochrony gwarancyjnej to najczęściej:

  • filtry – paliwa, powietrza i oleju,
  • lubrykanty – smary, oleje, towoty,
  • płyny – układu chłodzenia, wspomagania, płyn hamulcowy, do spryskiwacza szyb, czynnik układu klimatyzacji,
  • układ hamulcowy i jego elementy: klocki i szczęki hamulcowe, tarcze i bębny hamulcowe,
  • tarcza sprzęgła wraz z dociskiem i łożyskiem oporowym,
  • przewody wysokiego napięcia, cewki zapłonowe, żarniki i diody, żarówki oraz bezpieczniki,
  • szyby, uszczelki szyb oraz uszczelki drzwi,
  • ramiona oraz pióra wycieraczek,
  • gwarancja podstawowa wyklucza zazwyczaj przeciwpyłowe układy klimatyzacji,
  • paski klinowe i wielorowkowe, felgi, kołpaki, rolki i napinacze pasków napędowych,
  • w ramach gwarancji nie wymienimy również świec zapłonowych i żarowych,
  • choć układ wydechowy nie stanowi typowego elementu eksploatacyjnego, producenci zazwyczaj wyłączają go z zakresu gwarancji.

 

Zwróć uwagę

Jeśli nie wiesz, które części są wyjęte spod ochrony, sprawdź warunki gwarancji na swój samochód.

 

Co to jest przedłużenie gwarancji fabrycznej auta?

Przedłużona gwarancja na samochód to dodatkowy instrument, na który się zdecydować właściciel samochodu podczas jego zakupu lub już w trakcie jego eksploatacji. Najczęściej taka gwarancja obejmuje taki sam zakres, jak w przypadku pojazdu nowego – zwykle wydaje ją jednak nie producent, a towarzystwo ubezpieczeniowe. To forma ubezpieczenia, dzięki któremu wydłużamy okres, w którym nie będziemy musieli się przejmować kosztami napraw wad materiałowych czy wady fabrycznej.

 

Czy wiesz, że...

podstawową gwarancję rozumiemy jako ochronę kupującego od ponoszenia kosztów napraw wad produkcyjnych, które występują w pierwszych 2-3 latach eksploatacji?

 

Można ją jednak przedłużyć, by zachować bezpieczeństwo i spokój. Poniekąd pozwala nam to przenieść ryzyko związane z użytkowaniem starzejącego się auta na inny podmiot. Towarzystwa udzielające tego ubezpieczenia niejednokrotnie związane są z producentem auta, zwykle będąc wprost częścią koncernu producenta. Dłuższa gwarancja od koncernu to świadectwo wysokiej jakości towaru.

 

Co daje przedłużenie gwarancji fabrycznej auta?

Główną zaletą przedłużenia gwarancji jest spokój i łatwość kalkulacji naszego budżetu. Pozbywamy się ryzyka ponoszenia ogromnych kosztów nieprzewidzianych awarii elementów, które obejmuje gwarancja. Roczny koszt takiego ubezpieczenia jest nieporównywalnie niższy od kwoty za nawet jedną większą naprawę po zakończeniu gwarancji. Wszelkie naprawy w tym okresie będą wykonywane z użyciem oryginalnych części zamiennych, co gwarantuje prawidłową pracę wszystkich podzespołów oraz pozwala zachować większą część pierwotnej wartości samochodu. Możemy liczyć na między innymi takie zalety skorzystania z możliwości przedłużenia gwarancji to m.in.:

  • atrakcyjna cena ubezpieczenia w porównaniu z kosztem objętych gwarancją napraw
  • bezpłatne usunięcia awarii i usterek – zarówno w zakresie części, jak i robocizny
  • profesjonalne naprawy pojazdu w ASO, wykorzystujące oryginalne części zamienne
  • zaawansowana diagnostyka przy użyciu autoryzowanego sprzętu – szybsze usuwanie wad i usterek
  • lepsze planowanie budżetu – wiesz dokładnie, ile zapłacisz za gwarancję, w przeciwieństwie do niemożliwej do przewidzenia kwoty za naprawy losowych awarii.
  • możliwość przeniesienia ubezpieczenia na nowego właściciela – w przypadku odsprzedaży auta przekłada się to na wyższą jego wartość
  • czas trwania gwarancji można skonfigurować z uwzględnieniem limitu przebiegu – jeśli wiemy, ile kilometrów chcemy pokonać, możemy dzięki temu zmniejszyć cenę ubezpieczenia
  • w ramach gwarancji przedłużymy też czas pakietu assistance – pozwoli nam to uniknąć dużych kwot za holowanie auta
  • prosta procedura – zwłaszcza gdy towarzystwo oferujące przedłużenie gwarancji jest składnikiem koncernu producenta auta
  • w przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa i auta firmowego – kwotę za przedłużoną gwarancję można wliczyć w koszty uzyskania przychodu
  • w niektórych przypadkach możemy otrzymać także auto zastępcze na czas naprawy; czasem producent pokrywa również koszty holowania do serwisu.

Jak widać, korzyści z przedłużenia gwarancji producenta są całkiem spore.

 

Jak nie stracić gwarancji samochodu

Jakkolwiek gwarancja zabezpiecza użytkownika przed nieplanowanymi wydatkami, należy pamiętać, że producent lub sprzedawca niejednokrotnie będą próbować zrzucić z siebie odpowiedzialność za usunięcie wady lub usterki. Generalnie rzecz biorąc, warunkiem zachowania ochrony gwarancyjnej jest regularne dokonywanie przeglądów samochodu w autoryzowanych stacjach obsługi, zgodnie z zaleceniami producenta w instrukcji, z każdorazowym dokonaniem wpisu w książce serwisowej. Każda samodzielnie dokonana ingerencja w samochód – zastosowanie innych niż oryginalne części, tuning elektroniczny czy montaż dodatkowych czujników lub instalacji gazowej – może spowodować utratę gwarancji, nawet jeśli zamontowany element nie ma nic wspólnego z reklamowaną przez nas usterką. Zachowanie gwarancji wymaga zwiększonych nakładów finansowych – jak wiemy, naprawy w ASO nie należą do najtańszych.

 

Gwarancja na samochody elektryczne w 100% oraz hybrydowe

Auta elektryczne i hybrydowe również są objęte gwarancją, choć ma ona w pewnych aspektach inny charakter. W tym wypadku szczególną uwagę należy zwrócić na gwarancję na utrzymanie pojemności akumulatora, ale też silnika elektrycznego, falownika, zwolnicy, modułu VCM, konwertera mocy, zasilacza oraz poszczególnych przewodów i innych części eksploatacyjnych związanych z zasilaniem pojazdu z napędem hybrydowym lub elektrycznym. Przykładowo Toyota przeprowadza test napędu hybrydowego po przekroczeniu określonego przebiegu. Jeśli samochód przejdzie test, przedłuża się gwarancję na akumulator hybrydowy na kolejny rok lub 15 tysięcy kilometrów.

 

Warunki gwarancji fabrycznej na samochód – ranking

Sprawdź, jakich gwarancji udzielają poszczególne marki. Kiedy upływa termin gwarancji i co jest nią objęte?

 

 

Volvo

Volvo udziela gwarancji na okres 2 lat od dnia zakupu bez limitu przebiegu. Nie obejmuje czynności serwisowych i regulacyjnych, uszkodzeń, przedwczesnego lub normalnego zużycia, a także uszkodzeń mechanicznych (zwłaszcza blach nadwozia). Ponadto udziela 12-letniej gwarancji antykorozyjnej w przypadku perforacji blach nadwozia. Jest stosowana tylko w przypadku wad produkcyjnych.

 

Land Rover

Land Rover udziela gwarancji mechanicznej na okres 3 lat lub 100 tysięcy kilometrów. Osobno udziela gwarancji perforacyjnej na 6 lat bez limitu kilometrów. Bez limitu kilometrów udziela także gwarancji na powłoki lakiernicze.

 

Opel

Opel udziela 2-letniej gwarancji na każdy nowy samochód od dnia zakupu. Ponadto proponuje roczną całodobową pomoc Opel Assistance. Udziela także 12-letniej gwarancji na perforację korozyjną nadwozia z wyjątkami: w przypadku Combo jest ona 8-letnia, w przypadku Movano 6-letnia.

 

Renault

Renault udziela w zależności od modelu dwu- lub trzyletniej gwarancji na swoje samochody. Jeśli usterka spowoduje unieruchomienie pojazdu, możesz skorzystać z opcji Assistance 24h/24, w ramach której gwarancja pokrywa także koszty robocizny i części. Gwarancja na lakier jest trzyletnia, natomiast antykorozyjna – 12-letnia. Udziela także gwarancji na naprawy na rok, która obejmuje wszystkie naprawy wykonane w sieci Renault

 

Kia

Kia udziela 7-letniej gwarancji na swoje pojazdy lub w ramach limitu 150 tysięcy kilometrów. Obejmuje ona wszystkie wady produkcyjne, które wystąpią w tym czasie. Niektóre elementy są objęte ograniczoną gwarancją, czyli można je naprawiać na koszt producenta tylko w określonym czasie.

 

SEAT

Gwarancja SEAT wynosi 5 lat i jest ograniczona limitem do 150 000 kilometrów (pierwsze dwa lata – bez limitu). Dodatkowo udziela 3-letniej gwarancji na lakier i 12-letniej na perforację nadwozia.

 

Porsche

Porsche wyróżnia się warunkami gwarancji. Może być ona przedłużona do nawet piętnastu lat. Przysługuje kierowcom, którzy kupili nowe auto, ale także tym, którzy kupili używane Porsche lub nie przysługuje im prawo do gwarancji, a ich samochód przejdzie przez testy badające 111 punktów kontrolnych.

 

Volkswagen

Samochody Volkswagen objęte są 2-letnią gwarancją bez limitu kilometrów. Na powłoki lakiernicze udziela się 3-letniej gwarancji, natomiast na perforację nadwozia – 12-letniej. W przypadku samochodów wyposażonych w baterie wysokiego napięcia udziela się na nie gwarancji 8-letniej lub na 160 000 kilometrów, zależnie od tego, co nastąpi pierwsze.

 

Warto wiedzieć

Zainteresował Cię ten artykuł? Sprawdź także produkty oferowane przez autoDNA – wiodącego dostawcę raportów historii pojazdu w Europie i USA. Sprawdzenie VIN może pomóc Ci ustrzec się przed dodatkowymi kosztami związanymi z zakupem auta z nieznaną przeszłością. Serwis dostępny jest 24/7 przez cały rok. Sprawdź VIN korzystając z Internetu i posiadając numer nadwozia (VIN) pojazdu, który chcesz sprawdzić.

Summary
Gwarancja na samochód. Przedłużenie gwarancji fabrycznej i inne
Article Name
Gwarancja na samochód. Przedłużenie gwarancji fabrycznej i inne
Description
Jeśli gwarancja na samochód dobiega końca, warto zainteresować się przedłużeniem gwarancji fabrycznej. Sprawdź jak wygląda przedłużenie gwarancji i inne.
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo