autoDNA sprawdza
Normy emisji spalin

Normy emisji spalin Euro. Jakie są, jak się zmieniały?

Dodano 7 lipca 2021 przez

Normy Euro ustalają limit emisji spalin dla nowych samochodów na terenie UE i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Dla różnych rodzajów pojazdów normy te są różne, dlatego samochód osobowy czy pociąg mają inaczej ustalone standardy. Co istotne, pojazdy, które przekraczają limity, nie mogą być sprzedawane w UE i EOG, w tym w Polsce. Jak kształtowały się normy emisji spalin na przestrzeni lat?

 

Historia normy emisji spalin Euro

Pierwsza z norm emisji została wprowadzona w 1993 roku. Od tego roku, w związku z rozwojem silników spalinowych, średnia emisja znacznie się zmieniła, dlatego jednym z zadań Unii Europejskiej jest dostosowanie poziomu szkodliwych substancji w spalinach do aktualnych wartości. Kolejne limity wyznaczają kierunki dla producentów i nakładają nowe wymogi, między innymi od 2017 roku każdy model musi zostać przetestowany pod kątem rzeczywistych wartości na drogach, a nie tylko w warunkach laboratoryjnych.

Normy Euro nie są pierwsze. Już wcześniej, w latach osiemdziesiątych, wprowadzono pierwszą regulację – R49, która odnosiła się do tlenku węgla, węglowodorów i tlenku azotu. To jednak standardy Euro wywarły ogromny wpływ na dalszy rozwój motoryzacji i dostosowanie silników do nowych warunków, w tym zmian klimatycznych.

 

Norma Euro 1

Wprowadzono ją w 1992 roku. Obejmowała samochody osobowe i lekkie ciężarówki. Wartości te były zdecydowanie wyższe niż dzisiaj, jednak już wtedy producenci postawili na katalizatory spalin. Od tego momentu normy dotyczące gazów i cząstek stałych powstałych podczas spalania zostały znacznie wyśrubowane. W przypadku tlenków azotu jest to różnica o aż 98%, w przypadku węglowodorów – 95%, tlenek węgla musiał zostać zredukowany o 89%, natomiast cząstki stałe – o 97%. To robi wrażenie.

 

Norma Euro 2

Obowiązywała od 1997 roku. Dotyczyła wtedy samochodów osobowych oraz pojazdów dwu- i trójkołowych, w których korzystano z silników spalinowych.

 

Norma Euro 3

To limity z 2001 roku. W tym wypadku już nie tylko auta i ciężarówki musiały spełniać normy, ale również wszystkie pojazdy z silnikiem spalinowym. Tu pojawiło się pierwsze rozróżnienie, jeśli chodzi o różne rodzaje silników. Diesle mogą wydzielać więcej tlenków azotu, ale standardy dotyczące tlenku węgla są bardziej wyśrubowane.

 

Norma Euro 4

Weszła w 2006 roku. Dotyczyła wszystkich pojazdów, w tym dwu- i trójkołowych, jednak jeśli np. auto miało napęd benzynowy, zostało zwolnione z limitów dotyczących emisji cząstek stałych.

 

Norma Euro 5

Norma ze stycznia 2011 roku. Objęte są nią lekkie samochody osobowe i użytkowe oraz dwu- i trójkołowce. Po jej wprowadzeniu producenci zaczęli wyposażać auta w filtry cząstek stałych, wpływające znacznie na ich emisję podczas jazdy.

 

Norma Euro 6

Obowiązuje od 2014 roku do dziś. Auta osobowe i samochody użytkowe muszą spełniać jej limity, które są jednak aktualizowane.

 

Norma Euro 6c

Modyfikacja z września 2019 roku. To kolejne zaostrzenie limitów.

 

Norma Euro 6d

Najpierw została wprowadzona tymczasowo, następnie UE uchwaliło aktualną wersję. Euro 6D tymczasowa określa szczegółowo, jak mają być przeprowadzane testy emisji.

 

Norma Euro 7

Jak dotąd Komisja Europejska nie zapowiedziała, kiedy wprowadzi kolejne limity. Wiele wskazuje na to, że bez wprowadzenia na szeroką skalę aut elektrycznych obniżenie emisji może być bardzo problematyczne lub niemożliwe, a niewielkie różnice nie spowodują realnej zmiany.

 

Jak sprawdzić normę emisji spalin Euro w samochodzie?

Technicznie rzecz biorąc, w karcie pojazdu lub dowodzie rejestracyjnym musi znajdować się informacja o normach. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy Twoje auto spełnia limity ustalone przez Komisję Europejską, warto wybrać się na badanie diagnostyczne. To szczególnie ważne, kiedy sprowadzasz pojazd zza granicy. Badanie określa się jako NEDC i i bardzo konkretnie określa emisję. Jednocześnie warto zaznaczyć, że ceny mogą być wysokie.

 

Badanie emisji spalin na stacji diagnostycznej

Już od kilku lat zapowiada się wprowadzenie obowiązkowych badań na stacjach diagnostycznych podczas przeglądów. Ma to przede wszystkim zapobiec usuwaniu z aut filtrów cząstek stałych i dezaktywacji zaworów EGR. Choć są to zabiegi nielegalne i szkodliwe, pozostają całkowicie bezkarne ze względu na to, że stacje diagnostyczne rzadko sprawdzają emisję. Można to jednak zrobić przy pomocy dymomierza. Nie jest to jednak badanie, które umożliwiłoby wiarygodne sprawdzenie wszystkich wartości, ponieważ to bardziej test optyczny niż ocena ilościowa i jakościowa.

Brak filtra cząstek stałych można zauważyć, jednak wyłącznie wtedy, gdy widać wyraźne ślady ingerencji, na przykład poprzez wstawienie zwykłej rury w tym miejscu. W tym momencie można nawet tak zaprogramować jednostkę centralną, by nie wykazywała braku filtra. Afera Dieselgate sprzed paru lat pokazuje jednak konieczność wprowadzenia zaawansowanych badań diagnostycznych podczas przeglądów i należy się takiej nowelizacji spodziewać w niezbyt odległej perspektywie. Wymaga to sporych nakładów finansowych ze strony budżetu państwa, ale w trosce o środowisko takie koszty warto ponosić.

Summary
Normy emisji spalin Euro. Jakie są, jak się zmieniały?
Article Name
Normy emisji spalin Euro. Jakie są, jak się zmieniały?
Description
Jak kształtowały się normy emisji spalin na przestrzeni lat? Zarówno samochód osobowy jak i pociąg, mają ustalone inne standardy norm emisji spalin.
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *