autoDNA sprawdza
rejestracja anglika

Jak wygląda rejestracja anglika w Polsce?

Dodano 8 lipca 2021 przez

Rejestracja anglika w Polsce może się różnić od rejestracji samochodu krajowego. Po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, procedury obowiązujące podczas rejestracji znacznie się zmieniły. Co zmienił w tej kwestii Brexit?

Auta z UK po Brexicie 

Samochody z Wielkiej Brytanii mogą być atrakcyjną propozycją cenową na rynku aut z importu. Ich ceny są zazwyczaj niższe analogicznych modeli np. w Niemczech. Przykładowo Volkswagen Passat 1.6 TDI z 2015 r. z przebiegiem poniżej 150 tys. może kosztować ok. 25 tys. zł. Taki sam model w Polsce to wydatek rzędu co najmniej 40-50 tys. zł. Nawet po doliczeniu kosztów transportu i niezbędnych przeróbek technicznych ta różnica może być bardzo atrakcyjna.

Dodatkowo na Wyspach roczne podatki związane z użytkowaniem starszych pojazdów są odczuwalne dla właściciela. Istotnym czynnikiem jest też duża skala emigracji zarobkowej do Anglii. To wszystko sprawia, że import samochodów z Anglii do Polski wynosi od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu aut rocznie. To dlatego można u nas spotkać samochody na krajowych tablicach rejestracyjnych z kierownicą po prawej stronie. Czy opuszczenie Unii Europejskiej przez Wielką Brytanią, czyli słynny Brexit, który formalnie wydarzył się 1 stycznia 2021 r., zmieniło coś w tej kwestii?

 

Rejestracja anglika w Polsce a Brexit

Jeszcze na długo przed Brexitem, a konkretnie od 2015 roku można było bez przeszkód w Polsce rejestrować auta z kierownicą po prawej stronie. Jeśli chcemy z tego skorzystać, to od teraz, czyli już po Brexicie, takie auto musi być zarejestrowane w UK na stałe najpóźniej do końca grudnia 2020 r. To termin, do którego obowiązywał bowiem okres przejściowy między Wielką Brytanią a Unią Europejską, jeśli chodzi m.in. o rejestrację auta. 

Jeśli samochód został zarejestrowany np. w styczniu 2021, to takiego auta już w Polsce nie zarejestrujemy bez zrobienia tzw. przekładki, czyli przystosowania go z ruchu lewostronnego do prawostronnego (o samej przekładce szczegółowo piszemy dalej). Warto pamiętać, że ostateczną decyzję o rejestracji podejmuje urząd starosty lub prezydent danego miasta, więc warto zawczasu sprawdzić czy nie będzie z tym problemu w konkretnym miejscu. Przed podjęciem decyzji o zakupie i użytkowaniu w Polsce koniecznie trzeba sprawdzić stawki ubezpieczenia. OC i AC dla „anglików” może być bowiem bardzo wysokie. Przede wszystkim jednak należy rozważyć kwestię bezpieczeństwa. Nawet kierowcy przyzwyczajeni do jazdy takim autem po zmianie ruchu z lewostronnego na prawostronny będą mieli problemy związane chociażby z brakiem widoczności przy wyprzedzaniu na drodze jednojezdniowej o dwóch pasach ruchu (po jednym w każdym kierunku).

Jakie dokumenty są potrzebne przy rejestracji auta z Anglii?

Procedura rejestracji auta z Wielkiej Brytanii jest podobna, jak w przypadku samochodu z innego kraju Unii Europejskiej. Potrzebne dokumenty w razie potrzeby wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego to:

  • dowód rejestracyjny V5c (dokument ten od 2010 r. jest koloru czerwonego, a wydawane w latach 2004-2010 druki mają kolor niebieski)
  • umowa kupna lub faktura
  • badanie techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (jeśli auto jest po tzw. przekładce – patrz niżej, to w niektórych Stacjach wymagane jest zaświadczenie o jej wykonaniu)
  • dowód uiszczenia akcyzy lub zwolnienia z niej (w obu przypadkach formularz AKC–4/E), jeśli auto należało do nas wcześniej co najmniej 6 miesięcy (tzw. mienie przesiedleńcze). Akcyza wynosi 3.1% przy pojemności silnika do 2 litrów i 18.6% przy pojemności silnika powyżej oraz analogicznie dla hybryd 1,55% lub 9,3%. Do zarejestrowania auta na dowód miękki wystarczy dowód wpłaty na konto odpowiedniej Izby Celnej. Przy odbiorze tzw. twardego dowodu, czyli docelowego dokumentu, musimy pokazać potwierdzenie wygenerowane z systemu puesc.gov.pl
  • w dniu rejestracji należy też wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC

Przeróbki techniczne auta z Anglii

Samochody z Wielkiej Brytanii nie są przystosowane do jazdy po naszych drogach. Absolutne minimum przeróbek to zmiana lub modyfikacja, jeśli to możliwe, przednich reflektorów w taki sposób, aby nie oślepiały innych kierowców. Dodatkowo tylne światło przeciwmgłowe powinno być po lewej stronie pojazdu, jeśli nie jest elementem tylnej lampy zespolonej. Do zmiany są również wkłady w lusterkach w taki sposób, aby zwiększyć pole widzenia po lewej stronie. Należy również zmodyfikować zegary i licznik prędkości, aby wyświetlały prędkości w kilometrach, a nie w stosowanych w Wlk. Brytanii milach. Koszt takich podstawowych przeróbek to nawet kilka tysięcy złotych, jeśli zakupimy nowe części. W wariancie ekonomicznym (części używane) będzie to minimum kilkaset złotych, ale bez robocizny.

Część osób decyduje się na zmianę położenia kierownicy, co popularnie zwane jest przekładką – z prawej strony na lewą. To jednak procedura bardzo droga i konieczne jest poświęcenie na nią wielu godzin pracy mechanika. Nie wszystkie auta się do tego nadają. Kluczowa kwestia to konstrukcja ściany grodziowej, czyli przegrody oddzielającej komorę silnika od kabiny. Część aut ma uniwersalne ściany, które można w zależności od potrzeb przystosować do ruchu lewostronnego lub prawostronnego. Jeśli jednak konstrukcja jest przeznaczona tylko do ruchu lewostronnego (tak jest w przypadku niektórych modeli), to lepiej przeróbkę odpuścić – będzie nie tylko znacznie droższa, ale spowoduje znaczącą ingerencję w auta, co obniży poziom bezpieczeństwa w razie wypadku.    

Oprócz kierownicy trzeba też przełożyć pedały, skrzynkę z bezpiecznikami oraz wiązki, gniazdo OBD wraz komputerem, pompę hamulcową czy też wspomaganie. Do tego dochodzi cała deska rozdzielcza, sterowanie zamkiem centralnym i szybami, wycieraczki, a nawet mechanizm regulacji lusterek. Dopiero po tych wszystkich modyfikacjach, których łączny koszt może wynieść od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, samochód będzie faktycznie przystosowany do ruchu prawostronnego.

 

Summary
Jak wygląda rejestracja anglika w Polsce?
Article Name
Jak wygląda rejestracja anglika w Polsce?
Description
Rejestracja anglika w Polsce może się różnić od rejestracji samochodu krajowego. Po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, procedury obowiązujące podczas rejestracji znacznie się zmieniły.
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *