autoDNA sprawdza
Zakaz wjazdu diesli

Zakaz wjazdu Diesli w Polsce i na świecie. Lista miast

Dodano 7 lipca 2021 przez

W ostatnim czasie w polskich mediach pojawiły się informacje o wprowadzeniu zakazu wjazdu do miast samochodów z silnikiem diesla. Strefy czystego transportu mają pojawić się w 37 polskich gminach, liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Na czym to w praktyce polega?

 

Co z zakazem wjazdu Diesli w Polsce – stan na 2021 rok

W tym wypadku chodzi o zakaz dla wszystkich pojazdów benzynowych. To założenia ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która dopiero ma wejść w życie. Prace nad nowelizacją ustawy, wynikające z dyrektyw unijnych, nadal jednak trwają. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przeprowadziło serię konsultacji, z których wynika, iż w instytucjach i samorządach nie ma sprzeciwu wobec jej wprowadzenia.

Zgodnie z projektem w Polsce powstanie 37 stref czystego transportu. Obowiązkowe będzie to w tych gminach, w których normy dla dwutlenku azotu zostaną przekroczone (klasyfikacja odbędzie się na podstawie średnich danych za cały rok), w przypadku innych gmin będzie to dobrowolna decyzja samorządu. Strefy mają się pojawić w pierwszej kolejności w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu i Krakowie, czyli tam, gdzie jakość powietrza jest bardzo zła. Dane Ministerstwa wskazują, iż strefy zostaną utworzone przede wszystkim w miastach wojewódzkich i dużych ośrodkach.

Strefy zaczną powstawać już wkrótce. Początkowo Ministerstwo wskazywało, że już w tym roku mają pojawić się pierwsze obszary wyłączone z ruchu dla samochodów napędzanych paliwami tradycyjnymi. W praktyce dopiero na 2030 roku planuje się wprowadzenie obowiązku organizacji stref.

 

Zakaz wjazdu dla Diesli na świecie

Już w tym momencie podobne rozwiązanie pojawiają się w Europie i na świecie, między innymi w:

  • Amsterdamie, Arnhem, Hadze, Nijmegen, Rotterdamie i Utrechcie (Holandia). Zakaz dotyczy tam starych aut benzynowych.
  • Berlinie, Hamburgu, Darmstadzie, Stuttgardzie (Niemcy). Diesle nie mogą poruszać się po części ulic w tych miastach.
  • Paryżu (Francja). Tam wyznaczone są obszary wyłączone z ruchu samochodowego.

Co więcej, zakazy te dotyczą nawet samochodów spełniających normę Euro 5 i 6. Złamanie zasad wiąże się z ryzykiem mandatu. W Belgii kara wynosi nawet 350 euro.

 

Czym jest strefa czystego transportu?

Ustawa określa, że strefa czystego transportu to wyznaczone ulice w mieście, w których można wprowadzić ograniczenia w poruszaniu się pojazdami napędzanymi paliwami tradycyjnymi. Oznacza to, że nie tylko Diesle otrzymają zakaz wjazdu, ale też inne samochody, nawet wtedy, gdy spełniają normy Euro emisji spalin.

Choć mogą być to rozwiązania uciążliwe, polskie miasta cechują się fatalną jakością powietrza. Wynika to przede wszystkim ze zbyt intensywnego ruchu samochodowego. Utworzenie stref czystego transportu na podstawie zachodnich koncepcji może wydać się problematyczne, jednak jest to wyraz troski o zdrowie mieszkańców.

Takie rozwiązanie pojawia się na Zachodzie coraz częściej. Jeśli poruszasz się po Europie pojazdem benzynowym, sprawdź, czy w danym mieście nie ma wyznaczonej strefy, by wjazd nie kosztował Cię fortuny.

 

Jakie samochody będą mogły wjechać do strefy czystego transportu?

Zgodnie z projektem ustawy w strefie będą mogły poruszać się wyłącznie samochody:

  • elektryczne
  • napędzane wodorem lub gazem ziemnym
  • autobusy szkolne i niskoemisyjne
  • uprzywilejowane i oznaczone (od wozów policyjnych po karetki).

Nie ma na tej liście samochodów z dieslem, nie ma również pojazdów napędzanych LPG.

Początkowo określano, że auta z silnikami typu diesel będą mogły poruszać się w strefach czystego transportu, o ile spełniają normę emisji spalin Euro 4. W dalszej perspektywie zasady miały zostać wyśrubowane do poziomu Euro 6. Aktualnie ustawa określa, że strefy będą podzielone na pięć kategorii; do strefy V (zielonej) nie wjadą żadne samochody z silnikiem benzynowym, z dieslem ani napędzane gazem. Samochód z dieslem będzie mógł poruszać się wyłącznie w strefach I-III po uiszczeniu odpowiedniej opłaty. W strefie I wystarczy spełnienie normy Euro 4 (są to pojazdy wyprodukowane po 2006 roku), w drugiej – Euro 5 (po 2011 roku), w trzeciej Euro 6 (po 2014 roku).

 

Co z kierowcami, których auta nie wjadą do stref czystego transportu?

Kierowcy, którzy posiadają pojazdy benzynowe, Diesle lub napędzane LPG, znaleźli się w dość problematycznej sytuacji. Nie jest ona jednak bez wyjścia.

  • Mogą uiścić opłatę, by otrzymać naklejkę uprawniającą do wjazdu do centrum miasta. Ustalono jej maksymalną wysokość na 2,50 zł za godzinę lub 500 zł w formie abonamentu. Dotyczy to jednak nowych aut i tylko niektórych stref.
  • Innym rozwiązaniem jest korzystanie z transportu zbiorowego. Zanim zostaną wprowadzone wszystkie strefy czystego transportu, musi nastąpić wymiana floty na niskoemisyjną, co oznacza, że wzrośnie jakość usług.

Posiadacze diesli i aut benzynowych mogą spać spokojnie jeszcze długo. Obowiązek organizacji stref czystego transportu na terenie polskich miast wejdzie w życie prawdopodobnie dopiero w 2030 roku ze względu na konieczność wymiany taboru w spółkach komunikacyjnych. To wystarczający czas, by zastanowić się nad inwestycją w samochód elektryczny.

 

Zakaz wjazdu Diesli a przedsiębiorcy

Dobre wieści dla lokalnych przedsiębiorców: ustawa określa, że nadal będą mieć wjazd do strefy, nawet w sytuacji, gdy nie spełniają norm. Właściciele mikro i małych firm będą mogli swobodnie poruszać się po strefach w sprawach biznesowych. Dotyczy to jednak wyłącznie takich przedsiębiorstw, czyli zatrudniających do 50 osób.

Summary
Zakaz wjazdu Diesli w Polsce i na świecie. Lista miast
Article Name
Zakaz wjazdu Diesli w Polsce i na świecie. Lista miast
Description
Zakaz wjazdu Diesli do miast – to informacja, która pojawiła się w ostatnim czasie w polskich mediach. Na czym będą polegały strefy czystego transportu?
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *