autoDNA sprawdza
szkoda całkowita w popularnych modelach

Szkoda całkowita: ryzyko i wartość w popularnych modelach

1 lutego 2022

Ryzyko i wartość szkody całkowitej w popularnych modelach aut używanych

Szkoda całkowita, jak wynika z danych autoDNA w popularnych modelach z importu i popularnych na rynku aut używanych dość często występuje. Ich średnia wartość może wynieść nawet ponad 55 tys. zł, co przy ryzyku na poziomie między 4,5 do 9% oznacza całkiem spore ryzyko wystąpienia szkody całkowitej w historii pojazdu dostępnej za pośrednictwem autoDNA.

Ta z kolei może wpłynąć na wycenę samochodu, co przekłada się na realną wartość pojazdu na rynku.

Baza danych autoDNA, gromadząca miliardy rekordów na temat pojazdów zarejestrowanych w Europie, to prawdziwa skarbnica wiedzy na temat rynku aut używanych w Polsce. Do naszego kraju co roku sprawdza się blisko 1 mln samochodów z drugiej ręki, a dodatkowo na rynek trafia sporo modeli z parku samochodowego w Polsce. Tylko z rejestracjami nowych aut na poziomie 400-500 tys. mamy rocznie ok. 1,5 mln samochodów, które są przeznaczone na handel. Do tego dochodzą jeszcze przerejestrowania samochodów, które nie są wymieniane z używanych na nowe, ale np. sprzedawane z zamiarem pozbycia się w ogóle lub zbywane po zakupie młodszego egzemplarza, ale nadal używanego.

 

Szkoda całkowita w popularnych autach – jakie jest ryzyko?

Wystąpienie szkody całkowitej to istotna informacja dla potencjalnego nabywcy. Zespół autoDNA sprawdził, jakie jest ryzyko wystąpienia takiego zdarzenia, jak również oszacował średnią wartość szkody całkowitej według danych za cały 2021 r. Ta wiedza może okazać się bardzo przydatna przy poszukiwaniu jednego z 10 popularnych modeli na rynku aut używanych: VW Golfa, Audi A4, VW Passata, Opla Astrę, Forda Focusa, BMW serii 3, Audi A6, Skoda Octavia, Forda Mondeo, Audi A3, Opla Insignia. 

 

Z danych zebranych przez autoDNA wynika, że największe prawdopodobieństwa trafienia auta po szkodzie całkowitej jest w przypadku – BMW serii 3. W przypadku tego modelu odsetek sprawdzeń do liczby raportów zawierających adnotację o szkodzie całkowitej w 2021 r. wynosił aż 9%. Oznacza to, że niemal co 10. BMW serii 3 sprawdzone za pośrednictwem autoDNA miało za sobą szkodę całkowitą auta. Jej średnia wartość dla tego popularnego modelu wyniosła blisko 40 tys. zł. Audi A6, A4 i A3 również mają dość wysokie prawdopodobieństwo wystąpienia szkody całkowitej w granicach 7,5 do 8,4%. 

Co więcej, ze względu na koszt części i robocizny dla A6 jej średnia wartość wynosi ponad 55 tys. zł. Marki popularne jak Ford, Volkswagen czy Skoda nie przekraczają wartości 30-35 tys. zł, jeśli chodzi o wycenę szkody. Warto wziąć pod uwagę, że w Audi A6 na poziom wyceny szkody może mieć wpływ bogatsze wyposażenie, np. konieczność wymiany reflektorów w technologii LED. 

 

Co znaczy, że auto miało szkodę całkowitą?

Wystąpienie szkody całkowitej to istotna informacja dla potencjalnego nabywcy. Czy oznacza, że mamy do czynienia z autem-cytryną (z ang. lemon car), które ma wadę uniemożliwiającą np. dalszą odsprzedaż? Niekoniecznie. Wiele zależy od rozmiaru i charakteru szkody, a także od standardu, w jakim pojazd został naprawiony. 

Definicja szkody całkowitej według towarzystw ubezpieczeniowych dla polis typu OC to uszkodzenie, którego wartość naprawy przekracza wycenę samochodu przed jego wystąpieniem. W sytuacji, gdy pojazd ma ubezpieczenie Autocasco, do stwierdzenia szkody całkowitej wystarczy, aby wycena szkody przekracza 70% wartości pojazdu.

W obu sytuacjach samochód może nie zostać naprawiony przez ubezpieczyciela, a jego właściciel otrzyma odszkodowanie w gotówce. Ze względu na różnice w kosztach robocizny szkoda całkowita orzeczona np. w Niemczech może być opłacalna do likwidacji w Polsce. 

Jeśli likwidacja szkody nastąpiła przy użyciu oryginalnych części i z zachowanie standardów producenta, co ma wysoki wpływ na jej wartość, to taki samochód jest pełnowartościowy. Został on bowiem przywrócony do stanu, w jakim był w momencie opuszczania fabryki – w zakresie wymiany uszkodzonych elementów np. reflektorów i zderzaka z przodu, czy też wymiany poduszek powietrznych. 

Warto też podkreślić, że przy obecnym stopniu skomplikowania aut i cenach części, nie trzeba dużej kolizji, aby samochód kwalifikował się do szkody całkowitej. Dlatego szkoda całkowita brzmi groźnie, ale nie musi wcale oznaczać, że dany pojazd to wrak, który nie nadaje się do naprawy.

 

Szkoda całkowita - TOP10 modeli, w których się je najczęściej spotyka

Szkoda całkowita – TOP10 modeli, w których się je najczęściej spotyka – opracowanie autoDNA

Summary
Szkoda całkowita: ryzyko i wartość w popularnych modelach
Article Name
Szkoda całkowita: ryzyko i wartość w popularnych modelach
Description
Szkoda całkowita, jak wynika z danych autoDNA w popularnych modelach z importu i popularnych na rynku aut używanych dość często występuje.
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo